اجرای جدیدترین ظرح های اجرای پتینه با متد ها و طرح های به روز توسط استاد کار های مجرب گروه آدیلوکس با بیش از 1000 نمونه کار اجرای پتینه.

پتینه کاری از جمله کارهای اجرای بسیار پرطرفدار در نقاشی ساختمان است که دکوراسیونی کاملاً متفاوت و جذاب ایجاد می کند این روش اجرای در نقاشی ساختمان با طرح های متنوع قابل رقابت با انواع کاغذ دیوار ها می باشد و می توان این طرح نقاشی ساختمان را در انواع سطوح به کار برد.

پتینه

پتینه چیست؟

پتینه از انواع هنرهای گچبری محسوب می شود و در تنوع زیبایی از طرح ها که با سلایق و ظرافت کاری های استادکاران متنوع تر شده، در حال اجرا در نقاشی ساختمان است .

لوازمی که در پتینه کاری مورد استفاده قرار می گیرد

  • انواع قلمو
  • سیم ظرفشویی
  • اسپری
  • پارچه با بافت های مختلف
  • سمباده زبر و نرم
  • انواع اسفنج
  • انواع چسب ها
  • اکلیل
  • کاردک های مختلف
  • تکمیل کننده ها

 

لینک های مفید:
اجرای میکرو سمنت

 

پتینه

اکلیل چیست؟

این ماده پودر فلزاتی هستند که بیشتر جنبه ی تزیینی داشته و در ترکیب با رنگ ها ،رنگ را متالیک می کند.و می توان این ماده را با رنگ های روغنی و تینر ترکیب کرد.انواع اکلیل ها با رنگ های :طلایی ،نقره ای ، مسی ، صدفی ،اشرفی ،کاهی و … موجود هستند.

منظور از تکمیل کننده ها در نقاشی ساختمان چیست؟

تکمیل کننده ها در مراحل پایانی نقاشی ساختمان برای حفاظت ،ثابت کنندگی و نگه داری از رنگ نهایی مورد استفاده قرار می گیرند تا نقاشی ساختمان شما را از،خراشیدگی و رطوبت حفظ کنند.از تکمیل کننده ها در پتینه کاری نیز استفاده می شود.

انواع تکمیل کننده ها

  • کیلرها : از خانواده وارنیش ها هستند با خصوصیاتی همچون :رقیق شدن با تینر فوری ،بی رنگ بودن  و در دو نوع مات و براق در قوطی یا اسپری عرضه می شوند.استفاده از این ماده در فضای بسته و یا زیر نورخورشید می تواند خطرناک باشد.
  • روغن جلا : یکی دیگر از تکمیل کننده ها روغنی جلا است که روغنی شفاف بوده و حلال آن تینر روغنی می باشد.از این ماده در صنایع چوب استفاده می شود.
  • موم عسل : موم عسل مایعی کرم رنگ و غلیظ است که خاصیت ضد رطوبتی و ضد آب بسیار بالایی دارد.از این ماده در سازه های سفالی و گچی استفاده می شود.از کاربرد های مهم این ماده که در پتینه کاری نیز استفاده می شود در مات کردن و کهنه کاری است.

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

 

چگونه موم عسل برای پتینه کاری تهیه می شود؟

برای تهیه ی موم عسل کافیست مقداری موم عسل خالص را با مقداری تینر روغنی در درون شیشه ای ریخته و درب آن را ببندید سپس مدت 24 ساعت این مایع را نگه داری کنید تا مایع کرم رنگ بدست آید،بعد از این مدت موم عسل را صاف کرده و موم عسل شما آماده ی استفاده است.

معرفی چسب ها در نقاشی ساختمان

برخی از چسب ها مانند : چسب چوب ، سریش ،چسب کاغذ دیواری ،چسب سرامیک ،چسب مایع ،که همگی حلال آب هستند در نقاشی ساختمان برای استحکام بخشی و مقاومت بالا،مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع مدل پتینه کاری

پتینه کاری با خلاقیت رابطه ای جدانشدنی دارد و هر استادکاری با خلاقیت و ذوق هنری خود می تواند تغییراتی در طرح های پتینه ایجاد کرده و زیبایی ان را دو چندان کند.

انواع طرح های پتینه مانند : پتینه ورق طلا ، پتینه طرح سنگ مرمر ، پتینه طرح چوب ، پتینه طرح ترک ، پتینه طرح آجر ، پتینه طرح سنگ ، پتینه طرح بتن ، پتینه طرح چرم ، پتینه طرح ابرو باد ، پتینه طرح کاهگلی ، پتینه طرح فرشته ، پتینه موتیف (ترکیبی از طلا کاری ، ورق نقره و طرح های دیگر).طرح های پتینه اکثراً در خانه هایی که طرح لاکچری دارند استفاده می شود اما می توان از این طرح های جذاب در سطوح چوبی ، فلزی و گچی نیز استفاده کرد.

از بزرگترین معایب پتینه کاری می توان به این نکته اشاره کرد که رنگ های استفاده شده در پتینه کاری گرانقیمت بوده و همچنین بسیار زمانبر است و همراه با دستمزد استادکار رقمی بالا به مشتری تحمیل می شود.

پتینه

پتینه کاری با خمیر پتینه

برای انجام پتینه کاری باید سطح مورد نظر شما زیرسازی شده و بدون نقص آماده ی اجرای پتینه کاری باشد ،حال برای شروع به کار ابتدا اگر سطحی چوبی،گچی یا سفالی، مد نظرتان است،چسب چوب را با یک قلمو به سطح بزنید.پس از اینکه سطح نیمه خشک شد.به وسیله قلمو یا کاردک خمیر پتینه کاری روی سطح پخش کنیدو اجازه دهید خمیر نیمه خشک شود. در این مرحله بسته به طرحی که قصد اجرای آن را دارید با چنگال یا هر وسیله ی دیگری طرحتان را روی خمیر اجرا کنید.

پتینه کاری با اسفنج

در این نوع از طرح های پتینه پس از اجرای زیرسازی ،رنگ زمینه روی سطح اجرا شده و سپس کار پتینه شروع می شود.

برای اجرای طرح پتینه رنگی دومی انتخاب کنید تا تفاوت رنگ سطح با طرح،موجب ایجاد طرحی زیبا شود.باید توجه داشته باشید که رنگ زمینه قبل از شروع پتینه کاری کاملاً خشک شده باشد.

برای ایجاد طرح با اسفنج باید ابتدا اسفنج را به رنگ آغشته کرده و رنگ اضافی روی اسفنج را با روزنامه بگیرید.سپس با اسفنج ضرباتی با شدت مساوی به سطح وارد کنید تا طرح های مشابه بدست آید بهتر است این ضربات ملایم باشد تا طراحی ظریف و زیبایی داشته باشید.

با کمی تمرین و دقت می توان با یک تکه اسفنج طراحی بسیار جذاب روی سطح اجرا کرد و کار بسیار ساده ای خواهدبود.

پتینه کاری با پارچه

در این روش نیز باید ابتدا رنگ زمینه اجرا شود و سپس یک تکه پارچه بدون پرز و مستطیلی را برداشته و لوله کنید بعد پارچه را به رنگ متفاوت از رنگ زمینه آغشته کرده و روی سطح مورد نظر بکشید

 

پتینه کاری با طرح راه راه

در انجام طرح راه راه باید یک نقطه در وسط سطح مورد نظر تعیین کرده و خطوط با فاصله ی یکسان در راستای این نقطه بکشید و این خطوط را تا کناره ی دو طرف ادامه دهید و سپس نوارهای بدست آمده را یکی در میان رنگ آمیزی کنید تا طرحی منظم و زیبا داشته باشید.این طرح مشابه با طرح های کاغذ دیواری بوده و با کمی خلاقیت می توان زیبایی آن را دوچندان کرد.