قبل از بررسی این‌که چگونه رنگ اکریلیک خشک شده را رقیق کنیم، بهتر است در مورد رنگ اکریلیک توضیحاتی به شما ارائه دهیم. رنگ‌های اکریلیک از رنگدانه‌ها و امولسیون پلیمری ساخته می‌شوند و بر پایه‌ی آب هستند. یعنی این نوع رنگ‌ها در آب قابلیت حل شدن دارند. بنابراین اصلی‌ترین و در دسترس‌ترین روش برای رقیق کردن رنگ اکریلیک استفاده از آب است. در ادامه به طور مفصل به پاسخ این پرسش می‌پردازیم که چگونه رنگ اکریلیک خشک شده را رقیق کنیم.

چرا به رقیق کردن رنگ اکریلیک احتیاج داریم؟

همان‌گونه که در پاسخ به پرسش چگونه رنگ اکریلیک خشک شده را رقیق کنیم توضیح دادیم، فرآیند رقیق کردن رنگ های اکریلیک عموما با استفاده از آب انجام می‌شود. البته سایر رقیق کننده‌ها نیز در این فرایند قابل استفاده هستند. علت اینکه ما به رقیق کردن رنگ اکریلیک احتیاج پیدا می‌کنیم علاوه بر قابلیت استفاده از آن در صورت خشک شدن، ایجاد قوام مورد نظر یا ساخت طیف رنگی مورد نظر در زمان استفاده از آن‌ها است.

 

لینک های مفید:
فروش رنگ اکریلیک

 

رنگ اکریلیک چه حلالی دارد؟

برای اینکه بدانیم چگونه رنگ اکریلیک خشک شده را رقیق کنیم، ابتدا باید در مورد حلال‌های آن اطلاعاتی کسب نماییم. چندین نوع حلال برای رقیق کردن رنگ اکریلیک وجود دارد که شامل روان‌کننده و بایندر اکریلیک و رقیق کننده اکریلیک هستند.
لوگو آدیلوکس
چگونه رنگ اکریلیک خشک شده را رقیق کنیم؟

رقیق کردن رنگ اکریلیک خشک شده از روش‌های مختلفی قابل انجام است. در ادامه این روش‌ها را با هم بررسی می‌کنیم و شما می‌توانید با توجه به شرایط و مواد در دسترس، روش مناسب را انتخاب کنید.

رقیق کردن اکریلیک خشک شده با آب

آب یکی از در دسترس‌ترین مواد به منظور رقیق کردن رنگ اکریلیک خشک شده است. آب به صورت مستقیم بر ترکیب رنگ‌های اکریلیک تأثیرگذار است و به دلیل این‌که این نوع رنگ حلال در آب است، قابلیت خوبی برای رقیق کردن اکریلیک خشک شده دارد. البته میزان آب اضافه شده بسیار مهم است چون در چسبندگی رنگ تاثیر دارد.

به منظور اجرای صحیح این روش لازم است مقداری آب گرم به میزان 30درصد از رنگ مورد نظر را اضافه کرده و با سرعت به هم زدن بپردازیم. در این صورت علاوه بر رقیق شدن اکریلیک خشک شده، کیفیت و چسبندگی آن خفظ می‌شود.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

رقیق کردن اکریلیک خشک شده با مدیوم‌ها

یکی از روش‌هایی که می‌توان برای رقیق کردن اکریلیک خشک شده از آن استفاده کرد، استفاده از مدیوم‌ها است. به طور کلی از مدیوم‌ها برای رقیق کردن رنگ‌های اکریلیک استفاده می‌شود و به همین دلیل برای رنگ خشک شده نیز کاربرد دارد. برای کسب نتیجه‌ی مناسب بهتر است مقداری از ماده رقیق‌کننده را به رنگ خشک شده اضافه کنیم و با سرعت هم بزنیم تا قوام مورد نظر به دست آید.

رقیق کردن اکریلیک خشک شده با الکل یا استون

در مورد رقیق کردن الکل خشک شده با الکل یا استون باید گفت که معمولا این روش توصیه نمی‌شود. به دلیل این‌که چنین رقیق کننده‌های حاوی مواد شیمیایی ممکن است موجب آسیب رسیدن به رنگ شوند. هم‌چنین اجرای این روش برای افراد مبتدی دشوار است.

در این مطلب با روش‌های رقیق کردن رنگ اکریلیک خشک شده آشنا شدیم. البته بهتر است برای این منظور از مواد در دسترس‌تر و دارای هزینه‌ی پایین‌تر استفاده کنیم و در اضافه کردن ماده‌ی رقیق‌کننده دقت کافی را داشته باشیم تا کیفیت رنگ حفظ شود.