در این مقاله قصد داریم تا روش ترکیب 10 رنگ پر مصرف جهت نقاشی ساختمان را آموزش دهیم

استفاده از نقاشی ساختمان برای تزئین ساختمان از روش های پرطرفدار بوده و برای  رنگ آمیزی تمامی نقاط ساختمان با هر شرایطی، نوعی خاص از  رنگ طراحی و تولید شده است اما در کنار  جنس رنگ ها انتخاب تناژ رنگ ها نیز برای افراد حائز اهمیت است چون رنگ ها با علم روانشناسی ارتباطی ناگسستنی دارند و می توانند روی عواطف ، احساسات و علایق افراد نیز تأثیر گذار باشند.

رنگ ها به طور کلی در دو دسته رنگ های اصلی و فرعی تقسیم بندی شده اند که در ترکیب رنگ ها نیز شناخت این رنگ ها بسیار مهم است.رنگ ها از نظر روانشناسی نیز در سه دسته رنگ های گرم و رنگ های سرد و رنگ های خنثی طبقه بندی می شوند که در ادامه شما را با این رنگ ها و ترکیب رنگ ها آشنا خواهیم کرد.

 

لینک های مفید:
قیمت رنگ گل ماش روغنی

 

معرفی رنگ های اصلی

  1. آبی
  2. قرمز
  3. زرد

این سه رنگ از رنگ های اصلی محسوب می شوند که به طور طبیعی در طبیعت وجود دارند و نیاز به ترکیب رنگ ها برای تولید این سه رنگ نیست.رنگ های فرعی و خنثی مانند رنگ های مشکی ، سفید ، خاکستری و هر رنگی که جز این سه رنگ اصلی نیستند باید با ترکیب رنگ ها بدست آیند به همین دلیل این سه رنگ رنگهای  اصلی نام گذاری شده اند.

رنگ نسوز

نکات اصلی در ترکیب رنگ ها

  • برای بدست آوردن رنگ های روشن کافیست به رنگ اصلی مقداری رنگ سفید اضافه شود این مقدار رنگ بسته به میزانی که می خواهید رنگ روشن باشد متفاوت خواهد بود و با اضافه کردن بیشتر از رنگ سفید،رنگ روشن تری خواهید داشت.
  • برای بدست آوردن رنگ های تیره می توان با اضافه کردن مقداری دلخواه از رنگ سیاه،میزان تیرگی رنگ را تنظیم کرد.

 

لینک های مفید:
رنگ نیپون

 

معرقی رنگ های فرعی

رنگ های فرعی از ترکیب سه رنگ اصلی تولید می شوند و می توان با ترکیب میزان دلخواه از هر رنگ رنگ اصلی ،رنگ متنوعی با تناژ مختلف تهیه کرد.

قرمز + آبی = بنفش

زرد + آبی = سبز

زرد + قرمز = نارنجی

این رنگ های فرعی را می توان در چندین تناژ رنگ تهیه کرد بدین صورت که میزان ترکیب رنگ ها را کم و زیاد کنید و با بیشتر کردن و کمتر کردن میزان دو رنگی که با هم مخلوط می کنید به تناژ رنگی متفاوت برسید.

معرفی رنگ های مکمل

حال که رنگ های فرعی تهیه شده می توان با ترکیل این رنگ های فرعی با رنگ های اصلی به رنگ های جدیدتری رسید و باز هم با ترکیب مقدار دلخواه از هر رنگ به تناژ رنگ دلخواه و متفاوت رسید.

قرمز + سبز

آبی + نارنجی

زرد + بنفش

آموزش ترکیب رنگ ها در نقاشی ساختمان

در رنگ آمیزی ساختمان بخصوص اگر ساختمان مساحت بزرگی داشته باشد افراد علاقمند به استفاده از انواع متریال های رنگ هستند و باید برای رسیدن به بهترین نتیجه، ترکیب رنگ به درستی و با اندازه های مناسب ترکیب شوند.

در ترکیب و تهیه رنگ ها باید تجربه و مهارت کافی داشت تا بتوان رنگ مورد نظر را بدست آورد.در نقاشی ساختمان نیز فقط استادکاران خبره قادر به ترکیب رنگ ها و تهیه رنگ مد نظر مشتری هستند.


معرفی 10 ترکیب رنگ پرکاربرد در نقاشی ساختمان

1- روش تهیه رنگ طوسی

امروزه رنگ طوسی از رنگ های بسیار پرطرفدار در دکوراتیو منازل و ساختمان ها است .برای تهیه رنگ طوسی نیاز به ترکیب رنگ های سفید و مشکی به میزان دلخواه است.در تهیه این رنگ هر مقدار رنگ سفید بیشتر از مشکی باشد طوسی روشن به دست خواهد آمد و هر مقدار رنگ مشکی بیش تر از مقدار رنگ سفید باشد رنگ بدست آمده طوسی تیره تری خواهد بود.

سفید + مشکی = طوسی

انواع رنگ طوسی

2- روش تهیه رنگ سبز

رنگ سبز از ترکیب دو رنگ اصلی زرد و آبی تهیه می شود هر مقدار رنگ زرد بیشتر باشد رنگ سبز روشن تر و هر مقدار رنگ آبی بیشتر باشد رنگ سبز تیره تر بدست می آید البته برای بدست آوردن رنگ سبز لجنی و تیره تر می توان از رنگ سبز تیره که با ترکیب رنگ سبز با مشکی بدست آمده در ترکیب با رنگ زرد استفاده کرده و رنگ تیره تری بدست آورد.

آبی + زرد = سبز

سبز تیره + زرد = سبز پسته ای

سبز + زرد + سبز فسفری

آبی تیره + زرد = سبز لجنی

آبی + گل ماشی = سبز زیتونی

رنگ سبز

3- روش تهیه رنگ نسکافه ای

این رنگ از ترکیب چهار رنگ قرمز ، سفید ، مشکی و گل ماشی تهیه می شود .برای بدست آوردن تن رنگی نسکافه ای مورد نظر باید درصد مخلوط شدن رنگ ها به دقت اندازه گیری شود و برای تیره تر یا روشن تر شدن رنگ نسکافه ای باید میزان رنگ قرمز و مشکی را کم یا زیاد کنید.

در تهیه رنگ نسکافه ای رنگ سفید رنگ اصلی محسوب شده و به میزان بسیار کم در آن رنگ قرمز و کمتر از این رنگ ،رنگ گل ماشی و به میزان بسیار کمتر از سه رنگ قبلی در حد چند قطره رنگ مشکی به ترکیب رنگ اضافه می شود تا رنگ نسکافه ای بدست آید.

سفید + قرمز + گل ماشی + مشکی = نسکافه ای

رنگ نسکافه ای

4- روش تهیه رنگ استخوانی

برای تهیه ساخت رنگ استخوانی که از رنگ های پرکاربرد در نقاشی ساختمان است به رنگ های سفید ، گل ماشی ، مشکی و زرد نیاز است.اگر در ترکیب این رنگ ها رنگ اگر رنگ گل ماشی را بیشتر کنید رنگ استخوانی و اگر رنگ مشکی را بیشتر کنید رنگ طوسی بدست خواهد آمد.

سفید + گل ماشی + زرد + مشکی = استخوانی

5- روش تهیه رنگ صورتی

برای ساخت این رنگ نیاز به رنگ سفید و قرمز است .رنگ اصلی در اکثر رنگ ها رنگ سفید است و بقیه رنگ ها به طور محدود و بسیار کم اضافه می شوند در تهیه رنگ صورتی نیز باید بسته به اینکه چه مقدار رنگ نیاز دارید رنگ سفید را در حجم مورد نظر تهیه و به آن مقداری بسیار کمی رنگ قرمز اضافه کنید.رنگ های با تناژ صورتی به روش زیر تهیه می شوند.

سفید + قرمز + زرد = کالباسی

سفید + قرمز = صورتی

رنگ صورتی

6- روش تهیه رنگ استخوانی چوب

برتی تهیه ی این رنگ که مناسب برای رنگ آمیزی چوب است از ترکیب رنگ سفید با رنگ گل ماش استفاده می شود .

سفید + گل ماش = رنگ استخوانی چوب

 

 

7- روش تهیه رنگ متالیک

رنگ متالیک در نقاشی ساختمان با پودر آلومینیوم نقره ای تهیه می شود.

قرمز + پودر آلومینیوم نقره ای = پوست پیازی قرمز متالیک

مشکی + پودر آلومینیوم نقره ای = نوک مدادی مشکی متالیک

رنگ پوست پیازی متالیک

 

8- روش تهیه رنگ قهوه ای

رنگ قهوه ای از جمله رنگ های مورد علاقه برای رنگ آمیزی درب و چهارچوب ها ،ستون ها و قسمت های خاصی از ساختمان است که به طریقه ی زیر تهیه می شود.

سیاه + نارنجی = قهوه ای

سیاه + زرد = قهوه ای مایل به سبز

مشکی + قرمز + زرد = قهوه ای روشن

رنگ قهوه ای

 

9- روش تهیه رنگ خردلی

رنگ خردلی از رنگ های جوان پسند است که در تک دیوار ها به صورت ساده یا طرح دار اجرا شده و دکوراتیو جذابی ایجاد می کند.روش تهیه این رنگ شامل :

زرد + نارنجی = خردلی

رنگ خردلی

10- روش تهیه رنگ گردویی و بلوطی

از رنگ های مناسب و جذاب برای رنگ آمیزی چوب و سطوحی که به طرح چوب رنگ آمیزی می شوند رنگ های گردویی و بلوطی است که به روش زیر تهیه می شوند.

قرمز + سبز = بلوطی

قرمز + گل ماشی + زرد + مشکی = گردویی

رنگ گردویی

سخن پایانی

رنگ ها در تناژ های بسیار گسترده ای موجود هستند و می توان با ترکیب رنگ ها به انواعی بی شمار از رنگ ها رسید.در نقاشی ساختمان ممکن است فرد رنگی خاص مد نظر داشته باشد که نتواند بصورت آماده آن را از بازار تهیه کند هر چند که امروزه رنگ های کامپیوتری کار را بسیار راحتر کرده است اما بهتر است برای تهیه رنگ انتخابی خود از استادکاری خبره و با تجربه کمک بگیرید و در انتخاب رنگ ها در دکوراسیون به روانشناسی رنگ ها نیز توجه کنید.