کناف یکی از جدیدترین سازه های مورد استفاده در ساختمان ها است که برای پوشاندن تجهیزات برقی و سرمایشی و گرمایشی و برای ایجاد طرح و نقش در سقف ها مورد استفاده قرار می گیرد.یکی از ابزاری که در استفاده از کناف مورد نیاز است نوار درزگیر کناف یا توری کناف است تا کیفیت اجرای کناف بالا رفته و سرعت کار نیز افزایش یابد.

مزایای بسیار کناف موجب شده امروزه از آن به وفور در کار زیباسازی ساختمان ها استفاده شود و پیمانکاران اجرای کناف را به مشتریان پیشنهاد کنند .

رنگ آمیزی کناف نیز ساده بوده و می توان در هر زمان با هزینه ای بسیار پایین سطح کناف را به راحتی رنگ آمیزی کرد.اما استفاده از نوار کناف بسیار مهم بوده و باید مد نظر قرار داده شود از این رو ما در این مقاله قصد د اریم شما را با انواع نوار کناف و کاربرد آنها آشنا کنیم.

نوار توری کناف چیست؟

نوار درزگیر کناف

نوار کناف ،فیبری است که در محل اتصال کناف با دیوار و درزها و ترک های کناف چسبانده شده و سپس روی آن بتونه گرفته شده و با مسطح کردن سطح با سمباده روی سطح کناف رنگ آمیزی می شود.نوار توری کناف نیز نوعی از نوار های کناف است که که همان طور که از نامش پیداست به صورت تور طراحی شده و کار با آن بسیار ساده است .

این نوار ها از قیمت مناسبی برخوردار بوده و عمر و دوام کار را به حد بالایی افزایش می دهند به همین دلیل استفاده از این نوع نوار توری کناف طرفداران بیشتری داشته و پیشنهاد استادکاران نقاش است.

 

معرفی انواع نوار درزگیر کناف

  1. نوار درزگیر کاغذی
  2. نوار درزگیر طولی عایق آبی
  3. نوار درزگیر عایق پلی اتیلن پشت چسبدار
  4. نوار درزگیر محافظ گوشه کناف
  5. نوار چسب جدا کننده کناف
  6. نوار درزگیر فایبر گلاس مش پشت چسبدار

انواع درزگیر کناف

 

1- نوار درزگیر کاغذی

نوار درزگیر کاغذی مخصوص کناف برای جلوگیری از ترک خوردگی و پوشش درزهایی که با بتونه پر شده اند کاربرد دارد برای استفاده از این نوار کافیست ترک ها و شکاف های روی دیوار را نوار درزگیر چسبانده و سپس روی سطح را رنگ آمیزی می کنند تا این درزها دوباره سرباز نکرده و ترک بار دیگر باز نشود.

استفاده از نوار درزگیر کاغذی بسیار راحت بوده و حتی افراد غیر حرفه ای نیز می توانند از آن استفاده کنند و ترک ها را با آن پوشش دهند.از این نوار می توان برای پوشش ترک ها و جدا کردن خط مرزی بین کناف و دیوار استفاده کرد.

2- نوار کناف طولی عایق آبی

این نوار به صورت طولی تهیه شده و اکثراً برای پوشش سطوحی که امکان جابجایی و تغییر شکل دارند مانند : درزهای بین کناف و دیوار ، درزهای بین کف و دیوار ، کنج های ستون ها و لوله و … استفاده می شود.

3- نوار درزگیر کناف عایق پلی اتیلن پشت چسب دار

نوار درزگیر کناف عایق پلی اتیلن پشت چسبدار از جنس پلی اتیلن است.این نوار درزگیر مقاومت بسیار بالایی در برابر

نوار درزگیر کناف عایق پلی اتیلن پشت چسب‎دار از جنس پلی اتیلن بوده و مقاومت بسیار بالایی در برابر نفوذ آلودگی‌های صوتی دارد. در قسمت داخلی این نوار درزگیر کناف، یک لایه چسب قرار دارد که می‌توانید با چسباندن آن به سطح، عمل درزگیری کناف را به راحتی انجام دهید.

از نوار درزگیر طولی عایق آبی برای بالا بردن کیفیت و افزایش عمر سازه استفاده می شود همچنین این نوار برای پوشش و تقویت کفشور و دور لوله ها نیز کاربرد دارد.

4- نوار محافظ گوشه کناف

نوار محافظ گوشه کناف پهنای  کمتری نسبت به دیگر نوارهای درزگیر داشته و بیشتر برای پوشش ترک ها و درزها و بالا بردن مقاومت کنج های بیرونی ساختمان و همچنین قسمت هایی از ساختمان که بیشتر در معرض آسیب و ضربه قرار دارند استفاده می شود.

در این نوار درزگیر یک لایه نوار فلزی باریک برای مقاومت بیشتر در برابر ضربه تعبیه شده است که در قسمت داخلی نوار درزگیر قابل مشاهده است.

5- نوار چسب جدا کننده کناف

از نوار درزگیر جدا کننده کناف برای لبه های کناف که به دیوار متصل هستند استفاده می شود.این چسب با مقاومت خوب برای جلوگیری از ایجاد ترک های بین سقف و کناف مناسب است.

این نوار درزگیر از کاغذ رونی تهیه شده و معمولاٌ پهنای 6.5 سانتی دارد.در قسمت پشتی این نوار یک لایه چسب با پهنای 1 سانتی طراحی شده تا به سطح مد نظر بچسبد.

6- نوار درزگیر فایبرگلاس مش پشت چسبدار

نوار درزگیری فایبر گلاس مش پشت چسبدار مانند نوار درزگیر کاغذی بوده و برای استفاده بر روی سطوحی که بتونه کاری شده اند مناسب است.جنس نوار درزگیر فایبر گلاس مش از نوع فایبر گلاس بوده و در مقایسه با سایر نوارهای درزگیر از مقاومت و دوام بالاتری برخوردارند.قیمت این درزگیر  بالاتر از دیگر درزگیر هاست که بسته به کیفیت عالی این محصول قیمتی مناسب است.

 

چگونگی نصب درزگیر کناف و توری کناف

درزگیر کناف

برای رنگ آمیزی سطح کناف لازم است که از نوار درزگیر برای صاف و یکدست کردن سطح کناف و پوشش درزها و ترک ها استفاده شود تا رنگ آمیزی روی این سطوح با کیفیت عالی اجرا شود.نصب درزگیر کمک می کند تا ترک ها و خطوط جدا کننده ما بین دیوار و کناف کاملاً پوشانده شود.

درزگیر کناف در دو نوع کلی چسبدار و بدون چسب طراحی شده است که استفاده از آنها بسیار ساده تر و کم هزینه تر از گچکاری سطوح است.استفاده از درزگیر کناف پشت چسبدار بسیار ساده تر از درزگیرهای بدون چسب است و افراد مبتدی نیز می توانند از این درزگیر ها به راحتی استفاده کنند.

برای استفاده از درزگیر کناف باید با کاردک مخصوص بتونه را روی سطح اجرا کرد و سپس درزگیر را روی آن چسباند؛ هر نوع درزگیری که استفاده شده مهم نیست در هر صورت باید با بتونه روی درزگیر را پوشش داد.