اگر بخواهید برای رنگ‌آمیزی ساختمان خود اقدام کنید، با چند نوع رنگ مختلف ساختمانی مواجه خواهید شد. هرکدام از رنگ‌های ساختمانی موجود در بازار که توسط تولیدکنندگان مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند، ویژگی‌های متفاوتی دارند و به همین دلیل برای اجرا در محیط‌های مختلف مناسب می‎باشند. یکی از دسته‌بندی‌های رایج برای انواع رنگ‌ها، شامل رنگ‌های ضد آب و رنگ‌های مقاوم در برابر آب و رطوبت است. در این مطلب به پاسخ این پرسش می‌پردازیم که آیا رنگ اکریلیک ضد آب است. هم‌چنین در مورد رنگ‌های ضد آب و کاربرد آن‌ها توضیحاتی به شما ارائه می‌دهیم.

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

رنگ ضد آب چیست؟

به طور کلی رنگ‌های ساختمانی یا بر پایه آب هستند و می‌توان از آب به عنوان حلال آن‌ها استفاده کرد و یا بر پایه حلال‌های دیگر مثلا حلال‌های شیمیایی و نفتی قرار دارند. رنگ‌های بر پایه آب چون در آب حل می‌شوند، در مقابل رطوبت و آب مقاوم نیستند و حتی در صورت شستشو با آب از بین می‌روند. بنابراین سایر رنگ‌ها که بر پایه‌ی حلال‌های دیگر هستند، در مقابل آب و رطوبت مقاومند و به همین دلیل به آن‌ها ضد آب گفته می‌شود. بنابراین اگر به دنبال پاسخ به این پرسش هستید که آیا رنگ اکریلیک ضد آب است، باید بررسی کنیم که این نوع رنگ بر پایه‌ی چه نوع حلالی است.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

آیا رنگ اکریلیک ضد آب است؟

یکی از نکاتی که باید پیش از پاسخ به پرسش آیا رنگ اکریلیک ضد آب است به آن توجه کنیم، این است که رنگ ضد آب می‌تواند صرفا یک نوع رنگ خاص نباشد. بلکه یک ویژگی است که می‌تواند در انواع متفاوتی از رنگ‌ها وجود داشته باشد. برای مثال هر کدام از رنگ‌های اکریلیک و لاتکس دارای انواع  حلال در آب و ضد آب هستند. البته برخی رنگ‌ها مانند رنگ‌های بر پایه سیمان و رنگ‌های نانو صرفا در یک نوع ضد آب تولید می‌شود.

ولی در مورد رنگ اکریلیک باید گفت که به طور کلی رنگ اکریلیک ساختمانی بر پایه آب است و در مقابل آب مقاومت کمی دارد. بنابراین ضد آب نیست. اما نوعی رنگ اکریلیک ضد آب مخصوص نمای ساختمان وجود دارد که به دلیل مقاومت بالا در مقابل رطوبت و آب، برای اجرای نمای ساختمان بسیار با دوام است.

نوع ضد آب رنگ آکریلیک قابل شستشو نیز هست و در زمان شستشو دچار افت کیفیت و آسیب به بافت رنگ نمی‌شود. به علاوه، این نوع رنگ حتی برای سطوح متخلخل نیز قابل استفاده است.

 

لینک های مفید:
رنگ سحر

 

انواع رنگ‌های اکریلیک ضد آب کدامند؟

همان‌گونه که گفتیم، رنگ‌های اکریلیک برای اجرای نمای خارجی ساختمان کاربرد دارند. به دلیل این‌که نمای خارجی در معرض آسیب‌های ناشی از شرایط آب و هوایی بسیار گرم یا بسیار سرد، اشعه خورشید، رطوبت، باران و برف، و هم‌چنین طوفان و آلودگی‌های موجود در هوا قرار دارد. بنابراین رنگ مورد استفاده در این بخش از ساختمان باید دارای مقاومت بالایی باشد و به طور ویژه ضد آب بودن آن اهمیت دارد.

انواع رنگ‌های اکریلیک ضد آب موجود در بازار شامل رنگ‌های اکریلیک سیلیکونی، اکریلیک فول سیلیکونی و اکریلیک الاستومتری می‌باشند.

در این مطلب به پرسش آیا رنگ اکریلیک ضد آب است پاسخ دادیم. همان‌گونه که گفتیم، رنگ‌های اکریلیک ضد آب مخصوص نمای خارجی ساختمان یا سایر فضاهای در معرض رطوبت بالا تولید می‌شوند و بسیار پرکاربرد هستند.