یکی از رنگ های جدید و پرطرفدار در میان رنگ های ساختمانی رنگ اپوکسی است این رنگ،رنگی بسیار مقاوم و سرسخت است که انتخابی جذاب برای رنگ آمیزی کف و دیوار ها و تزئین اشیاء هستند که می توان این رنگ ها را به صورت ساده یا طرح دار اجرا کرد اما در استفاده از این رنگ شیک و جذاب باید به خطرات رنگ اپوکسی نیز توجه داشته باشید چون خطرات این رنگ را نمی توان نادیده گرفت.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با خطرات رنگ اپوکسی بر سلامت افراد قبل از خشک شدن و در هنگام بپردازیم و همچنین در مورد خطراتی که این رنگ بر محیط زیست دارد صحبت کنیم تا شما بیشتر با این رنگ و خطراتش آشنا شوید.

خطرات رنگ اپوکسی چیست؟

اپوکسی

رنگ اپوکسی به عنوان کفپوش مقاوم و زیبا مورد استفاده قرار می گیرد این رنگ خطراتی دارد که بیشتر این خطرات برای افرادی است که در حال اجرای رنگ هستند .رنگ اپوکسی بعد از خشک شدن کامل خطری برای افراد نداشته و جای نگرانی نیست. اما خطرات رنگ اپوکسی چیست و چگونه می توان از این خطراط رنگ اپوکسی جلوگیری کرد؟ پاسخ این سؤالات را در ادامه بخوانید.

یکی از خطراتی که برای رنگ اپوکسی شناخته شده است خطر ابتلا به سرطان است اما باید توجه داشته باشید که این رنگ به تنهایی نمی تواند موجب این خطر شود و فقط با تماس مداوم و و رعایت نکردن نکات ایمنی است که اجرا کننده ی رنگ اپوکسی ممکن است دچار این مشکل شود.

استفاده از دستکش و عینک مخصوص در آماده سازی و اجرای این رنگ ضروری است زیرا در هنگام اضافه کردن حلال به رنگ و در هنگام اجرای آن احتمال دارد رنگ با پوست یا چشم ها تماس پیدا کند که در این صورت خطرناک بوده و آسیب جدی به سلامت فرد وارد می شود پس با استفاده از دستکش و عینک مخصوص می توان از بروز خطرات رنگ اپوکسی جلوگیری کرد.

خطرات رنگ اپوکسی

خطرات رنگ اپوکسی

در رابطه با اجرای رنگ باید بگوییم که این رنگ بعد از اضافه کردن حلال آماده اجرا است اما باید بدانید که در هنگام اجرای رنگ، بخارات سمی از رنگ بلند می شود که این بخارات حاوی مواد شیمیایی خطرناکی است که اگر وارد بدن و ریه ها شود سلامت فرد را به خطر انداخته و همچنین موجب بروز حساسیت های شدید و مشکلات تنفسی خواهد شد.استفاده از ماسک های مخصوص از ورود این گازها به بدن جلوگیری می کند

ورود بخارات سمی به چشم ها نیز خطرناک بوده و باعث عفونت در چشم ها می شود از این رو باید حتماً در هنگام اجرای رنگ از عینک های مخصوص استفاده شود تا از خطرات رنگ اپوکسی جلوگیری شود.

بعد از اجرای اپوکسی برای از بین بردن ناصافی های روی سطح آن باید از سنباده کاری استفاده شود اما نکته مهم در سنباده کاری اپوکسی آن است که باید حتماً از ماسک و عینک مخصوص استفاده کنید چون ذرات رنگ حاوی مواد شیمیایی خطرناکی است و این ذرات اگر وارد ریه ها و یا چشم ها شود می تواند موجب ایجاد حساسیت و مشکلات تنفسی و عفونت شود در این مرحله نیز استفاده از ماسک و عینک مخصوص الزامی است تا از خطرات رنگ اپوکسی در امان ماند.

از دیگر آسیب های بخارات و ذرات رنگ اپوکسی بر سلامتی می توان به گرفتگی بینی ، حلق ، گرفتگی قفسه سینه ، عفونت ، آسم و مشکلات تنفسی که می تواند همراه با تهوع و سردرد و سرگیجه باشد اشاره کرد.

درماتیت یا اگزما التهاب پوستی است که در برخی افراد در مواجه با رزین اپوکسی یا سخت کننده ها اتفاق می افتد که اگر درمان نشود می تواند موجب تورم و تاول و خارش شدید شود.

درماتیت آلرژیک یا حساسیت زدایی یکی دیگر از خطرات رنگ اپوکسی است که در عده ی بسیار معدودی از افرادی که در معرض مداوم بخارات سمی اپوکسی قرار دارند اتفاق می افتد

سوختگی شیمیایی در اثر برخورد پوست با هاردنر یا سخت کننده اتفاق می افتد چون هاردنر نسبتاً خوردنده است اما شدت سوختگی که ایجاد می کند بستگی به زمانی دارد که برروی پوست باقی می ماند و بعد از مخلوط شدن آن با رنگ اپوکسی از شدت خورندگی آن به نسبت بسیار زیادی کاسته می شود.در صورتی که هاردنر با پوست تماس پیدا کند موجب سوزش در پوست می شود و باید سریعتر پوست شستشو داده شود اما اگر مدت زمان زیادی و به دفعات پوست در معرض هاردنر قرار گیرد ممکن است زخم و سوزش شدیدتر شده و سوختگی متوسطی ایجاد می شود که باید درمان شود.

خطرات رنگ اپوکسی

جمع بندی نهایی 

رنگ اپوکسی انتخابی بی نظیر برای پوشش کف است چون هم بسیار مقاوم بوده و هم بسیار زیبا و جذاب است اما در رابطه با خطرات رنگ اپوکسی باید بگوییم اگر نکات ایمنی گفته شده در بالا شامل استفاده از ماسک و دستکش و عینک مخصوص و بودن تهویه مناسب در محیط ،مورد توجه قرار گیرد می تواند خطرات رنگ اپوکسی را بسیار کاهش دهد.اما نکته مهم اینکه این رنگ آلوده کننده محیط زیست است و این مسئله را نمی توان نادیده گرفت.