استخرها از جذابیت ویژه ای در ویلا ها و هر مکان دیگری برخوردارند و می توانند در هر فصلی موجب تفریح و سرگرمی دلچسبی باشند اما برای عایق کف استخر  باید به موارد دقت کرد.استخرها به طور عمده از سیمان و مواد نفوذ پذیر هستند و اگر آب به منافذ آنها نفوذ کند موجب ترک خوردن و نشتی در استخر ها خواهد شد و مسلماً باید به عایق بندی استخرها توجه ویژه داشته باشید.

روش های آب بندی استخر

1- آب بندی استخر با خمیر

برخی اوقات فشارهایی مانند فشار هیدرو استاتیک در استخر موجب می شود تا شکاف های کوچک و بزرگ درون استخر به وجود آید و می توان برای برطرف کردن این مشکل از خمیرهای مخصوص عایق بندی استفاده کرد.استفاده از این خمیر ها بسیار رایج است.

خمیر عایق بندی از ترکیب رزین های پلیمری و پودر های مخصوص پلیمر تهیه می شود و می توان به سادگی این خمیر را در استخر های مرطوب نیز مورد استفاده قرار داد.

 

لینک های مفید:
رنگ استخری

 

 

2- آب بندی استخر با پودر پلیمری

استفاده از پودر پلیمر یکی دیگر از روش های عایق بندی استخر ها می باشد در این روش که روش قابل قبولی است. پس از تمیز کردن استخر از ناخالصی ها ،پودر پلیمر را با آب مخلوط کرده و اجرا می کنند قابل ذکر است این روش در دو مرحله اجرا شده و فاصله 24 ساعته بین دو مرحله لازم است تا عایق بندی به طور کامل اجرا شده و نشتی آب باقی نماند .

3- آب بندی استخر به کمک پلیمرهای مایع

استفاده از پلیمر های پودری در عایق بندی استخر ها روشی مطمئن است نوعی دیگر از پلیمر ها از جنس مایع بوده و برای محافظت از استخر ها مورد استفاده قرار می گیرند این نوع از پلیمر ها کارکردی بسیار آسان و سریع دارند.

 

4- آب بندی استخر به کمک رزین

استفاده از رزین در عایق بندی استخر ها یکی دیگر از روش های محافظت و نگه داری از استخرها است که می توان آن را از عایق بند های مورد توجه دانست.رزین پلیمری و رزین اکریلیکی از انواع مختلف رزین هستند در استفاده از این عایق بند ها رزین را با ترکیب سیمان ،بتن تهیه کرده و استفاده می کنند.

5- چسب آب بندی استخر

عایق بندی استخر های سیمانی با کمک بتن دو جزئی سهند شیمی یکی دیگر از روش های مورد توجه در عایق بندی استخر های سیمانی است .در این روش دو جزء پودر بر پایه سیمان و رزین اصلاح کننده را مخلوط و آب بند را تهیه می کنند.از مزایای این چسب می توان به : آب بندی مقاومت بالا در برابر آب ،زمان کارپذیری بالا ، سرعت اجرایی بالا ، انعطاف پذیری بالا ، آنتی باکتریال بودن، اشاره کرد.

6- آب بندی استخر ها توسط پودر کریستال شونده و پودر نفوذگر

از روش های آب بندی در استخر ها پودر نفوذگر و کریستال است که برای استخر های بتنی انتخابی مناسب بوده و می تواند به خوبی درعمق بتن نفوذ کرده و عایق بندی را انجام دهد و همچنین این روش یکی از روش های مقرون به صرفه نیز  محسوب می شود.در استفاده از این ماده ،پودر را با آب مخلوط کرده و به ماده ای قوی و مؤثر برای محافظت و نگه داری از استخر تبدیل می شود.

7- آب بندی استخر ها با چسب بتن

این چسب بر پایه رزین های امولسیونی برای عایق بندی بتن مورد استفاده قرار می گیرد بدین صورت که چسبندگی ملات جدید را افزایش داده و به بتن قدیمی می چسبد و موجب کاهش نفوذ پذیری بتن ،افزایش مقاومت فشاری و کششی بتن ،افزایش مقاومت بتن در برابر یخ زدگی و آنتی باکتریال طراحی شده است.

 

لینک های مفید:
خرید رنگ

 

از این چسب در عایق بندی استخر ها و جکوزی ها نیز استفاده می شود این محصول با کیفیت موجب افزایش فشاری و خمشی بتن ،افزایش چسبندگی بتن به بتن قدیمی ،کاهش نفوذپذیری ،افزایش مقاومت بتن در برابر یخ زدگی ، آنتی باکتریال ،طراحی شده است.

8- آب بندی استخر به کمک چسب کاشی

یکی دیگر از روش های عایق بندی استفاده از چسب های کاشی است در این روش نکته قابل توجه این است که این چسب ها نمی توانند به تنهایی کار عایق بندی را انجام دهد بلکه انتخاب نوع مناسب و نحوه اعمال صحیح چسب کاشی می تواند در کاهش نفوذ آب به سازه های استخر مثمر ثمر باشد.چسب کاشی های پایه سیمانی از پلیمرهایی تشکیل شده اند که ماهیتی عایق کنند داشته و در مواردی همچون آب بندی استخر مورد استفاده قرار می گیرد.

این پلیمر ها موجب مقاومت و دوام بیشتر چسب کاشی شده و از نفوذ آب جلوگیری می کند.چسب کاشی از چسبندگی بسیار بالایی برخوردار بوده و این مسئله موجب محافظت بیشتر و افزایش عمر استخر ها می شود.در استفاده از چسب ها می توان چسب را روی کاشی های قدیمی هم قرار داد و مشکلی برای نصب ایجاد نمی شود.