جدول خیابان ها و پارک ها برای حفظ امنیت عابران و خودرو سواران طراحی شده است اما این جدول ها باید با رنگ مناسب رنگ آمیزی شوند در در هر ساعت از شبانه روز و در هر شرایط آب و هوایی مقاومت کرده و قابل مشاهده باشند در مقاله قبلی در رابطه با بهترین رنگ های جدولی صحبت کردیم در این مقاله قصد داریم شما را با حلال رنگ جدولی آشنا کنیم.

رنگ های جدولی از رنگ های مقاوم در برابر رطوبت و آب هستند که کاربرد فراوانی برای زیبا سازی شهر ها دارند از این رنگ ها می توان برای رنگ آمیزی خطوط جاده ها ، خیابان ها ، پارک ها ، لوازم ورزشی ، فرویشگاه ها و … استفاده کرد تا هم محیط زیبا شود و هم در کنار القاء حس شادابی در محیط راهنمای افراد نیز باشد و با تعیین محدوده ها از خطراط نیز جلوگیری کند.

رنگ جدولی چیست؟

رنگ جدولی

جدول ها در خیابان و پارک ها برای حفظ ایمنی و تعیین محدوده ی خیابان استفاده می شوند اما برای زیباسازی و بیشتر دیده شدن این جدول ها از رنگ جدولی استفاده می شود اما علت استفاده از این رنگ چیست؟

همان طور که گفتیم استفاده از رنگ جدولی چندین مزایا دارد که زیباسازی ، قابل مشاهده بودن در هر شرایط جوی و افزایش ایمنی از مزایای آن برشمرده شد اما رنگ جدولی مزایای دیگری نیز دارد و آن محافظت از جدول ها در برابر خوردگی و آسیب است چون این رنگ در برابر آب و نور خورشید و دیگر شرایط جوی مقاوم بوده و کمتر آسیب می بیند از این رو می تواند از جدول نیز محافظت کند.

 

معرفی حلال رنگ جدولی

حلال رنگ های جدولی در کاربرد هر چه بهتر این رنگ ها بسیار ضروری است این حلال مایعی فرار است که رزین در آن حل شده و ویسکوزیته رنگ جدولی کاملاً کاهش می یابد تا رنگ با کیفیت هر چه بهتر اجرا شده و پس از اجرا نیز به سرعت خشک شود تا آسیب نبیند چون در رنگ آمیزی جدول ها زمان زیادی فرصت نیست تا از سطح محافظت شود و رنگ باید سریع خشک شود.

تینر حلال رنگ جدولی از دو یا چندحلال رنگ تهیه شده که در ترکیب با رنگ جدولی ،رنگ به خوبی در آن حل شده و کیفیت رنگ را افزایش می دهد تادر هنگام اجرا، رنگ به خوبی سطح را پوشش داده و خلل و فرج جدول را پر کند.

رنگ جدولی

ویژگی های حلال رنگ جدولی

  • این حلال قادر است به سرعت رنگ جدولی را در خود حل کرده و به غلظت مناسب برساند.
  • رنگ جدولی باید در مدت زمان کوتاهی کاملاً خشک شود تا در برابر نور خورشید ، باد یا باران آسیب نبیند حلال رنگ جدول این قابلیت را به رنگ می دهد تا به سرعت خشک شود.
  • این حلال در طیف رنگی و مات بودن رنگ تغییر ایجاد نمی کند
  • چون حلال رنگ جدولی فرار است استفاده از آن در فضای بسته پیشنهاد نمی شود مگر اینکه سیستم تهویه مناسب وجود داشته باشد.
  • در تهیه و اجرای این رنگ برای آسیب نرسیدن به پوست بهتر است از دستکش و ماسک استفاده شود

 

انواع حلال رنگ جدول

حلال رنگ جدولی

  1. حلال آب که برای رنگ های اکریلیک
  2. حلال های اروماتیک برای رقیق کردن رنگ های الکید کلروکائوچو
  3. حلال های اروماتیک برای رقیق کردن رنگ های ترافیکی ترموپلاست

 

مزایای رنگ های جدولی

  • رنگ های جدولی قدرت چسبندگی قوی به سطح داشته و به خوبی از جدول محافظت می کنند.
  • این رنگ ها مقاومت بالایی در برابر نور خورشید و آب و رطوبت دارند.
  • طیف رنگی در این رنگ متنوع بوده و کار با آن را جذاب کرده است.
  • مقاومت بالای این رنگ در برابر سایش و ضربه قابل توجه است.
  • این رنگ ها در دو دسته اکریلیک با حلال آب و آلکیدی با حلال تینر تولید می شوند.

 

رنگ جدول اکریلیک و حلال رنگ جدولی

رنگ جدول اکریلیک از جمله رنگ های غلیظ و باکیفیت است که برای رنگ آمیزی جدول ها مورد استفاده قرار می گیرد این رنگ سرعت خشک شدن سریعی داشته و پوشش دهی عالی نیز دارد اما این رنگ برای محیط هایی که بارندگی شدید بوده و آفتاب بسیار تند است نمی تواند انتخابی درست باشد و بیشتر از این رنگ در محیط های با آب و هوای مساعد و متعادل استفاده می شود.

 

این رنگ بر پایه نفت بوده و حلال آن آب است سازگاری رنگ اکریلیک با محیط زیست از دیگر مزایای این رنگ است همچنین این رنگ قابلیت شستشو داشته و فاقد بوی تند و سمی است.

حلال رنگ جدولی

رنگ جدول آلکیدی و حلال رنگ جدولی

این رنگ از پلی استر اصلاح شده و اسیدهای چرب تهیه شده و اسیدهای چربی که در این رنگ وجود دارد سرعت خشک شدن آن را بالا برده و مقاومت آن را نیز افزایش داده است.رنگ های آلکیدی بسته به میزان روغن خشکی که در آنها استفاده شده به سه گروه رنگ آلکیدی روغنی بلند ، رنگ آلکیدی روغنی متوسط و رنگ آلکیدی روغنی کوتاه تقسیم بندی شده است.

حلال رنگ آلکیدی تینر است پس برای رقیق کردن رنگ از تینر استفاده می شود این حلال کیفیت و ماندگاری رنگ را افزایش داده و مقاومت آن را در برابر رطوبت، بارندگی و نور خورشید افزایش می دهد البته باید دقت شود که در هوای بارانی نباید این رنگ را اجرا کرد چون نفوذ آب قبل از خشک شدن رنگ در بافت آن منجر به پوسته پوسته شدن و ریزش رنگ خواهد شد.

رنگ های آلکیدی شفاف و درخشان بوده و در برابرشرایط سخت جوی به خوبی مقاومت می کنند این رنگ ها در دو شکل هوا خشک و غیر هوا خشک تهیه شده اند و انتخابی مناسب برای رنگ آمیزی جدول ها در انواع آب و هوا هستند.

رنگ های جدولی تولید شده با فناوری نانو

رنگ های جدولی که با فناوری نانو تهیه شده اند مقاومت بسیار بالاتری نسبت به دیگر رنگ ها داشته و بیشتر می توانند از جداول محافظت کنند.طیف رنگی متنوع رنگ های جدولی نانو و کیفیت عالی این رنگ ها روز به روز بر طرفداران این رنگ ها می افزاید .در رنگ آمیزی حریم های جاده ها با این رنگ چون این رنگ ها از فاصله های دور قابل رویت هستند کمک زیادی به ایمنی و سلامت رانندگان خواهد شد.

سخن پایانی 

رنگ آمیزی رنگ های جدولی با انواع ابزار قلمو ، غلطک و دستگاه های مخصوص قابل اجرا است.در صورتی که سؤالی در رابطه با نحوه رنگ آمیزی ، انواع برند رنگ جدولی و قیمت اجرای و خرید این رنگ ها دارید با ما تماس بگیرید.