صاف و یکدست کردن برای زیباسازی و ایجاد درخشش در سطوح الزامی است بخصوص اگر قصد رنگ آمیزی سطح مورد نظر را داشته باشید برای مثال برای ساییدن و صاف کردن سطح فلزات ، دیوار ها با هر نوع پوششی ، سطوح چوبی و … نیاز به وسیله ای داریم تا ناصافی ها و زیری ها را طوری ساییده و صاف کنیم که سطحی یکنواخت ایجاد شود پس در اینصورت نیاز به وسیله ای به نام سنباده داریم پس در ادامه با ما باشید تا با سنباده و انواع سنباده آشنا شوید.

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

سنباده چیست؟

انواع سنباده

سنباده که به اصطلاح بکینگ نیز نامیده می شود به زبان ساده وسیله ای برای صاف کردن سطوح است که در چندین نوع با قدرت ساییدن متفاوت مناسب برای انواع سطوح طراحی و تولید شده اند این وسیله ورقه ای از جنس کاغذ ، پارچه و فیلم است که یک سمت آن با کمک چسب های مخصوص با دانه های سخت و زبر برای ساییدن سطوح پوشانده شده است.

انواع سطوح گچی ، رنگ شده ، پلاستیکی ، فلزی آهنی و فلزی غیر آهنی ، چوبی و سرامیکی را می توان به کمک انواع سنباده ساییده و پرداخت کرد تا برای رنگ آمیزی آماده شوند .در برخی موارد نیز از سنباده برای ساییدن سطوح صاف و خشن کردن این سطوح برای چسب زدن استفاده می شود.

سنباده ها با قدرت ساییدن متفاوت تولید می شوند یعنی میزان زبری آنها با درجات مختلف طراحی می شود و میزان زیری آنها با حروف لاتین و اعداد مشخص می شود.

 

لینک های مفید:
خرید رنگ اپوکسی

 

کاربرد سنباده

انواع سنباده

سنباده ماده ای معدنی است که برای پولیش و یا فرم دادن به قطعات کاربرد دارد این محصول به صورت طبیعی و مصنوعی یا صنعتی موجود است.با کمک سنباده می توان سطح قطعات را پولیش یا براده برداری و یا خشن کاری کرد.از انواع سنباده می توان به سنباده اکسید آلومینیوم ، سرامیک ، سیلیکون کارباید و زیرکونیا اشاره کرد.

از سنباده می توان برای ساییدن ،آسیاب کردن و سوهان کاری استفاده کرد.از مدل های متفاوت این محصول شامل سنگ سنباده ، کاغذ سنباده ، دستگاه سنباده و از انواع الکتریکی و دستی ،برای این منظور استفاده می شود.

بیشترین استفاده از سنباده ها برای صاف کردن سطوح، برای آماده کردن این سطوح برای رنگ آمیزی است که مرحله ای بسیار مهم، برای افزایش کیفیت رنگ آمیزی است.اما از سنباده ها برای خشن و ناصاف کردن سطوح صاف نیز استفاده می شود چون برخی مواقع سطوحی بسیار صاف هستند و برای چسب کاری آنها نیاز است سطح، کمی خشن شود تا قدرت چسبندگی بالا رود.
استفاده از سنباده ها در صنایع دیگری همچون صنایع چوبی نیز کاربردی فراوان دارد و برای فرم دهی و صاف کردن ناصافی های چوب برای تولید انواع لوازم چوبی و مبلمان،کاربرد دارد.از دیگر کاربرد های سنباده می توان به پولیش کردن خودرو ، تولید ظروف آشپزخانه همچون قابلمه و قاشق و چنگال و …. اشاره کرد.

انواع سنباده ها

انواع سنباده

  1. اکسید آلومینیوم : این سنباده به رنگ قهوه ای متمایل به قرمز موجود بوده و از مزایای این محصول عمر طولانی و ضد پرشدگی است.کاربرد این سنباده برای ساییدن فلزات غیر آهنی ، چوب سخت و کار روی آلومینیوم است.
  2. سرامیک : این سنباده معمولاً به رنگ قرمز بوده و از مزایای آن تحمل فشار بالا و گرمای زیاد است.ساختار کریستالی دانه بندی این محصول موجب شده تا بتوان از آن برای براده برداری و برش فلزات نیز استفاده شود.کاربرد این محصول برای فلزات ، براده برداری فولاد ضد زنگ ، سوپر آلیاژها و تیتانیوم و تمامی کارهایی که نیاز به فشار زیاد دارند، است.
  3. سنباده سیلیکون کارباید: یکی از انواع سخت ترین و تیزترین سنباده ها ،سنباده ی سیلیکون کارباید است.این محصول به رنگ مشکی تولید شده و چون دانه بندی سیلیکون تیز است برای براده برداری سریع و خنک استفاده می شود.کاربرد سنباده سیلیکونی برای سنباده زدن فلزات غیر آهنی مانند انواع برنج ، برنز و آلومینیوم و محصولاتی مانند شیشه ، لاستیک ، چوب ، پلاستیک ، چوب پلاست ، ام دی اف ، نئوپان ، سنگ ، قطعات چدنی ، فایبر گلاس و … اشاره  کرد.
  4. سنباده زیرکونیم یا زیرکونیا : این سنباده برای براده برداری های سنگین مورد استفاده قرار می گیرند و از اکسید آلومینیوم سخت تر و تیز تر است.رنگ این محصول آبی یا سبز بوده و گریدهای آن بین 24 تا 120 می باشد.از سنباده زیرکونیا برای سنباده زدن تمام فلزات آهنی و غیر آهنی مانند آلومینیوم ، استیل و … می توان استفاده کرد.
  5. اسکاچ صنعتی  : یکی دیگر از انواع سنباده ، سنباده اسکاچ صنعتی است این سنباده برای پلیسه گیری لبه فلزات یا برای صاف کردن سطوح استفاده می شود .درجه بندی این اسکاچ ها به صورت بسیار نرم ، نرم ، متوسط و خشن می باشد.از اسکاچ های نرم و بسیار نرم برای پولیش فلزات و از اسکاچ های خشن برای براده برداری استفاده می شود.

استفاده از سنباده در نقاشی ساختمان

در نقاشی ساختمان زیرسازی سطوح برای داشتن نقاشی ساختمان بی عیب و نقص بسیار اهمیت دارد و از ابتدای شروع زیرسازی سطح در چندین مرحله سنباده کاری صورت می پذیرد تا از صاف و یکدست بودن سطح اطمینان حاصل شود و در انتها نه تنها کار شما باکیفیت و صاف و یکدست شود بلکه زیبایی و درخشش سطح نیز چندین برابر شود پس استفاده از سنباده ها را در نقاشی ساختمان و رنگ آمیزی هر نوع سطوحی فراموش نکرده و با دقت بسیار بالا این مرحله را اجرا کنید.