رنگ اکریلیک از رنگ های جدید در بازار نقاشی ساختمان است این رنگ که امروزه از بالاترین سطح استفاده در کشورهای پیشرفته برخوردار است توانسته جایگاه محکمی در میان مشتریان برای خود کسب کند حال این سؤال پیش می آید که علت این محبوبیت چیست ؟ باید بگوییم در گذشته استفاده از رنگ های پلاستیک و روغنی مرسوم بود اما یک علت مهم موجب کم شدن و یا حتی حذف استفاده از  این محصولات شد.

در رابطه با رنگ پلاستیک باید گفت چون این رنگ قابلیت شستشو ندارد و در صورت کثیف شدن نمی توان آن را تمیز کرد پس استفاده از این رنگ فقط در سقف ها و نقاط دور از دسترس مناسب است .و اما در رابطه با رنگ روغنی و اینکه چرا از چرخه ی استفاده در کشور های پیشرفته شاید بتوان گفت به طور کامل حذف شده این مطلب است که این رنگ با حلال بنزین موجب آلودگی محیط زیست و آسیب به طبیعت می شود از این رو استفاده از این رنگ در کشورهای پیشرفته منسوخ شده است.

 

لینک های مفید:
رنگ اکریلیک

 

تولیدکنندگاه محصولات نقاشی ساختمان برای اصلاح عیوب دو رنگ پلاستیک و روغنی تلاش کردند تا رنگی تولید کنند که هم قابلیت شستشو داشته باشد و هم دوستدار محیط زیست باشد و در این راه موفق هم شدند و رنگی تولید کردند که خصوصیات و مزایای مثبت هر دو رنگ را در خود جای داده بود و امروزه ما این رنگ جدید را با نام رنگ های اکریلیک می شناسیم.در ادامه انواع رنگ های اکریلیک ،مزایا و معایب این رنگ ها را بررسی خواهیم کرد.

انواع رنگ های اکریلیک در نقاشی ساختمان

رنگ های اکریلیک در سه نوع کلی تولید شده اند :

  1. اولین دسته از رنگ های اکریلیک رنگ های مخصوص برای نمای داخلی و خارجی ساختمان هستند.این دسته از رنگ های اکریلیک یا کاملاً ضد آب هستند و یا تا حدودی ضد آب هستند و انواع کاملاً ضد آب این محصول برای نمای بیرونی ساختمان طراحی شده است.
  2. دومین دسته از رنگ های اکریلیک برای عایق بندی فلزات تولید شده اند و با خاصیت ضد زنگ قابلیت محافظت از زنگ زدگی و خوردگی فلزات در برابر رطوبت و هوا را دارا هستند.
  3. دسته سوم از رنگ های اکریلیک مناسب برای سطوح چوبی طراحی شده اند این دسته از رنگ ها نیز بر پایه آب بوده و به سادگی از چوب در برابر رطوبت و نور خورشید محافظت می کنند و قابلیت استفاده برای درب های چوبی داخلی و خارجی ساختمان را در شرایط مختلف آب و هوایی،دارا هستند.

 

لینک های مفید:
خرید رنگ

 

مزایای رنگ اکریلیک در نقاشی ساختمان

  • حلال آب : از اصلی ترین خصوصیات جذاب در رنگ های اکریلیک حلال اب بودن این محصول است که موجب ایجاد مزایای بسیاری در این محصول می شود که در ادامه آنها را بررسی می کنیم .
  • بدون بو بودن : رنگ های اکریلیک به علت حلال آب ،بوی بسیار کمی داشته و با خشک شدن رنگ به سرعت بوی مختصر آن هم از بین می رود،برعکس رنگ های روغنی که حتی پس از خشک شدن تا چند روز بوی نامطبوع و خفه کننده ی خود را حفظ می کنند.
  • دوستدار محیط زیست : رنگ های اکریلیک با حلال آب ،دوستدار محیط زیست بوده و موجب تولید گازهای سمی و آسیب به محیط زیست نمی شوند .رنگ های روغنی با وجود کیفیت و دوام بسیار بالا به علت تولید گارهای سمی و آسیب به محیط زیست ،جذابیت خود را در دنیا از دست داده اند.
  • قابلیت شستشو : رنگ های اکریلیک با وجود حلال آب ، قابلیت شستشو دارند که این از برترین و جذاب ترین خصوصیات این رنگ ها محسوب می شود که البته قابل ذکر است که قابلیت شستشو ی این رنگ به رنگ روغنی نمی رسد و در برخی از رنگ های اکریلیک قابلیت شستشو بسیار محدود است.
  • سرعت اجرایی بالا : رنگ های اکریلیک به سرعت خشک می شوند که البته شاید بتوان این خصوصیت را در معایب این رنگ نیز بررسی کرد. اما نکته مثبت در این ویژگی، این است که سرعت اجرایی کار به سرعت بالا می رود و استادکاران خبره در استفاده از این رنگ می توانند در مدت زمان بسیار کمتر از رنگ امیزی با رنگ روغنی کار با به اتمام برسانند و هر چند دست رنگ که لازم است به علت سرعت خشک شدن بالای این رنگ در فواصل کوتاه اجرا و کار را با بهترین کیفیت پایان دهند.
  • ثابت بودن تن رنگ : رنگ های اکریلیک تن رنگی ثابتی دارند که در اثر مرور زمان و تابش نور خورشید تغییر رنگ نداده و برعکس رنگ های روغنی که به مرور زمان چند درجه تیره می شوند ،هیچ تغییر محسوسی در تن رنگی در این رنگ ها ایجاد نمی شود.
  • ترمیم راحت آسیب های احتمالی : رنگ های اکریلیک قابلیت ترمیم دارند و اگر قسمتی از سطح آسیب دید می توان همان قسمت را رنگ آمیزی کرد و نیاز نیست کل دیوار رنگ شود در صورتی که در رنگ های روغنی اگر قسمتی از دیوار آسیب ببیند باید تمام سطح مجدد رنگ آمیزی شود تا با ایجاد سایه زیبایی سطح کاهش نیابد.
  • انعطاف پذیری بالا : رنگ های اکریلیک بعد از خشک شدن ترک نخورده و پوسته پوسته نمی شوند که علت این امر انعطاف پذیری بالا در این رنگ ها است.
  • مقاومت در برابر نور خورشید : مقاومت بالای این رنگ در برابر اشعه های مضر خورشید این رنگ را کاملاٌ برای رنگ آمیزی نمای ساختمان مناسب کرده است.

معایب رنگ اکریلیک در نقاشی ساختمان

  • رنگ های اکریلیک از نظر قیمت،قیمتی بالا تر از رنگ های روغنی دارند در حالی که کیفیت و دوام رنگ های روغنی بسیار بالاتر از رنگ های اکریلیک است و این مطلب موجب شده اقشار کم درآمد که امکان رنگ آمیزی زود به زود را ندارند ترجیح دهند از رنگ های روغنی استفاده کنند.
  • نداشتن قابلیت شستشو در اکثر برند های رنگ های اکریلیک مشهود است و این مطلب را تجربه ی کار با رنگ های اکریلیک ثابت کرده است.
  • رنگ اکریلیک باید با غلطک های مناسب این رنگ اجرا شود و اجرای این رنگ با قلمو ها امکان پذیر نیست زیرا هر قدر استادکار خبره باشد باز هم به علت ترکیبات این رنگ، رد قلمو روی دیوار باقی می ماند.
  • رنگ های اکریلیک پس از خشک شدن درخشش خود را از دست می دهند در صورتی که رنگ های روغنی حتی پس از خشک شدن می درخشتند و محیط را شیک تر و جذاب تر جلوه می دهند.با اینکه رنگ های اکریلیک براق نیز موجود است اما این رنگ ها نیز پس از خشک شدن درخشش چندانی ندارند.
  • خشک شدن سریع این رنگ همان طور که در بالا گفتیم می تواند از عیوب رنگ های اکریلیک نیز محسوب شود چون باید با سرعت بیشتری سطح رنگ آمیزی شود تا رنگی یکدست و صاف ایجاد شود و همچنین اگر رنگ روی زمین یا سطحی بریزد پس از خشک شدن قابل تمیز کردن نیست و یا به سختی تمیز می شود و افراد مبتدی نمی توانند با رنگ اکریلیک کار کنند.