قبل از مقایسه نقاشی ساختمان و کاغذ دیواری باید گفت که دیوار ها و سقف خانه نقش مهمی در دکوراسیون خانه ایفا می کنند  سلیقه و میزان آشنایی شما در انتخاب طرح و رنگ کاغذ دیواری و همچنین تن رنگی مناسب برای نقاشی ساختمان باعث ایجاد محیطی آرام و یا محیطی آشفته و مضطرب کننده در منزل و محل کار برای شما و اطرافیانتان خواهد شد.

پس برای به دست آوردن نتیجه بهتر ، خوبه کمی بیشتر  با مزایا و معایب آنها آشنا شیم.در واقع نقاشی ساختمان یا کاغذدیواری با توجه به شرایط شما مزایب و معایبی دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

نقاشی ساختمان یا کاغذ دیواری

نقاشی ساختمان

سلیقه شما در انتخاب رنگ و یا طرح کاغذ دیواری مهم تر از انتخاب بین نقاشی ساختمان و کاغذ دیواری است.

جواب این سوال بیشتر بستگی به علاقه شما برای استفاده از این دو محصول دکوراسیون داخلی ساختمان داره.برای همین ما اینجا سعی می کنیم تا کامل ترین توضیح در باره ویژگی ها و معایب این دو یعنی رنگ و کاغذ دیوار رو براتون ذکر کنیم تا خدای نکرده از صرف هزینه و وقتتون برای اینکار پشیمون نشید با ما همراه باشید.به خاطر داشته باشید که هیچکدام از این دو برتری %100 به دیگری نداره و ما فقط می خوهیم به شما کمک کرده باشیم تا بهترین و مناسب ترین انتخاب را برای منزل خود انجام بدبد.

  • مساحت محل اجرا

استفاده از رنگ  بیشتر در خانه های متراژ پایین اهمیت پیدا می کند چرا که رنگ ها به دلیل سطح براقی که دارند نور را بیشتر منعکس می کنند همین امر باعث روشن تر و بزرگتر جلوه کردن منزل(یا محل مورد نظر) شما خواهد شد.کاغذدیواری به دلیل منعکس نکردن نور و طرح شلوغ تر نسبت به رنگ ها فضا را کوچکتر و حتی خفته تر جلوه می دهد پس اگر قصد استفاده از کاغذ دیواری را در فضای کوچک در نظر دارید بهتر است از ترکیب رنگ و کاغذ دیواری غافل نشوید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

  • سرعت اجرا

یکی از اصلی ترین تفاوت ها در رنگ کردن دیوار ها و یا استفاده از کاغذدیواری بر روی دیوار مدت زمان لازم برای اجرا کردن آنها می باشد.اجرای کاغذدیواری در مدت زمان کوتاه تری نسبت به رنگ صورت میگیرد و میتوان تمام دیوار های خانه را کاغذ کرد و دوباره وسایل خانه را در جای دلخواه قرار داد و به روال عادی زندگی ادامه داد.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

اما برای رنگ کردن دیوار اینطور نیست و آماده کردن سطح دیوار ها و همچنین اجرا و خشک شدن رنگ زمانی بیشتری را نیاز دارد و حتی ممکن است با توجه به نوع رنگی که انتخاب می کنید زمانی را هم به از بین رفتن بوی رنگ اختصاص دهید.بسیاری از افراد برای سریع تر به نتیجه رسیدن فقطکاغذ دیواری را اجرا می کنند.

  • دوام 

در اکثر خانه ها دیوار های رنگ شده وجود داشته و هم اکنون هم خانه هایی که دیوار های رنگ شده دارند کم نیستند که یک علت آن می تواند شرایط جوی محیط باشد. ما می دانیم که دیوار های رنگ شده پس از مدتی کدر و لک می شوند و حد اکثر بعد از 3 یا 4 سال به یک نقاشی اساسی نیاز پیدا خواهید کرد حتی اگر کودک خردسال داشته باشید این زمان بیشتر کاهش می یابد.

کاغذدیواری با داشتن مقاومت بیشتری که نسبت به ضربه و ساییدگی نسبت به رنگ دارد تا 10 سال بدون لک و رنگ پریدگی بر روی سطح باقی می ماند.علاوه بر این اکثر کاغذدیواری های با کیفیت مانند رنگ ها قابلیت شست و شو با آب و تمیز کننده های خانگی را دارا هستند که باعث زیبا تر جلوه کردن محیط به واسطه تمیز بودن سطح دیوار ها می باشد.

  • تنوع

یکی از بزگترین تفاوت های بین نقاشی ساختمان و کاغذ دیواری ها تنوع این دو می باشد.امروزه کاغذدیواری ها طرح ها و طیف انتخاب گسترده ای به ما می دهند شما می توانید با استفاده از طرح های کلاسیک این محصول جلوه کلاسیک به خانه خود بدهبد و یا با استفده از طرح های مدرن ، محیطی مدرن را آماده کنید.اما رنگ ها تنوع به نسبت کمتری را برای شما در دسترس قرار می دهند.ممکن است شما برای پیدا کردن طرح کاغذدیواری دلخواه خود چند روز وقت صرف کنید پس بهتر است برای پیدا کردن طرح مناسب کاغذ دیواری عجله نکنید.

  • هزینه

هزینه شما برای نقاشی ساختمان و یا کاغذ دیواری بسته به نوع برند و کیفیت و همچنین متراژ خانه شما متفاوت می باشد. به موضوع هم باید اشاره کرد که اجرای کاغذدیواری تا حدود 2 برابر هزینه بیشتری نسبت به نقاشی ساختمان یا دیوار ها دارد.در عوض دوام کاغذدیواری بیشتر از رنگ می باشد و حتی ممکن است که چند بار نقاشی دیوار ها در دراز مدت از اجرای کاغذدیواری چند برابر بیشتر شود.

  • جلوه بخشی

حقیقتاً این موضوع کاملاً سلیقه‌ای است اما هر کسی با کمی مقایسه و انتخاب یک طرح ایده آل، از میان هزاران طرح کاغذدیواری، می‌تواند بهترین دکوراسیون را برای خانه‌اش فراهم کند. حال آنکه رنگ‌ها ظاهری بسیار ساده دارند و هیچ‌گاه نمی‌توانند همانند کاغذ دیواری جلوه بخش باشند. از طرفی کاغذدیواری این امکان را برای افراد فراهم می‌کند تا با پوشاندن عیوب دیوار و ترک‌ها و حتی ایجاد هارمونی با انتخاب طرح‌های متناسب، موجب بهتر ظاهر شدن برآمدگی‌ها و تورفتگی‌های دیوار نیز شوند.

  • شرایط اقلیمی و جوی

جلوه‌ای که طرح‌های مختلف کاغذدیواری می‌تواند به محیط خانه‌تان بدهد، به وسیله رنگ کردن به وجود نمی‌آید. از طرفی بهتر است بدانید که علی‌رغم دوامی که بسیاری از انواع کاغذ دیواری دارند، برای محیط‌هایی که امکان ایجاد رطوبت و نم در آنها است، بهتر است از رنگ استفاده کنید و در صورت استفاده از کاغذدیواری حتماً مقداری از طرح آن (حد اقل یک رول) را در جایی نگهداری کنید تا در صورت جدا شدن کاغذ از دیوار بتوانید آن را ترمیم کنید. در واقع یکی معایب اصلی کاغذ دیواری این است که نمی‌توان به راحتی از آن در مکان‌هایی مرطوب و دیوارهایی که امکان نم در آن‌ها وجود دارد، استفاده نمود.

به طور کلی در مکان‌هایی که امکان ایجاد نم و رطوبت بیشتر است، انتخاب شما بین نقاشی ساختمان یا کاغذدیواری، بهتر است که رنگ باشد. برای اتاق‌هایی که سابقه وجود نم دارند، دستشویی و آشپزخانه، رنگ مقاومت بیشتری دارد و مناسب‌تر است. در صورت استفاده از کاغذ دیواری در چنین جاهایی احتمالاً مجبور می‌شوید تا حداکثر هر دو سال یک بار کاغذ دیواری‌تان را تعویض کنید.

ترکیب نقاشی ساختمان با کاغذ دیواری

یکی از موثرترین روش‌های خلاقانه برای تغییر دکوراسیون فضاهای بزرگ و لوکس و زیبا به نظر رسیدن آن، استفاده از ترکیب رنگ و کاغذدیواری بر روی دیوارها است. این کار نه تنها جلوه فوق‌العاده‌ای به فضایتان می‌بخشد، بلکه با استفاده محدود تر از کاغذ دیواری یعنی استفاده در برخی از  دیوار ها می‌توانید هزینه کارتان را تا حدود زیادی کاهش دهید.

از طرف دیگر نقاشی و کاغذدیواری منزل در کنار هم می‌تواند انتخابی مقرون به صرفه برای فضا های بزرگ و هوشمندانه برای فضاهای کوچک نیز باشد، تنها نکته‌ای که باید در مورد  فضاهای کوچک مورد توجه قرار دهید این است که در کنار رنگ‌ روشنی که برای نقاشی دیوارها انتخاب می‌‌کنید، از طرح‌های خلوت و روشن کاغذدیواری استفاده کنید تا با انعکاس نور بر دیوار فضای محیط بزرگ‌تر و روشن‌تر از آنچه که هست به نظر برسد.

کلام آخر

نقاشی ساختمان یا کاغذدیواری آنقدر ها هم مهم نیست،مهم انتخاب جنس با کیفیت می باشد. به این فکر نباشید که با خرید رنگ یا کاغذدیواری بی کیفیت یا کیفیت پایین از هزینه های خود کم کرده اید.این نکته را فراموش نکنید که هر چقدر کالای خریداری شده بی کیفیت تر باشد با زودتر هزینه اضافی را برای ترمیم و بازسازی هزینه کنید.

به عنوان مثال اگر از رنگ کیفیت پایین استفاده کنید ، نقاش مجبور به سه بار رنگ کردن دیوار خانه تان می شود تا نتیجه مطلوبی داشته باشد.در حالی که با خرید یک جنس مرغوب همین نتیجه را می توانید با دو بار رنگ زدن دیوار ها انجام دهید و دستمزد کمتری هم پرداخت کنید.

در نظر داشته باشید که خرید رنگ یا کاغذ دیواری مرغوب شاید کمی هزینه هایتان را افزایش دهد ، ولی جلوه ، کیفیت و زیبایی بیشتری را به ارمغان می آورد و صد البته دوام بیشتری خواهد داشت.به هر جهت اتخاب بین رنگ و کاغذ دیواری به مقدار پولی که برای اینکار می خواهید هزینه کنید بر میگردد اما فراموش نکنید خرید یک رنگ با کیفیت بهتر از خرید یک کاغذدیواری بی کیفیت و بی دوام است.هزینه های خود را برآورد کنید و یک انتخاب معقول انجام دهید.