وقتی خودرویی را خریداری می کنید اول به مدل آن توجه می کنید که چه مدلی با چه امکاناتی است اما مطلب دیگر که برای خریداران خودرو بسیار اهمیت دارد رنگ خودرو است چون اگر بهترین و گرانقیمت ترین خودرو را خریداری کنید اما رنگ آن را نپسندید از آن خسته شده و احساس بدی خواهید داشت پس لازم است به رنگ آن توجه کنید. اما نکته دیگری هم وجود دارد و آن جنس رنگ خودرو است.انواع رنگ خودرو با کیفیت های متفاوت در بازار موجود هستند که کیفیت های پایین ، متوسط و بالا دارند پس مهم است بدانید رنگ خودرو شما از چه نوع و با چه کیفیتی است.

 

لینک های مفید:
خرید رنگ جدولی

 

رنگ های خودرو باید بسیار خاص باشند تا بتوانند شرایط سخت جوی ، نور شدید خورشید و انواع آلودگی های هوا را تحمل کرده و تا حدودی در برابر مواد شیمیایی و اسیدی مقاوم بوده و  همچنین در برابر سایش و ضربه نیز قدرت تحمل بالایی داشته باشند تا بتوان گفت رنگ خودرو رنگی باکیفیت است و البته تمامی رنگ های خودرو این خصوصیات را نداشته و یا با نسبت بسیار کمتر دارند که موجب می شوند زودتر از انتظار رنگ خودرو آسیب بییند.

رنگ لاتکس چیست؟و چه کاربردی دارد؟

رنگ خودرو فقط برای زیبایی آن نیست بلکه برای محافظت از بدنه خودرو در برابر پوسیدگی و عایق کاری بدنه در برابر سرما و گرما است. رنگ های روشن کمتر گرما را به خود جذب می کنند پس میزان گرما در داخل خودرو را کاهش می دهد به همین دلیل بیشتر مورد پسند مشتریان قرار می گیرند.

انواع رنگ خودرو

CAR-COLOR

رنگ معمولی خودرو

یکی از ارزان ترین رنگ های خودرو رنگ های معمولی هستند که در خودروهای جدید مورد استفاده قرار می گیرند.رنگ معمولی یک لایه رنگ معمولی به همراه پوششی بی رنگ و شفاف روی خودرو اجرا می شود.پوشش بی رنگی که روی رنگ معمولی اجرا شده آن را درخشان و مقاوم در برابر خط و خش کرده و از آسیب به رنگ جلوگیری می کند.

 

لینک های مفید:
خرید رنگ پودری

رنگ های معمولی تنوع کمی داشته و در چند رنگ سفید ، مشکی ، آبی ، قرمز و خاکستری موجود هستند و قیمت پایینی نسبت به دیگر رنگ های خودرو دارند.

رنگ روغن خودرو

رنگ روغنی از رنگ های قدیمی در صنعت خودرو است که به علت آلوده کنندگی بالایی که برای محیط زیست و سلامت افراد دارد دیگر چندان طرفداری نداشته و در صنعت خودرو نیز به ندرت از آن استفاده می شود برای اجرای این رنگ باید در ابتدا پرایمر یا رنگ آستر اجرا شده و سپس رنگ روغنی اجرا شود تا کیفیت و مقاومت رنگ افزایش یافته و مانند عایقی قوی از بدنه خودرو محافظت کند.

 

رنگ متالیک خودرو

این رنگ از دو رنگ اصلی و آستر و لایه ای از کیلر یا Protect تشکیل می شود.آستر ، رنگ اصلی و در آخر اجرای کیلر موجب مقاوم شدن رنگ و حفظ کیفیت آن خواهد شد.اجرای کیلر بسیار مهم است چون رنگ متالیک به تنهایی از مقاومت چندانی برخوردار نیست و به کیلر نیاز دارد تا رنگ روی فلز بادوام ، قوی و براق شود.

رنگ متالیک حاوی مقداری کم از پودر فلز است پس نور را بیشتر  منعکس کرده و رنگ خودرو را زیبا و بسیار براق خواهد کرد لازم به ذکر است که هر قدر میزان پودر فلز در رنگ بیشتر باشد براقیت رنگ بیشتر خواهد شد.

رنگ بیس کوت خودرو

رنگ بیس کوت یا همان رنگ پوشش پایه ، جزو لایه های زیرین محسوب می شوند که پوشش اولیه بدنه خودرو را با آن اجرا کرده و سطح بدنه آماده ی رنگ آمیزی می شود.این رنگ با اجرا شدن روی پرایمر یا آستر به رنگ اصلی ظاهری شفاف و درخشنده می دهد و موجب بالا رفتن کیفیت و مقاومت رنگ اصلی می شود.

رنگ پلی اورتان خودرو

رنگ پلی اورتان بر پایه رزین اکریلیک تولید شده است و از رنگ های بسیار مقاوم و باکیفیت برای رنگ آمیزی خودرو محسوب می شود این رنگ مقاومت بالایی در برابر ضربه ، خراشیدگی ، نور خورشید ، شرایط سخت جوی و تا حدودی در برابر مواد شیمیایی مقاومت دارند و مدت زمان بسیار طولانی تر کیفیت و زیبایی خود را حفظ می کنند.

رنگ های سلولزی یا سریع

این دسته از رنگ ها، رنگ های دائمی و بسیار مقاومی هستند که در برابر اشعه ی ماوراء بنفش و حرارت، مقاومت بسیار بالایی دارند و دچار تغییر رنگ نمی شوند به همین دلیل از این رنگ ها به عنوان رنگ اصلی برای رنگ آمیزی خودرو استفاده می شود.

رنگ های مات و کدر برای خودرو

این رنگ خودرو، رنگ های بسیار باکیفیت اما گرانقیمتی هستند که برای خودرو های لوکس و گران قیمت استفاده می شوند.در این رنگ ها برای ایجاد پیچ و تاب و کدر شدن رنگ ، رنگ ساده را با یک لایه اپوکسی با روکش پی وی سی پوشش می دهند تا رنگ کدر و مات شود.اپوکسی و پی وی سی اگر جنسی مرغوب داشته باشد موجب افزایش عمر و دوام رنگ شده و مقاومت رنگ را بالا می برد.

رنگ براق

این رنگ از رنگ های قدیمی تر است که بیشتر برای خودروهای کلاسیک استفاده می شود.به رنگ براق کریستال های سرامیکی می افزایند تا رنگ اصلی درخشنده تر شده و به زیبایی آن افزوده شود.

رنگ های براق بسیار زیبا و درخشنده هستند و خودرو را جذاب و شیک می کنند اما قابل ذکر است این رنگ ها در برابر اشعه ی uv چندان مقاومتی نداشته و رنگ آنها کمی کدر خواهد شد به همین دلیل باید هر چند وقت یکبار پولیش انجام شود تا رنگ براقیت اولیه خود را باز یابد.

رنگ صدفی

رنگ خودرو صدفی حاوی ماده ای به نام میکا است که به رنگ حالتی کریستالی می دهد که مانند منشوری عمل کرده و رنگ را به طیف های مختلف تقسیم می کند تا رنگ از هر زاویه به رنگی جلوه کند.رنگ صدفی بسیار شفاف و درخشان است و نور را منعکس می کند .رنگ صدفی گرانقیمت بوده و برای خودرو های لوکس و قیمتی استفاده می شود.

رنگ های سفارشی

این رنگ ها همان طور که از نامشان پیداست به درخواست و سفارش مشتریان تولید و استفاده می شود.این رنگ ها برای خودروهای گرانقیمت بیشتر مورد پسند است اما اگر به هر دلیلی رنگ آسیب ببیند صاحب خودرو باید هزینه ی خیلی بیشتری برای ترمیم رنگ پرداخت کند چون همان طور که گفتیم این رنگ ها به سفارش مشتری تولید شده و در بازار موجود نیست.

 

انواع رنگ مشکی خودرو

رنگ مشکی از رنگ های بسیار پرطرفدار است که در انواع متفاوتی تولید و به بازار عرضه می شود که برای خودرو ها مورد پسند است.

  1. مشکی مات : این رنگ فاقد درخشندگی بوده و همان طور که از نامش پیداست رنگی مات است که کمتر در خودرو ها پسندیده می شود و بیشتر شرکت های تیونینگ از این رنگ استفاده می کنند.
  2. مشکی ذغالی : این رنگ هم چندان تفاوتی با رنگ مشکی مات ندارد و رنگ براقیت و درخشندگی ندارد .از این رنگ برای خودرو های گرانقیمت استفاده می شود.
  3. مشکی آبنوس : این رنگ براق و درخشنده است و رنگ بدنه را شفاف می کند.از این رنگ برای خودرو های لوکس و گرانقیمت استفاده می شود.

انواع رنگ سفید خودرو

 

رنگ سفید از محبوب ترین و پرطرفدار ترین رنگ ها در سراسر دنیا برای خودرو ها است به همین دلیل در هر کشوری باشید بیشتری رنگ خودرویی که مشاهده می کند رنگ سفید است.خودرو های رنگ سفید بیشتر خرید و فروش شده و گرانتر از رنگ های دیگر در مدل خود هستند.این رنگ نیز مانند رنگ مشکی در چند نوع تولید و عرضه می شود شامل :

  1. سفید روغنی : این رنگ در خودرو های مدل قدیمی و ارزان قیمت توسط تولید کنندگان این خودرو ها مصرف می شود. که البته قابل ذکر است این رنگ در خودروهای ایرانی نیز استفاده می شود.
  2. سفید متالیک : رنگ های متالیک درخشان تر از دیگر رنگ ها هستند و خودرو را سفید براق می کنند.
  3. سفید صدفی : این رنگ براق تر از رنگ متالیک است و بیش از این رنگ، براقیت ایجاد می کند.
  4. سفید یخی : رنگ خودرو یخی الهام گرفته از یخ است و حس خنکی را القاء می کند.

جمع بندی نهایی

رنگ خودرو ها در طیف گسترده ای تولید و استفاده می شوند در کشور ما رنگ های استفاده شده برای خودرو رنگ های روغنی هستند و هر قدر  کیفیت رنگ بهتر باشد قیمت خودرو نیز بالا خواهد بود .اگر شما به دنبال رنگی باکیفیت و مناسب هستید پیشنهاد ما به شما رنگ متالیک است که هم درخشندگی خوبی دارد و هم مقاومت آن بالا تر از رنگ های روغنی است.

برای تشخیص طیف رنگی خودرو خود باید از کد رنگ خودرو استفاده کنید این کد در روی برچسب یا پلاک فلزی که مشخصات خودرو قید شده درج می شود که این برچسب یا پلاک روی رکاب درب سمت راننده و یا زیر کاپوت خودرو نصب می شود.