برای سال‌های بسیاری رنگ‌های مورد استفاده در اجرای نقاشی ساختمان صرفا شامل رنگ‌های روغنی و پلاستیک بود. تا اینکه در دهه‌ی 1940 رنگ اکریلیک با رزین حاصل از درختان ساخته شد. البته این رنگ در ابتدا به دلیل وجود جیوه با عوارض و مشکلاتی همراه بود که پس از مدتی رفع گردید. در این مطلب قصد داریم مزایا و عوارض رنگ اکریلیک در گذشته و حال را با هم بررسی کنیم.

عوارض رنگ اکریلیک در گذشته چه بود؟

همان‌گونه که گفتیم، در سال‌های ابتدایی تولید رنگ اکریلیک، استفاده از آن برای مصرف‌کنندگان با مشکلاتی همراه بود. عوارض رنگ اکریلیک شامل  آلودگی هوا و شدت بخشیدن به بیماری‌های تنفسی مانند آسم در افراد بود که از وجود جیوه در این نوع رنگ ناشی می‌شد. ولی خوشبختانه پس از سال 2005، تولیدکنندگان رنگ اکریلیک اقداماتی در جهت اصلاح آن انجام دادند تا به رنگ ساختمانی سالم‌تری برای انسان‌ها و یک رنگ سازگار با محیط زیست تبدیل شد.

 

لینک های مفید:
رنگ کاپارول

 

عوارض رنگ اکریلیک و مزایای آن چیست؟

یکی از ویژگی‌های مهم رنگ‌های اکریلیک، غیرسمی بودن و فاقد بو بودن آن است. در زمان استفاده از رنگ روغنی در فضای داخل ساختمان، بو و بخارهای حاصل از مواد شیمیایی آن تا مدت‌ها در محیط باقی می‌ماند. اما رنگ اکریلیک هم به سرعت خشک می‌شود و هم بوی حاصل از آن به سرعت از بین می‌رود. به همین دلیل برای رنگ‌آمیزی اتاق خواب، اتاق نشیمن و حتی اتاق مخصوص کودکان مناسب است.

نقاشی خانه و راهکارآن

به علاوه رنگ اکریلیک غیرقابل اشتعال است و همان‌گونه که گفتیم با محیط زیست نیز سازگاری دارد. به گونه‌ای که قابل دفع با زباله‌های معمولی می‌باشد. اما رنگ روغنی و حلال‌های مورد استفاده در رقیق کردن یا تمیز کردن آن قابل اشتعال هستند و باید به عنوان زباله‌های سمی و جداگانه دفع شوند.

 

لینک های مفید:
ریبال شیمی

یکی دیگر از مزایای رنگ‌های اکریلیک راحتی استفاده از آن‌ها است. پایه رنگ‌های اکریلیک ساختمانی آب است و به همین دلیل  به سرعت خشک می‌شود. بنابراین می‌توان بدون صرف وقت اجرای دو لایه رنگ را روی سطح موردنظر به نتیجه رساند.

به طور کلی مزایا و معایب رنگ اکریلیک شامل موارد زیر است:

از جمله مزایای استفاده از رنگ اکریلیک می‌توان به قابلیت پوشانندگی مناسب سطوح، پوشش قابل قبول لکه‌ها و نقص‌های موجود در سطح، قابلیت خشک شدن سریع، اجرای آسان، قابلیت اجرای دو لایه رنگ در یک روز، عدم اشتعال، فاقد بو و بدون حساسیت، امکان استفاده در همه‌ی سطوح، عدم نیاز به اجرای پرایمر در برخی سطوح، مقاومت در برابر اشعه‌ی خورشید و مقاومت در برابر رطوبت و آب، تنوع رنگی بالاتر نسبت به رنگ روغنی اشاره کرد.

هم‌چنین معایب اجرای رنگ اکریلیک شامل قابلیت شستشوی کمتر در مقایسه با رنگ روغنی، دوام و ماندگاری کمتر در مقایسه با رنگ روغنی، عدم امکان پیاده‌سازی بر روی سطوح براق در برخی موارد و احتمال تغییر رنگ و تیره شدن بر اثر مرور زمان می‌باشد.

در این مطلب با عوارض رنگ اکریلیک و مزایای آن آشنا شدیم. برای انتخاب رنگ مناسب لازم است با ویژگی‌های انواع رنگ‌های موجود در بازار آشنا باشید تا بتوانید مناسب‌ترین رنگ را با توجه به شرایط، انتظارات و بودجه‌ی خود انتخاب کنید.