رنگ جلا ماده ای قهوه ای رنگ است و به دلیل رنگی که دارد برای براق کردن اشیاء چوبی داخل و خارج ساختمان بسیار مناسب است. اما اگر برای سطوح بیرونی استفاده می شود، نباید در معرض رطوبت قرار گیرد. روغن های پولیش شده در برابر رطوبت، آب و گرما زیاد مقاوم نیستند و محو می شوند، بنابراین اگر می خواهید از آنها در فضای باز استفاده کنید، بهتر است آنها را در معرض رطوبت قرار ندهید. رنگ های جلا اغلب با لاک روغن مخلوط می شوند تا درخشندگی آنها افزایش یابد.

لینک های مفید: میکرو سمنت چیست

از رنگ جلا در کجاها استفاده میشود

انواع کنده کاری، خاتم کاری و تمام کارهای چوبی نیاز به پرداخت و براق سازی در مرحله نهایی دارند. برای انجام این کار، نتیجه نهایی با رنگ های جلا درخشان می شود، سپس یک لایه محافظ لاک روی آن ایجاد می شود. برای رنگ آمیزی با رنگ جلا باید از تفنگ یا قلم مو استفاده کنید. روغن جالا در 30 دقیقه خشک می شود زیرا از ترکیبات خشک کننده استفاده می کند. این روغن به عنوان آخرین لایه رنگ عمل می کند و چسبندگی بالایی دارد بنابراین از ورود هوا به زیر آن رنگ جلوگیری می کند. روغن جلا را می توان در جواهرات چوبی، لوازم خانگی و مبلمان چوبی نیز استفاده کرد.

run-joutan

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

در چه سطحی از روغن جلا استفاده نمیشود

نگهداری و حفاظت از چوب از گذشته های دور رواج داشته است و از آن زمان بشر به دنبال راهی برای جلوگیری از پوسیدگی چوب یا حمله موریانه ها بوده است. استفاده از رنگ جلا برای رنگ آمیزی چوب این مشکلات را حل کرده. علاوه بر این دو نکته، رنگ جلا دهنده باعث سهولت در تمیز کردن درب‌های چوبی شده و نیازی به پاک کردن آن‌ها با دستمال مرطوب را از بین می‌برد. رنگدانه های اکسید آهن شفاف موجود در روغن های پولیش باعث درخشندگی سطح چوب شده و زیبایی بیشتری به آن می بخشد. ابتدا برای استفاده از آن باید از تینر روغن یا بنزین استفاده کنید تا رنگ پولیش یکدست شود یعنی باید همگن شود و نباید کوچک باشد و نه بزرگ. توجه داشته باشید که وقتی از بنزین برای همگن کردن آن استفاده می کنید، توجه داشته باشید که زودتر خشک می شود، بنابراین استفاده از بنزین باعث خشک شدن سریعتر آن می شود. برای هر قوطی از 1 لیتر تینر روغن استفاده کنید. با توجه به اینکه رنگ را می شناسید، می توانید تینر روغن یا بنزین را انتخاب کنید. روغن جلا به دلیل داشتن اسید و الکل، السی نیز نامیده می شود.برای استفاده از روغن براق کننده ابتدا باید نوع روغن را بشناسید زیرا ندانستن نوع روکش چوب باعث خراب شدن آن می شود. برای فهمیدن می توانید یک قطره روغن روی چوب مورد نظر بریزید و اگر خورده شد برای چوب شما مناسب نیست و چوب شما پسماند چوبی دارد. اگر چوب مورد نظر داخل آن خیس نیست، خمیر استون را در جای نامشخص بمالید. استون هیچ تاثیری روی پلی اورتان ندارد، اما باعث حل شدن روغن پولیش می شود. با توجه به قدرت چسبندگی روغن صیقلی می توان گفت که روی چوب روکش ایجاد می کند و از نفوذ باکتری ها جلوگیری می کند.

رنگ های پلی یورتان دو جزئی هستند. نکته بسیار مهم در اجرای رنگ های دو جزئی رعایت نسبت اختلاط دو جزء است. این نسبت توسط شرکت ها مشخص می شود و در صورت عدم توجه به آن رنگ خشک نمی شود.باید توجه داشته باشید در زیر رنگ پلی یورتان نباید از رنگ جلا استفاده شود زیرا باعث سفیدک میشود.