حکاکی یکی از هنرهای سنتی و ریشه دار در کشور ماست که پیشتر بر روی فلزات مختلفی مانند مس، برنج، نقره و طلا اجرا می‌شد و در جای جای کشور و در زمان‌های تاریخی گوناگون با توجه به تجربه و سلیقه استادان هنرمند زمان و به زور قلم و چکش و هنرشان آثار به جا مانده است.

حکاکی

جالب است بدانید که هنر حکاکی یکی از قدیمی‌ترین هنرهای بشر است که از زمان غارنشینی و حکاکی بر روی دیوارها و لوح‌های سنگی آغاز شده و با پیدایش فلزات تکامل پیدا کرده و رفته رفته به عنوان یک هنر بر تزئین حتی سلاح‌ها از این هنر استفاده می‌شد.

ساخت مهر، حکاکی ظروف، حک نگین انگشتر، حک چوب، حکاکی و پیکر تراشی مجسمه‌ها در ایران باستان توسط هنرمندان و استاد کاران انجام می‌گرفت.

امروزه اما با پیشرفت صنعت و افزایش خواسته‌ها برای استفاده از هنر حکاکی حتی در تبلیغات و برندینگ، ابزارهای جدیدی مانند لیزر و فرزهای حکاکی به کمک هنرمندان و متخصصان آمده‌اند.

حکاکی مدرن با ایجاد طرح و نقش‌هایی بر روی انواع متریال مانند فلزات، کاشی، چوب، شیشه و … و طرح‌های متنوع شکلی جدید به خود گرفته و حکاکی از تبدیل به یک فن هنری و صنعتی شده است.

امروز حکاکی در صنایع دستی، جواهرات، هدایا تبلیغاتی و سایر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چه ابزارهایی برای حکاکی استفاده می‌شود؟

تنوع ابزارهای حکاکی بسیار زیاد است و بسته به سطح یا متریال حکاکی و روش حکاکی از ابزارهای ساده مانند چاقو، منشار و … یا از ابزارهای مدرن‌تری مانند دستگاه‌های ضربه‌ای، ابزارهای بادی، مته‌ها، فرزهای حکاکی و لیزر استفاده می‌شود.

در این مطلب کمی به بررسی فرزهای حکاکی می‌پردازیم.

 

فرزهای حکاکی

 

فرزهای حکاکی

فرزهای حکاکی ابزارهایی کارآمد برای حکاکی بر روی انواع سطوح هستند که میتوان از آنها برای انواع چوب،‌ فلز،‌ شیشه، سنگ و … استفاده کرد.

فرزهای حکاکی در مدل‌های مختلفی با امکان اضافه کردن سری‌های گوناگون ساخته می‌شوند که هر کدام بسته به حساسیت و دقت کار نیاز متخصص را برآورده می‌کنند.

فرزهای مینیاتوری بیشتر برای کارهای هنری حساس و حکاکی بر روی سطوح به کار گرفته‌ می‌شوند.

فرزهای انگشتی در واقع یک ابزار صنعتی هستند که بیشتر برای صاف کردن جای جوش، پلیسه گیری، فرم دهی و کارهایی از این دست در صنعت از آنها استفاده می‌شود.

میزان توان دستگاه، سرعت گردن، اندازه کولت،‌ وجود شلنگ خرطومی، وزن و طراحی دستگاه تفاوت‌های فرزهای حکاکی و مواد استفاده آنها را تعیین می‌کند که در زمان خرید نیاز به این موارد دقت کنید.

برخی از فرزهای حکاکی بادی، و برخی دیگر برقی و شارژی هستند.

مزایای فرزهای حکاکی

سرعت و دقت بالا در کنار حمل آسان و وزن سبک از مزایای اصلی فرزهای حکاکی است.

فرزهای حکاکی

آر سی

آر سی یا فروشگاه ابزار آر سی بصورت تخصصی بر روی تامین و فروش ابزارهای اندازه‌گیری و لوازم تراشکاری بصورت فیزیکی و آنلاین فعالیت می‌کند.

تمرکز اصلی تیم آر سی بر روی محصولات برند سیلور است که فرزهای حکاکی سیلور یکی از مناسب‌ترین محصولات این فروشگاه به حساب می‌آید و قیمت مناسب در کنار کیفیت قابل قبول در کنار ضمانت از مزیت اصلی محصولات این برند به شمار می‌آیند.

ابزارهای آر سی

در فروشگاه آر سی میتوانید ابزارهای اندازه گیری مانند تراز صنعتی، ساعت اندیکاتور، ضخامت سنج، کولیس ، گونیا مویی، گیج سیلندر، میکرومتر، نقاله و زاویه سنج و همچنین لوازم تراشکاری مانند سنبه عدد و حروف، انواع مته را تهیه کنید.

آر سی بصورت تخصصی در زمینه فروش ابزارهای اندازه گیری و لوازم تراشکاری با بیش از 30 سال بصورت آفلاین و آنلاین فعالیت می‌کند.