یکی از پرکاربردترین و رایج ترین رنگ مورد استفاده برای ساختمان های گوناگون، رنگ پلاستیک است. این رنگ از زمان های گذشته جز رنگ های پر کاربرد بوده است.  لازم به ذکر است رنگ آمیزی دیوار و همچنین سقف با رنگ پلاستیک بسیار آسان است و در زمان کوتاهی خشک میشود. این موضوع باعث شده است که رنگ پلاستیک در رنگ آمیزی سقف ها شدیداً استفاده شود. همچنین رنگ پلاستیک سقف به دو نوع رنگ تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک تقسیم بندی میشود. رنگ نیم پلاستیک برای رنگ آمیزی سقف اتاق خواب، سقف پذیرایی و انباری بسیار مناسب بوده است چرا که این رنگ نیز به شستشو نداشته و غیر قابل دسترس نیز می‌باشد. رنگ های نیمه پلاستیک رنگ های غیر قابل شستشوی هستند. همچنین این رنگ ها نسبت به رنگ های تمام پلاستیک هزینه کمتری دارند و سرعت اجرای آن ها نیز بالاتر است.

 

لینک های مفید:
فروش رنگ پلاستیک

ترکیب رنگ در دکوراسیون خانه

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

رنگ پلاستیک برای چه محل هایی استفاده میشود؟ 

رنگ پلاستیک امروزی دارای ذرات پلاستیکی میکروسکوپی چسب می‌باشد. این رنگدانه ها ویژگی های خاصی دارند. یکی از این ویژگی ها حل شونده بودن آن ها در آب است. بنابراین رنگ های پلاستیکی در آب حل می شوند. این موضوع سبب شده است که این رنگ ها در سقف های متعددی کاربرد داشته باشند. زمانی که رنگ پلاستیک سقف خشک میشود تقریبا ضد آب خواهد شد. این ویژگی سبب شده است که رنگ پلاستیک سقف برای همه نوع سقفی به جز سقف آشپزخانه مناسب باشد چرا که خیلی نیاز به شستشو ندارد و ضد آب نیز می‌باشد. بنابراین رنگ پلاستیک سقف در برابر آب مقاومت بالایی دارد و در مقاله در برابر رطوبت از خود پایداری خوبی نشان نمی‌دهد. رنگ پلاستیک سقف برای سقف های که گچ خشک شده، پنل گچی و… هستند مناسب است. همچنین از این نوع رنگ نوع نیم پلاستیک آن بیشترین کاربرد و استفاده را دارد.

چرا از رنگ پلاستیک در سقف استفاده میشود؟ 

رنگ پلاستیک سقف به سبب ویژگی ها و مزیت های مختلفی که دارد مورد استفاده در سقف های گوناگون قرار میگیرد. یکی از دلایل اصلی و مهم استفاده از رنگ پلاستیک در سقف، هزینه کمتر و ارزان بودن آن ها نسب به رنگ های روغنی است و همچنین رنگ پلاستیک سقف زود تر خشک میشود. همچنین معمولا سقف دیرتر کثیف میشود  و از دستمال برای پاک کردن سقف استفاده نمیشود. بنابراین این موضوع باعث شده است که از رنگ غیر قابل شستشوی پلاستیک استفاده شود. ناگفته نماند که یکی از مزیت های مهم و اصلی این رنگ این است که رنگ پلاستیک نسب به رنگ روغنی دیرتر زرد میشود و رنگ خود را از دست میدهد.

مزایای رنگ پلاستیک سقف

رنگ پلاستیک سقف ایمنی بالایی دارد. این رنگ برای محیط زیست و یا سلامت انسان خطری ایجاد نمی کنند. از مزایای اصلی رنگ پلاستیک میتوان به سریع خشک شدن آن نسبت به رنگ روغنی اشاره کرد. بنابراین اگر نیازمند یک رنگ برای خشک شدن سریع هستید، رنگ پلاستیک سقف به شما توصیه میشود. با توجه به ویژگی مثبت رنگ پلاستیک سقف می توان چند لایه رنگ را بر روی سقف در یک روز پیاده کرد. همچنین رنگ پلاستیک سقف بوی کمی دارند و تمیز کردن آن ها بسیار ساده است و می‌توان تنها با آب و صابون کثیفی ها را از سقف پاک کرد. نکته مثبت دیگر رنگ پلاستیک سقف این است که هزینه آن نسبت به رنگ روغنی بسیار کمتر می‌باشد. از مزایای دیگر رنگ پلاستیک سقف می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • عدم نیاز به آماده سازی سطوح قبل از رنگ آمیزی
  • عدم انتشار مواد سمی
  • قابلیت تمیز شوندگی سریع و آسان
  • خشک شدن سریع
  • انعطاف پذیری و مقاومت در برابر ترک خوردگی
  • قابلیت استفاده در تمامی سقف ها( به جز آشپزخانه)
  • ماندی و پایداری با گذشت زمان 
  • مقاوم در برابر نور آفتاب

معایب رنگ پلاستیک سقف

با اینکه این رنگ بسیار پرکاربرد و پرطرفدار است اما معایبی نیز دارد که باعث  میشود از ارزش این رنگ کم کاسته شود. عدم ایجاد درخشندگی سقف، ماندگاری و دوام کمتر نسبت به دیگر رنگ های سقف، امکان لایه لایه شدن در برابر رطوبت و… همگی از معایب رنگ های پلاستیک هستند. البته با این وجود این رنگ به دلیل دوست دار طبیعت و سلامتی انسان مورد استفاده خیلی از افراد می‌باشد.

سپاس از شما.