وقتی تصمیم به رنگ آمیزی ساختمانتان را دارید مسلم است که در کنار تصمیم گیری برای پالت رنگی که می خواهید انتخاب کنید به جنس رنگ نیز باید توجهی ویژه داشته باشید چرا که کیفیت ،عمر و دوام رنگ به اندازه ی زیبایی آن و شاید بیش از آن اهمیت داشته باشد چرا که زیبایی که زود از بین برود ارزش صرفه هزینه و وقت را نخواهد داشت.

اگر قصد رنگ آمیزی سطوحی را دارید که در  معرض رطوبت هستند مانند نمای بیرونی ساختمان و یا سقف و دیوارهای سرویس بهداشتی ، استخر ، سونا و … باید از رنگ هایی استفاده کنید که بتواند در برابر رطوبت زیاد مقاومت کرده و کیفیت و زیبایی خود را حفظ کند و رطوبت زیاد وارد بافت آن نشده و موجب خرابی و پوسته پوسته شدن رنگ نشود.

رنک های مخصوص نما از مقاومترین رنگ ها هستند که در ترکیباتشان رزین بیشتری به کار رفته تا قدرت چسبندگی و انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند و بتوانند در برابر رطوبت ، نور خورشید و باران مقاومت کنند.از جمله رنگ های مقاوم می توان به رنگ های بر پایه رزین آلکید و آکریلیک  اشاره کرد که چسبندگی بالایی داشته و در برابر رطوبت و نور خورشید مقاومت قابل قبولی دارند.

 

لینک های مفید:
فروش رنگ نما

 

sahar-740-adilux

ویژگی رنگ های مقاوم در محیط های مرطوب

رنگ هایی که در نقاط مرطوب استفاده می شوند باید ضد آب باشند تا با اولین بارش زیبایی و کیفیت خود را از دست ندهند و از سطح نیز به خوبی حفاظت کنند این قبیل از رنگ ها چسبندگی بسیار بالایی داشته و اگر روی چیزی بریزند به سختی امکان پاک کردنشان است.

رنگ های مقاوم باید در کنار ضد آب بودن قابلیت شستشو نیز داشته باشند و در صورتی که نیاز به شستشوی آنها بود بتوان به راحتی سطح را شستشو داده و آلودگی ها را کاملاٌ رفع کردچون شستشو دادن رنگ هزینه ی خاصی برای شما ندارد در صورتی که رنگ آمیزی مجدد بسیار هزینه بر خواهد بود.اگر رنگ شما این دو ویژگی را داشته باشد عمر و دوام طولانی نیز خواهد داشت و لازم نیست شما زود به زود مجبور به صرفه هزینه برای رنگ آمیزی مجدد باشید.

رنگ مناسب برای سطوح مرطوب

رنگ اپوکسی مخصوص سطوح مرطوب بوده و بر پایه رزین اپوکس و سخت کننده پلی آمین بدون حلال می باشد. این دسته از رنگ ها برای رنگ آمیزی سطوحی که در محیطی مرطوب قرار دارند مناسب است و به عنوان پرایمر قابل اجرا هستند و می توانند در برابر رطوبت و شستشو مقاومتی صددرصدی داشته باشند.

 

لینک های مفید:
فروش رنگ اکریلیک

 

انواع رنگ های نما از جمله رنگ هایی مقاوم هستند که قابل اجرا در نقاط با رطوبت بالا،شرایط جوی ، بارندگی و نور خورشید می باشند از  این رو این رنگ ها را می توان در نقاط با رطوبت بالا نیز استفاده کرد. از انواع رنگ های نمای مناسب برای استفاده در نقاط داخلی ساختمان می توان به رنگ نانو سیلیکونی اشاره کرد این رنگ پرکاربرد و مقاوم بوده و در رنگ آمیزی سقف و دیوار های استخرها نیز مورد استفاده است.

رنگ های پایه آب

رنگ هایی که با آب رقیق می شوند مانند رنگ های پلاستیک و رنگ های اکریلیک مقاومت کمتری نسبت به رنگ های با حلال های نفتی دارند و همچنین پوشانندگی و درخشندگی کمتری هم در مقایسه با رنگ های پایه حلال دارند اما این رنگ ها به علت نداشتن مواد شیمیایی در ترکیبات خود موجب تولید گاز های سمی نشده و دوستدار محیط زیست هستند به همین علت این دسته از رنگ ها در تمام کشورهای دنیا بیشتر مورد توجه بوده و مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای رنگ پایه آب

  • دوستدار محیط زیست بوده و تولید گازهای سمی نمی کنند.
  • بوی نامطبوع و تند ندارند.
  • سرعت اجرایی بالایی دارند.
  • سهولت اجرایی این رنگ به حدی است که افراد مبتدی نیز با کمی تمیز قادر به اجرای رنگ خواهند بود البته اگر نیاز به زیرسازی خاصی نباشد.
  • سرعت خشک شدن این رنگ ها بسیار بالا تر از رنگ های با حلال های نفتی است.
  • قیمت مناسبی دارند.
  • رنگ های نما با حلال آب موجود بوده و قدرت چسبندگی و مقاومت این رنگ ها مناسب است.

رنگ هادی

رنگ های روغنی پایه حلال

این رنگ ها از رنگ های بسیار مقاوم هستند که اگر به علت تولید گاز سمی و تخریب محیط زیست نبود این رنگ ها می توانستند از ممتاز ترین رنگ ها در میان رنگ های ساختمانی باشند اما این مطلب باعث شده استفاده از این رنگ ها در کشورهای پیشرفته منسوخ شده و یا بسیار کم باشد.

رنگ های روغنی با حلال های نفتی بسیار مقاوم بوده و پوشانندگی مناسبی دارند اما اجرای  آنها کاری تخصصی است و باید توسط استادکار خبره انجام شود تا درخشش و یکدستی رنگ کاهش نیابد.این دسته از رنگ ها سرعت خشک شدن بسیار کندی دارند که در هوای  سرد نیز کند تر خواهد بود به همین دلیل سرعت اجرای رنگ کاهش یافته و بعد از هر دست اجرای رنگ باید حدود 6 تا 12 ساعت بسته به میزان دمای هوا به رنگ فرصت دهید تا کاملاً خشک شود.

رنگ های روغنی بویی بسیار نامطبوع دارند که به علت وجود گازهای سمی در فضاهای بسته موجب مسومیت خواهند شد و همچنین این گازها، خطر حریق این رنگ ها را بالا برده و باید اتاقی که رنگ آمیزی می شود تهویه ای  مناسب داشته و شعله آتشی هر  چند کوچک در نزدیکی محل رنگ آمیزی نباشد .بوی این رنگ حتی تا مدتها پس از خشک شدن نیز ادامه دارد.

مزایای رنگ های روغنی

  • پوشانندگی بسیار عالی
  • قابلیت شستشوی بالا
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • عمر و دوام طولانی
  • ضد قارچ و کپک
  • قابل اجرا در محیط های مرطوب
  • با درخشندگی و براقیت بالا

رنگ روغنی براق آلکیدی