در جواب سوال کدام رنگ ها برای اجرای طرح پتینه مناسب تر هستند باید بگوییم به دلیل اینکه در اجرای طرح های پتینه بهتر است رنگ زیرین لیز نباشد تا طرح ها را بتوان بهتر اجرا کرد پس با توجه به این توضیحات میتوان گفت رنگ روغنی چه برای زیر کار پتینه چه برای خو طرح مناسب نیست و رنگ های اکریلیک برای اجرا بهتر هستند.

در گذشته نقاشی ساختمان به صورت ساده اجرا می شد اما با ورود کاغذ دیوار ها به بازار پوشش های دیواری ،مشتریان مجذوب طرح های کاغذ دیواری ها شدند و این موضوع سبب شد تا تولید کنندگان رنگ های ساختمانی و استادکاران به فکر تغییراتی در تولیدات و کارهای اجرایی خود دهند و از آن پس نقاشی ساختمان طرح دار به شکل های مختلف اجرا شد مانند پتینه که از سابقه ی طولانی در نقاشی ساختمان برخوردار است و انواع غلطک های طرح دار که توانسته اند طرح های بسیار زیبایی مشابه کاغذ دیواری ها را به مشتریان ارائه دهند.

 

لینک های مفید:
غلطک طرح دار

 

پتینه چیست؟

پتینه به معنای کلی هنر کهنه کاری است و در ابتدا با طرح های محدودی وارد بازار نقاشی ساختمان شد اما با گذشت زمان با خلاقیت استادکاران طرح های متنوع و بسیار پر طرفداری از این هنر اجرا و ثبت شد.پتینه کاری ساختمان را هنر مانور رنگ و نقش نیز می نامند.

پتینه کاری به طور کلی به دو سبک اجرا می شود؛پتینه کاری به سبک مدرن و به سبک کلاسیک که هر یک با طرح های خاص ،زیبایی خارق العاده ای ایجاد می کنند.

از انواع طرح های سبک مدرن در پتینه کاری شامل: طرح ابرو باد،طرح فرشته ،طرح آسمان ،طرح طبیعت را می توان نام برد. این طرح ها برای منازلی با دکوراسیون های مدرن می تواند انتخابی خارق العاده باشد و دکوراسیون شما را تکمیل کند.

پتینه کاری کلاسیک انواعی از طرح های ساده در پتینه کاری است که برای قدیمی نشان دادن سطح مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای پتینه کاری

  • چون در اجرای پتینه کاری باید سطح زیرسازی شده و رنگ زمینه اجرا شده باشد با انجام پتینه چند لایه رنگ به سطح اضافه می شود که موجب بالاتر رفتن ماندگاری این سبک می شود.
  • تنوع طرح های پتینه کاری موجب شده تا در کنار خلاقیت استادکاران طرح های بی نظیر و بسیار زیبایی اجرا شود .
  • طرح های پتینه قادر هستند عیوب دیوار را پوشانده و اگر ترکی روی دیوار باشد آن را در طرح های خود پنهان کنند.
  • طرح های پتینه قابل اجرا بر روی هر سطوحی از جمله : گچی ، رنگ شده ، فلزی ، چوبی و … هستند.
  • قابل هماهنگ شدن با هر نوع سبکی هستند.

معایب پتینه کاری

شاید بتوان با قاطعیت گفت پتینه کاری برای افرادی که نقاشی ساختمان طرح دار را می پسندند انتخابی بی نقص است مگر یک مورد و آن هم گران قیمت بودن اجرای پتینه است چون این سبک نقاشی ساختمان کاری بسیار وقت گیر است .

نقاشی ساختمان طرح دار با انواع غلطک های طرح دار

نقاشی ساختمان با قلمو ها کاری سخت و وقت گیر بود پس با تولید غلطک ها که سرعت اجرایی بسیار بالایی دارند خیلی زود استادکاران استفاده از این وسیله را به قلمو ها ترجیح داده و امروزه بیشترین نقاشی ساختمان با غلطک ها اجرا می شود مگر موارد خاص و یا قسمت هایی که قابل اجرا با غلطک ها نیستند مانند گوشه های دیوار که باید با قلمو ها رنگ آمیزی شوند .

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

طراحی غلطک های طرح دار توانست تغییری بسیار جذاب در نقاشی ساختمان ایجاد کند حال می شد در زمانی کوتاه با هزینه بسیار کم طرح هایی مشابه کاغذ دیواری ها روی دیوار ها یا سقف اجرا کرد و دکوراسیونی جذاب ایجاد کرد.

تنوع طرح های غلطک های طرح دار بسیار فراوان بوده و انتخاب را برای مشتریان آسان کرده است تا برای هر فضایی طرحی مناسب ایجاد کنند از جمله طرح های ریز تر برای اتاق ها و آپارتمان های کوچک و طرح های درشت برای اتاق های پذیرایی بزرگ و در تک دیوار و … که با کمی خلاقیت می توان فضایی خارق العاده ایجاد کرد.

در رنگ آمیزی با غلطک ها نیز مانند پتینه کاری باید ابتدا زیر سازی مورد نیاز برای رفع عیوب سطح انجام شده و رنگ زمینه اجرا شود سپس طرح های غلطک با رنگی کاملاً متفاوت از رنگ زمینه اجرا شود تا زیبایی و جلوه طرح ها کاملاً مشخص باشد.

سخن پایانی

اجرای پتینه یا رنگ آمیزی با غلطک طرح دار شاید به نظر ساده باشد و کسی بخواهد خود آن را اجرا کند؛در این صورت پیشنهاد می کنیم حتماٌ در این زمینه ها آموزش کامل ببینید چون این سبک رنگ آمیزی ها بسیار ظریف و تخصصی هستند و ممکن هزینه ای که برای طی مراحل نقاشی ساختمان پرداخت کرده اید از بین رفته و طرح شما با کوچکترین بی دقتی تمام نظم و زیبایی دکوراتیو شما را نابود کرده و مجبور به پرداخت هزینه اضافی برای رفع آن باشید بخصوص که پتینه و طرح های غلطک ها اگر در یک نقطه ناهماهنگ شوند نمی توان همان نقطه را ترمیم  کرد و باید رنگ آمیزی به طور کامل بار دیگر اجرا شود.

غلطک طرح دار