لزوم استفاده از سنباده در صاف و یکدست کردن دیوار ها و سقف در نقاط داخلی و خارجی ساختمان به حدیست که نباید به هیچ وجه استفاده از آنها را در نقاشی ساختمان و یا هر نوع سطوحی نادیده گرفت.سنباده ابزاری ساده ، ارزان قیمت و  در دسترس است که به راحتی هر فردی چه حرفه ای و چه مبتدی می توانند به خوبی از آن استفاده کنند اما به شرطی که انواع سنباده و درجه بندی زبری آنها را شناخته و از بهترین گزینه برای سنباده کاری هر نوع سطحی بهره ببرند.

سنباده ها به طور کلی در چهار نوع زبر تر با دانه های درشت در سایزهای 60 و 80 ، زبری متوسط با دانه های متوسط در سایز 100  و 150 و سنباده هایی با دانه های بسیار ریز که به سنباده نرم شناخته شده و سایز آن 180 و 220 است و سنباده با درجه بندی 320 با دانه های بسیار بسیار ریز ، طبقه بندی شده اند.

معرفی کاغذ سنباده

انواع سنباده

وقتی قصد رنگ آمیزی سطحی را دارید باید آن سطح به خوبی زیرسازی شده و سطحی یکنواخت بدون زبری یا موجی ایجاد شود تا رنگ آمیزی نهایی شما زیبا و باکیفیت باشد اما برای اجرای زیرسازی به چه ابزاری نیاز است؟

تیغ و کاردک و بتونه برای باز کردن ترک ها و شیارها و پرکردن آنها از بتونه و جدا کردن رنگ های پوسته کرده و گچ های تبله کرده ضروری هستند اما یک کار مهم دیگر نیز باقیست و آن ایجاد سطحی صاف و بدون پستی و بلندی در تمام سطح است تا قسمت های بتونه خورده و برآمده با دیگر قسمت های دیوار همسطح شوند؛این کار ممکن نیست مگر با کمک سنباده های مناسب.

برای شروع به کار سنباده کاری بهتر است در ابتدا از سنباده هایی با درجه زبری بالا استفاده کرد تا ناصافی های درشت تر کاملاٌ از بین بروند اما در مراحل بعد باید از سنباده های با درجه زبری کمتر استفاده کنید تا سطح زیاد ساییده نشده و فقط ناصافی های بسیار جزئی رفع شوند.

سایز سنباده ها از نظر میزان زبری مواد ساینده ی آنها بر روی بسته بندی محصول و یا در پشت ورق سنباده حک شده است هر چه این عدد بزرگتر باشد نشانه ی ریزتر بودن دانه های ساینده ی سنباده است و اعداد کوچکتر نشان دهنده ی این است که سنباده زبرتر بوده و دانه های ساینده ی آن درشت تر است پس بسته به اینکه در چه مرحله ای سنباده را اجرا می کنید بهترین گزینه را انتخاب کنید .

کاربرد و انواع کاغذ سنباده زبرتر

انواع سنباده

کاغذ های سنباده زبرتر، دارای دانه های درشتی بوده و با قدرت بسیار بیشترو به طور عمیق می توانند سطوح را سنباده کاری کنند پس برای سنباده کاری سطوح خام و سخت تر باید از این سنباده استفاده کرد در نقاشی ساختمان در ابتدای کار بعد از اجرای بتونه از این دسته سنباده ها برای از بین بردن ناصافی ها و همسطح کردن سطح استفاده می شود.

مواد ساینده این نوع از سنباده ها گارنت ، کاربید سیلیکون ، اکسید آلومینیوم و آلومینا می باشد این سنباده ها قدرت سایندگی بالایی دارند به همین دلیل می توان از این سنباده برای صاف کردن و شکل دادن قطعات چوبی نیز استفاده کرد.

کاربرد و انواع کاغذ سنباده ظریف تر

انواع سنباده

کاغذ سنباده ظریف در کاغذ های کوچکتر طراحی شده و ذرات ساینده ی این سنباده ها بسیار ریز و نزدیک به هم هستند از این رو سنباده کاری با آنها سخت است و از این سنباده برای صاف کردن سطوحی که نیاز به سنباده کاری زیادی نداشته و به قولی نیاز به یک سنباده کاری سطحی و نرم دارند مناست است.

مواد ساینده ی این نوع از سنباده ها از نوع اکسید آلومینیوم ، اکسید کروم و کاربید سیلیکون است که نوع کاربید سیلیکون برای سطوح مرطوب کاربردی تر است.

وقتی بعد از یک زیرسازی کامل رنگ آستر اجرا می شود نیاز به سنباده کاری نرمی دارید تا سطح از عیوب و ناصافی های جزئی و ظریف پاک شده و کیفیت رنگ نهایی افزایش یابد در این زمان باید از سنباده هایی با درجه بندی بالاتر استفاده کنید تا آسیبی به سطح وارد نشود و فقط ساییدگی بسیار بسیار جزئی اتفاق بیفتد.

سخن پایانی  

برای استفاده هر چه بهتر از سنباده باید انواع آن را بشناسید و در هر مرحله از بهترین نوع سنباده، بسته به نوع سطح و شرایط آن از سنباده ای مناسب استفاده کنید شما می توانید انواع سنباده را در مقاله انواع سنباده و کاربرد آنها در همین وب سایت مطالعه فرمایید تا با اطلاعات کامل تر دست به کار شوید.