در این مقاله انواع رنگ هایی که برای چوب میتوان استفاده کرد و مزایا و معایب آنها را به صورت تخصصی مقایسه خواهیم کرد تا بتوانید بهترین رنگ برای رنگ آمیزی چوب را انتخاب کنید.

مقدمه ای بر رنگ آمیزی چوب

یکی از لوازم لوکس و مورد استفاده در دکوراسیون ها و لوازم خانه و محل کار ،لوازم چوبی است که توانسته دکوراتیوهای فوق العاده ای را ایجاد کند و جایگاهی بسیار مستحکم در هر خانه ای داشته باشد .وارد هر محلی شوید بدون استثنا حتماً لوازم چوبی را به صورت درب ،پنجره ،کمد ، مبلمان و میز و … مشاهده خواهید کرد پس نگه داری درست،ترمیم و رنگ آمیزی چوب ها از الزامات است و باید به دست فردی با تجربه انجام شود.رنگ ها در انواع متنوعی تولید شده اند که کارآیی های مخصوصی دارند.برای رنگ آمیزی چوب نیز رنگ های مخصوص وجود دارد که می تواند سطح چوب را به خوبی پوشش داده و عیوب به وجود آمده را رفع کند.

لینک های مفید:
رنگ آمیزی درب چوبی

 

آموزش تخصصی رنگ آمیزی چوب

انواع رنگ های مخصوص چوب

رنگ های زیادی هستند که میتوان برای رنگ آمیزی چوب استفاده کرد اما همه ی آنها مناسب چوب نیستند و برخی از این رنگ ها به چوب آسیب میرسانند. برای مثال برای رنگ آمیزی چوب باید از رنگ های فوری استفاده کرد و رنگ های خودرو و اکریلیک و روغنی یا موادی مثل لاک ها و روغن جلا که چوب را براق میکنند به چوب آسیب میرسانند.

بعد از اجرای رنگ فوری باید بر روی رنگ اجرا شده از رنگ های پوششی که نقش محافظ دارند و چوب را در برابر آب و نور خورشید و رطوبت مقاوم میکنند استفاده کرد که در ادامه چند رنگ محافظ را معرفی خواهیم کرد.

اول از همه باید بدانید برای رنگ آمیزی چوب از رنگ های فوری استفاده میشوند و برای رنگ بندی آن از موادی مانند جوهر های چوب استفاده میشود و بعد از رنگ آمیزی هم سیلر و کیلر اجرا خواهد شد و سپس نوبت به رنگ پوششی میرسد که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

  • نیم پلی استر یا تمام پلی استر
  • رنگ های پرایمر اکریلیک
  • رنگ های گیاهی
  • جوهر چوب کیلرهای دوقلو
  • پلی یورتان

رنگ های چوب در انواع مختلف تولید شده اند و برای اینکه بدانید کدام رنگ برای رنگ آمیزی چوب مناسب تر است در ادامه با ما باشید. انتخاب رنگ چوب بر اساس نوع سازه و محل استفاده از سازه ،وضعیت آب و هوایی ،دمای محیط ، میزان سایش و … متفاوت است و برای داشتن رنگ آمیزی دلچسب کسب اطلاعات در رابطه با هر یک از این رنگ ها ضروری به نظر می رسد.

 

لینک های مفید:
خرید رنگ

 

آموزش تخصصی رنگ آمیزی چوب

 

روغنی گیاهی برای رنگ آمیزی چوب

از جدیدترین رنگ های مخصوص چوب ،روغن های گیاهی مخصوص رنگ آمیزی چوب هستند که با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا با استفاده از روغن های گیاهی تولید و به بازار عرضه شده اند.این رنگ های مزایای بسیار دارند شامل : سرعت بالای اجرایی ،سرعت خشک شدن بالا، نداشتن ترکیبات شیمیایی مضر برای محیط زیست و انسان ها ،اجرای آسان حتی برای افراد مبتدی و … اشاره کرد.

رنگ های روغنی گیاهی توسط ده شرکت وارد کشور شده و در بازار عرضه شده اند.این محصول برای پوشش ظروف چوبی ، پارکت ها ،نمای چوبی و سازه های چوبی که تحت تأثیر آفتاب و روطوبت قرار دارند استفاده می شود.

پلی یورتان

میتوان گفت رنگ پلی یورتان قوی ترین رنگ پوششی برای محافظت از رنگ چوب است که مقاومت رتگ را بالا میبرد و از رنگ چوب در برابر ضربه و رطوبت نور خورشید و باران محافظت میکند. که این رنگ در دو نوع ایرانی و ترک در بازار موجود است که مقاومت پلی یورتان ترک نسبت به برند های ایرانی چند درجه بهتر است اما به دلیل وارداتی بودن قیمت آن با مدل ایرانی تفاوت بالایی دارد. از رنگ پلی یورتان بیشتر برای مواردی که چوب زیر نور مستقیم خورشید یا در معرض باران باشد استفاده میشود.

رنگ پلی یورتان در نوع های براق و مات و رنگبندی سفید و شفاف موجود است. نوع شفاف پلی یورتان یک لایه ی شیشه ای مانند روی چوب تشکیل میدهد که نقش محافظ را دارد.

نیم پلی استر

رنگ پوششی نیم پلی استر مقاومت کمتری نسبت به رنگ پلی یورتان دارد و در نوع های براق و مات و رنگبندی سفید و بی رنگ موجود است از این رنگ بیشتر برای درب هه یا سرویس های چوبی که در خانه در معرض رطوبت و نور خورشید نیستند استفاده مبیشود.

مراحل تخصصی رنگ آمیزی چوب