در ابتدای این مقاله بهتر است اول بدانید لاجورد چیست؟ لاجورد یا آزوریت،سنگ دگرگونی به رنگ آبی است که هزاران سال به عنوان سنگی قیمتی برای مصارف مختلف استفاده می شده.رنگ جذاب این ماده موجب شد تا آن را به صورت پودر در آورده و از آن در صنعت رنگ و نقاشی نیز استفاده شود.

معرفی پودر لاجورد

پودر لاجورد

لاجورد یا آزوریت به صورت سنگ در طبیعت وجود دارد این سنگ را به راحتی به پودر تبدیل می کنند و در صنایعی همچون نقاشی ساختمان ، نقاشی هنری ، نساجی ، مجسمه سازی و … استفاده می شود.

پودر لاجورد را در بسته بندی هایی در بازار عرضه می کنند که بسته به میزان خلوص ان قیمت های متفاوتی دارد .این پودر ممکن است مصنوعی باشد در این صورت قیمت پایین تری دارد؛ اما اگر از لاجورد طبیعی تهیه شده باشد قیمت بالایی دارد و این موضوع سبب شده تا بیشتر از لاجورد مصنوعی استفاده شود.کیفیت و درجه خصوص لاجورد در قیمت آن بسیار مؤثر است چون لاجورد طبیعی رنگی بسیار زیبا و جذاب دارد

 

لینک های مفید:
فروش رنگ پلاستیک

 

استفاده از لاجورد در رنگ پلاستیک

لزوم استفاده از لاجورد در رنگ پلاستیک

معرفی رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک در دو نوع رنگ نیم پلاستیک و تمام پلاستیک تولید و عرضه می شود که رنگ تمام پلاستیک کیفیت بالاترین داشته و قیمت بالاتری نیز دارد اما رنگ نیم پلاستیک کیفیت پایین تری داشته و به همان نسبت قیمت پایین تری نیز دارد.

 

لینک های مفید:
رنگ نیپون

رنگ پلاستیک از رنگ های دوستدار محیط زیست است که قابلیت شستشو ندارند اما مزایای این رنگها موجب شده تا با وجود انواع رنگ های بسیار باکیفیت در نقاشی ساختمان همچنان استفاده از رنگ های پلاستیک ادامه داشته باشد.

انواع رنگ خودرو

کاربرد لاجورد در رنگ پلاستیک ساختمانی

از کاربرد های لاجورد که بسیار مورد توجه است استفاده از آن در رنگ های روغنی و پلاستیک است.رنگ پلاستیک پوشش دهی پایین تری نسبت به دیگر رنگ ها دارد از این رو از لاجورد بیشتر در این دسته از رنگ ها استفاده می شود.

رنگ پلاستیک پوشش دهی خوبی ندارد برای همین در هنگام اجرای این رنگ در سقف و دیوار ها مقدار مشخصی بسته به اینکه می خواهند رنگ تا چه حد تن آبی داشه باشد به رنگ لاجورد می ریزند تا هم پوشش دهی رنگ بالا رود و هم طیف رنگی جذابی ایجاد شود.

پودر لاجورد

روش مخلوط کردن لاجورد به رنگ پلاستیک

در استفاده از رنگ پلاستیک یک کیلو رنگ را برای سطحی در حدود 6 متر استفاده می کنند که البته بسته به شرایط سطح می تواند این مقدار رنگ کمتر یا بیشتر شود.

رنگ های پلاستیک در بسته بندی های 4 و 12 کیلویی به رنگ سفید در بازار موجود است و برای ایجاد رنگ مد نظر باید از مادر رنگ ها برای تغییر رنگ آنها استفاده می شود .یکی از مواردی که می توان با آن رنگ سفید پلاستیک را به تناژ آبی تبدیل کرد استفاده از لاجورد است فقط باید دقت کنید که مقدار مشخصی از پودر را داخل رنگ مخلوط کنید تا رنگ آن طبق خواسته شما باشد.

استادکاران نقاش ساختمان برای بالا بردن پوشش دهی و کیفیت رنگ پلاستیک از پودر لاجورد به میزان بسیار کم در رنگ استفاده می کنند تا بدون تغییر رنگ قابل توجه در رنگ فقط پوشش دهی آن را افزایش دهند.

روش استفاده از لاجرود

برای استفاده از لاجرود در رنگ پلاستیک باید به ترتیب مراحل زیر اجرا شود:

در قدم اول باید لاجورد را با رنگ مخلوط کنیم اما چگونه ؟ پودر لاجورد را نباید به طور مستقیم در رنگ بریزید بلکه باید در ظرفی مقداری آب ریخته و پودر را در آن ریخته و به خوبی مخلوط کنید تا محلولی یکدست و صاف ایجاد شود.توجه داشته باشید که میزان لاجرود مورد استفاده به کیفیت پودر و تناژ رنگ مد نظر شما بستگی دارد.

نکته : اگر پودر را مستقیماً به رنگ اضافه کنید پودر نمی تواند به خوبی در رنگ حل شود پس در رنگ دون دون باقی مانده و کیفیت رنگ شما را کاهش خواهد داد به همین دلیل باید پودر را با مقداری رنگ مخلوط کرده و بعد از یکنواخت شدن محلول آن را به رنگ اضافه کنید.

قدم دوم در تهیه رنگ پلاستیک با لاجورد رقیق کردن رنگ اصلی است باید رنگ پلاستیک و آب را که حلال آن است به نسبت 40 به 60 مخلوط کنید تا به غلظت مناسب برسد و سپس مخلوط آب و لاجورد را به رنگ اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید تا رنگ مد نظر خود را بدست آورید.

برای استفاده راحت تر و دو رنگ نشدن سطوح می توانید مقدار بیشتری رنگ تهیه کنید و یا در اندازگیری نسبت ها دقت کنید تا رنگی که مجدد تهیه می کنید طیف رنگی همانند رنگ اولیه را داشته باشد.

نکته مهم در این مرحله رساندن رنگ به غلظت مناسب است با اینکه نسبتی کلی از رنگ و آب به شما ارائه شده، باید توجه کنید که کیفیت و برند رنگ در میزان غلظت رنگ تأثیر گذار است چون رنگ های بی کیفیت پوشش دهی بسیار کمتری دارند پس بهتر است کمتر رقیق شوند.

با آماده شدن رنگ مد نظر بهتر است رنگ را از صافی عبور دهید تا مبادا ناخالصی در رنگ باقی مانده باشد و کیفیت رنگ را کاهش دهد.