برای داشتن نقاشی ساختمان باکیفیت باید زیرسازی به بهترین شکل ممکن اجرا شود،بتونه از اصلی ترین مواد مورد استفاده در زیرسازی است و برای از بین بردن ترک ها و ناصافی های دیوار بسیار مهم است. باید توجه داشت که بتونه برای اجرای هر نوع رنگی متفاوت بوده و باید با روش و با مواد خاص تهیه شود.ما در این مقاله سعی می کنیم تا حد امکان بتونه روغنی و بتونه پلاستیک را به شما معرفی و آموزش دهیم.

روش تهیه بتونه روغنی و بتونه پلاستیک

روش تهیه ی بتونه روغنی

در تهیه بتونه باید توجه کنید که باید از جنس رنگی استفاده کنید که قرار است با آن دیوار را رنگ آمیزی کنید.برای شروع به کار نیاز به مل و رنگ همرنگ با رنگ اصلی است باید مقدار مناسبی از رنگ و مل و روغن الف را با هم ترکیب کرده و با کاردک مواد را به خوبی مخلوط کنید تا خمیری نرم ایجاد شود.

 

لینک های مفید:
فروش رنگ پلاستیک

 

برای شروع ابتدا روغن الف را با پودر مل که میزان آن به میزان بتونه ای که نیاز دارید بستگی دارد مخلوط کرده و سپس رنگ روغنی را به این مخلوط اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید.

بتونه مخلوط شده را روی سطحی صاف ریخته و با کاردک و تیغ شروع به مخلوط کردن آن کنید و به قولی خمیر را عمل آورید تا خمیری نرم و چسبناک ایجاد شود و در پایان برای اینکه بتونه شما از کیفیت لازم برخوردار بوده و در هنگام اجرا در شکاف ها و ترک ها باقی بماند و سرازیر نشود مقدار خیلی کمی آب سرد به مخلوط خود اضافه کنید این کار هم به خمیر شما استحکام می بخشد و هم مانع شره کردن و ترک خوردن بتونه شده و در سرعت خشک شدن بتونه نیز بسیار مؤثر خواهد بود.

نکات مورد توجه در تهیه ی بتونه روغنی

  • در تهیه بتونه روغنی باید توجه شود که از رنگ روغنی براق در بتونه ریخته شود چرا که این رنگ از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و کیفیت بتونه را افزایش می دهد و همچنین از چروکیده شدن بتونه جلوگیری می کند.
  • استفاده از بتونه در ترمیم ترک های سطح در صورتی که ترک ها بسیار کوچک باشند مؤثر خواهد بود در غیر این صورت اگر از مقدار زیادی بتونه در شکافی استفاده شود هم احتمالاً مواد بتونه جاری خواهد شد و هم بعد از خشک شدن ترک خورده و می ریزد.
  • بتونه روغنی خمیری بسیار نرم است و این موضوع کار را برای بتونه کاری سخت می کند برای از بین بردن این مشکل می توان مقداری آب سرد به مخلوط بتونه اضافه کرد تا هم از ترک خوردگی بتونه بعد از خشک شدن جلوگیری کرد و هم از سرازیر شدن بتونه و در آخر هم سرعت خشک شدن بتونه روغنی را که سخت خشک می شود را بسیار بالا برد.

تهیه بتونه روغنی و بتونه پلاستیک

روش تهیه بتونه پلاستیک

همان طور که در بالا گفته شد نوع بتونه ساخته شده به نوع رنگی که قرار است روی سطح اجرا شود بستگی دارد از این رو اگر قصد دارید سطحی را با رنگ پلاستیک رنگ آمیزی کنید پس باید از رنگ پلاستیک در این بتونه استفاده کنید .

 

لینک های مفید:
خرید رنگ

 

برای تهیه بتونه روغنی باید رنگ پلاستیک را با اب رقیق کرده و به غلظت مناسب برسانید سپس برای بالا بردن چسبندگی و کیفیت بتونه پلاستیک که هیچ مقاومتی در برابر آب ندارد می توانید به آن چسب چوب اضافه کنید .حال نوبت به اضافه کردن ماده ی اصلی در اغلب بتونه ها می رسد و آن پودر مل یا همان پودر بتونه است. مل را به مقدار کافی به مخلوط اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید تا خمیری یکدست و منسجم به دست آید تا کار با آن راحت و بی نقص باشد.

نکته : در تهیه بتونه پلاستیک می توانید از چسب چوب استفاده کنید تا چسبندگی بتونه افزایش یافته و تا حدود زیادی مقاومتش در برابر آب و رطوبت بالا رود اما استفاده از چسب چوب اجباری نداشته و می توانید فقط با رنگ پلاستیک و پودر مل ،بتونه را تهیه کنید ولی باید بدانید که این بتونه قدرت چسبندگی کمتری داشته و اجرای آن را سخت می کند.

تهیه ی بتونه روغنی و بتونه پلاستیک