یکی از موادی که در نقاشی ساختمان برای افزایش کیفیت و دوام رنگ آمیزی باید مورد استفاده قرار گیرد روغن زیرکار است. برای رنگ آمیزی سطوح گچی استفاده از  روغن زیرکار الزامی است چون سطوح گچی مانند اسفنجی رنگ را در خود فرو می برد و رنگ نمی  تواند پوشش خوبی روی سطح گچی ایجاد کند به همین دلیل یا باید چندین دست رنگ روی دیوار گچی اجرا شود و یا باید از روغن زیرکار استفاده شود تا خلل و فرج سطح پوشش داده شده و سطحی با قدرت چسبندگی بالا برای پوشش دهی عالی رنگ ایجاد شود.

 

لینک های مفید:
روغن زیر کار رنگ روغنی

 

برای اجرای نقاشی ساختمان استادکاران در ابتدا سطوح را زیرسازی کرده و آستری اعمال می کنند تا سطحی صاف و یکدست برای رنگ آمیزی آماده شود .اگر دیوار رنگ شده باشد در ابتدا ترک های مخفی با ابزار مناسب باز شده و با بتونه پر می شود و در ادامه سنباده کاری و لکه گیری و آستری اجرا می شود.

یکی از آسترهای بسیار باکیفیت و مورد استفاده در نقاشی ساختمان،روغن زیرکار است این روغن به خوبی می تواند کار آستر را انجام دهد و قابلیت اجرا بر روی سطوح گچی ، سیمانی ، آجری ، بتنی و … را دارد و مانند پرایمر ها سطح کار را برای چسبندگی هر چه بهتر بین رنگ و سطح آماده می کند و رنگی که روی آن اجرا شود کمک می کند تا رنگ حالت عایق و ضد آب پیدا کرده و به راحتی تخریب نشده و پوسته پوسته نشود.

انواع روغن زیرکار

روغن زیرکار

 

لینک های مفید:
خرید رنگ اپوکسی

این روغن در دو نوع پایه نفت یا روغن و پایه آب تولید و به بازار عرضه می شود.برای استفاده از هر یک از این روغن های زیرکار از حلال مخصوص آن استفاده می شود و هر یک از آنها نیز خصوصیاتی مختص به خود را دارند اما به طور کلی کاربرد آنها آماده کردن سطح برای رنگ آمیزی باکیفیت است.

در ادامه خصوصیات و ویژگی های هر یک از انواع روغن زیرکار را بررسی می کنیم تا بیشتر به کاربرد ها و لزوم استفاده از آنها پی ببرید.

روغن زیرکار بر پایه نفت یا روغن

روغن زیرکاری که با حلال های روغنی و رزینی تهیه می شوند روغن زیرکار روغنی هستند این روغن ها سرعت خشک شدن کند تری نسبت به روغن زیرکار بر پایه آب دارند و بعد از اجرا حدود دو روز زمان نیاز دارند تا کاملاً خشک شوند.

این دسته از روغن زیرکار برای اجرا بر روی دیوار گچی قبل از آنکه روی آن رنگ های روغنی استفاده شود بسیار مناسب است.برای رقیق کردن این روغن نیاز به تینر روغنی است که هم روغن رقیق تر شود و هم سرعت خشک شدن آن بالا رود .برای ترکیب روغن زیرکار با تینر روغنی باید نسبت سه به یک را در نظر گرفت و محصول را به میزان کافی رقیق کرد تا کیفیت آن کاهش نیابد.

 

لینک های مفید:
قیمت پلی یورتان

 

روغن زیر کار

روغن زیرکار بر پایه آب

روغن زیرکار که بر پایه آب است خصوصیات متفاوتی دارد اما همان طور که گفتیم عملکرد هر دو دسته از روغن های زیرکار یکسان است .رزین های آکریلیک مهم ترین ماده در تولید این روغن هستند و قابلیت اجرا در سطوح داخلی و خارجی ساختمان را دارند .

این روغن با آب رقیق می شود پس سرعت خشک شدن بالاتری نسبت به روغنی که با تینر رقیق می شود دارد و همچنین بوی نامطبوع نداشته و کار با آن راحت تر است.از ویژگی های کلی این روغن می توان به سازگاری آنها با محیط زیست ، قیمت مناسب و همچنین سهولت اجرای آنها اشاره کرد.

روغن زیرکار

 روش استفاده از روغن زیرکار

روغن زیر کار برای دو منظور تولید شده است اول اینکه به عنوان آستر زیرکار استفاده شود و دوم اینکه کیفیت رنگ آمیزی را افزایش داده و با افزودن قدرت چسبندگی رنگ به سطح و عایق کاری آن از سطوح و رنگ اجرایی محافظت کرده و از تخریب آنها جلوگیری کند.به همین خاطر است که استفاده از انواع روغن های زیرکار برای داشتن رنگ آمیزی مقاوم و باکیفیت الزامی است.

از روغن زیرکار می توان بر روی انواع سطوح استفاده کرد بدین صورت که در ابتدا سطح را بتونه کاری کرده و ناصافی ها را از بین می برند سپس روغن زیرکار را با قلمو یا غلطک اجرا می کنند البته قبل از اجرای روغن آن را به میزان یک به سه با حلال مناسب رقیق می کنند.