اندازه استاندارد درب چوبی اتاق خواب به شرح زیر است:

  • عرض: بین 85 تا 95 سانتی‌متر (قابل تغییر و ساخت سفارشی )
  • ارتفاع: بین 200 تا 210 سانتی‌متر (قابل تغییر و ساخت سفارشی )

درب اتاقتان خراب شده و به فکر خرید یک درب جدید هستید؟ شاید هم تغییر دکوراسیون داده اید و نیاز به یک درب با ظاهر و جنسی متناسب با دکوراسیون جدید اتاق خود دارید؟ در هر صورت، قبل از سفارش یک درب جدید، ابتدا باید ابعاد استاندارد آن را بدانید. همچنین باید بدانید که چطور می توان ابعاد صحیح درب مناسب اتاقتان را بدست آورید. اگر می خواهید دربی متناسب با چارچوب اتاق خود سفارش داده و کاربری و زیبایی آن را تضمین کنید، با ما همراه باشید.

اندازه استاندارد درب اتاق خواب

اندازه استاندارد درب اتاق

درب اتاق خواب چیزی بیش از یک عنصر کاربردی بوده و بخشی جدایی ناپذیر از طراحی داخلی اتاق شما به شمار می رود. برای اطمینان از جذابیت زیبایی و استفاده کاربردی آن، انتخاب ابعاد مناسب برای درب ضروری است.

از نظر ابعاد استاندارد، درب اتاق خواب چوبی تک لنگه، معمولا بین 85 تا 95 سانتی متر عرض و 200 تا 210 سانتی متر ارتفاع دارد. برای درهای دو لنگه، عرض ترکیبی باید دو برابر یک درب تک لنگه باشد. به یاد داشته باشید که درب باید به اندازه ای پهن باشد که بزرگ ترین مبلمان اتاق خواب شما مانند تخت یا کمد را در خود جای دهد. ارتفاع نیز باید به اندازه ای باشد که امکان عبور آسان حتی برای افراد بلند قد را فراهم کند.

هنگام انتخاب درب اتاق خواب، نه تنها اندازه آن، بلکه کیفیت و جنس آن را نیز در نظر بگیرید. یک درب خوش ساخت از مواد بادوام، هم ظاهر و هم طول عمر اتاق خواب شما را افزایش می دهد.

اندازه گیری صحیح

چرا رعایت سایز استاندارد درب اتاق خواب اهمیت دارد؟

انتخاب اندازه مناسب برای درب چوبی اتاق خواب، یکی از عوامل کلیدی در ایجاد یک محیط داخلی زیبا، کاربردی و ایمن است. برخی از دلایل اهمیت رعایت سایز استاندارد درب اتاق خواب عبارتند از:

  • تسهیل عبور و مرور: درب اتاق خواب باید به اندازه ای باشد که عبور و مرور افراد و اسباب و اثاثیه به راحتی انجام شود. در غیر این صورت، ممکن است با مشکلاتی مانند برخورد سر به لچکی درب، گیر کردن وسایل بزرگ در دهانه درب یا ایجاد محدودیت در جابجایی وسایل روبرو شویم.
  • هماهنگی با دکوراسیون داخلی: اندازه درب اتاق خواب باید با سایر المان های طراحی داخلی اتاق، مانند تخت خواب، کمد و سایر وسایل هماهنگ باشد. یک درب بسیار بزرگ یا بسیار کوچک می تواند توازن بصری فضا را بر هم زده و از زیبایی کلی اتاق بکاهد.
  • دوام و استحکام: علاوه بر اندازه، جنس درب نیز در طول عمر و کارایی آن نقش مهمی ایفا می کند. درب های چوبی به دلیل تنوع در جنس چوب، مقاومت بالا در برابر رطوبت و تغییرات دمایی و همچنین زیبایی ظاهری، انتخاب مناسبی برای اتاق خواب هستند. چوب هایی مانند گردو به دلیل استحکام بالا و زیبایی منحصر به فرد، گزینه ایده آلی برای ساخت درب اتاق خواب به حساب می‌آیند.
    اگر به دنبال دربی مناسب با استحکام بالا باشید درب ملامینه میتواند گزینه ی مناسبی برای شما باشد : درب ملامینه که به آن درب اچ پی ال نیز گفته می‌شود، با استفاده از ورقه‌هایی مرکب از چندین لایه از الیاف ساخته شده و به برخی از رزین‌های عمل کننده در گرمای سخت و شدید نیز آغشته شده‌اند. این ورقه‌ها تحت تاثیر فشار و حرارت بالا قرار گرفته و طی فرایندهایی خاص ساخته می‌شوند. اچ پی ال در واقع، مخفف و کوتاه شده عبارت High Pressure Laminates بوده و معنای آن لمینیت فشرده شده است.

استاندارد بودن طراحی دکوراسون داخلی به طور کلی موضوع مهمی است که در تمامی جوانب دکوراسیون حائز اهمیت است ، برای مثال حتی قرار گیری اتاق خواب در کجای خانه یکی از اصول استاندارد است که در سایت معمار گرام امده است :

در طراحی بهتر است اتاق خواب ها در قسمت شرقی خانه قرار گیرند و نور شرق یا جنوب را دریافت نمایند. آشپزخانه نیز باید در جهت مخالف آن یعنی غرب قرار گیرد تا گل و گیاهانی که در این فضا وجود دارند نور مستقیم غرب را دریافت کنند. بعلاوه اتاق نشیمن و پذیرایی بهتر است در قسمت غربی واحد و نزدیک به فضای آشپزخانه باشد.

اندازه استاندارد درب اتاق خواب

ابعاد درب های مختلف

اندازه درب های مختلف برای اتاق خواب

انتخاب اندازه مناسب برای درب، چه درب اتاق خواب باشد و چه درب ضد سرقت، یکی از عوامل کلیدی در تأمین امنیت و زیبایی محیط است. ابعاد استاندارد درب های مختلف عبارتند از:

  • درب های ضد سرقت تک لنگه یا یک و نیم لنگه: این نوع درب ها معمولا با عرض 97 سانتی متر و ارتفاع 204 سانتی متر تولید می شوند. ساب فریم این درب ها نیز ابعاد مشخصی دارد تا مقاومت کلی درب را افزایش دهد.
  • درب های ضد سرقت دو لنگه: عرض این درب ها به دلیل دو لنگه بودن، بیشتر از درب های تک لنگه است و حداقل باید 150 سانتی متر باشد. ابعاد اطراف این درب ها نیز به صورت استاندارد 80×40 میلی متر در نظر گرفته می شود تا مقاومت درب در برابر فشارهای وارده افزایش یابد.

اندازه استاندارد درب اتاق خواب

روش های اصولی اندازه گیری

نحوه اندازه گیری صحیح

اگر قصد تعویض درب اتاق خود را دارید، یکی از مهم ترین مراحل قبل از خرید درب جدید، اندازه گیری دقیق دهانه درب است. اندازه گیری صحیح درب، تضمین می کند که درب جدید به طور کامل در دهانه جای گرفته و به درستی کار کند. دو روش ساده برای اندازه گیری درب اتاق عبارتند از:

  • روش اول

در این روش می توانید به راحتی ابعاد درب قدیمی خود را اندازه گیری کرده و درب جدید را مطابق با آن خریداری نموده یا سفارش دهید.

  • روش دوم

در این روش باید چهارچوب درب را اندازه بگیرید که برای اینکار باید به شیوه زیر عمل نمایید:

  1. اندازه گیری عرض: متر را در قسمت پایین درب، در گوشه داخلی چارچوب قرار دهید و آن را تا نقطه مقابل در سمت دیگر چارچوب بکشید. این کار را در سه نقطه (پایین، وسط و بالا) تکرار کنید تا از یکسان بودن اندازه ها اطمینان حاصل کنید.
  2. اندازه گیری ارتفاع: متر را در گوشه پایین داخلی چارچوب قرار داده و آن را تا بالاترین نقطه داخلی چارچوب بکشید. اگر درب آستانه دارد، از گودی پشت آستانه شروع به اندازه گیری کنید. در غیر این صورت، از کف تا گودی چارچوب را اندازه بگیرید.

نکات مهم در اندازه گیری عبارتند از:

  • از یک متر نواری دقیق استفاده کنید و هنگام اندازه گیری، متر را کاملا کشیده و صاف نگه دارید.
  • اندازه ها را با دقت میلی متری یادداشت کرده و از گرد کردن اعداد خودداری کنید.
  • اگر اندازه ها در سه نقطه متفاوت بود، ممکن است چارچوب شما نیاز به اصلاح داشته باشد یا باید دربی با ابعاد سفارشی سفارش دهید.

جمع بندی

با اندازه گیری درب اتاق به صورت استاندارد می توانید مطمئن شوید که درب های جدیدی که سفارش می دهید، کاملا هم اندازه هستند. اگر به دنبال یک منبع معتبر و حرفه ای برای خرید درب های باکیفیت و قابل سفارشی سازی جهت انطباق با سایز استاندارد درب اتاق خود هستید، می توانید به لاریکس شاپ مراجعه کنید. لاریکس شاپ تولید کننده و عرضه کننده باکیفیت ترین درب های اتاق، ضدسرقت ، درب ام دی اف و درب ملامینه و… می باشد.