رنگ پلی اورتان یک پوشش سخت و بادوام است که برای پروژه های نقاشی داخلی و خارجی استفاده می شود. این رنگ از ترکیب رزین های پلی اورتان و حلال ها ساخته شده است و دارای مزایای متعددی نسبت به سایر انواع رنگ ها است.
پلی یورتان در دو نوع براق و مات است که در رنگ بندی های بی رنگ (شفاف) و سفید موجود است برای استفاده از این رنگ باید نکاتی را در مراحل زیر سازی یا پاشیدن پلی یورتان رعایت کنیم که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

مزایای رنگ پلی اورتان

  • دوام : رنگ پلی اورتان بسیار بادوام است و می تواند در برابر شرایط سخت محیطی مقاومت کند. این رنگ برای پروژه هایی که نیاز به پوششی بادوام و ماندگار دارند، مانند کفپوش، مبلمان و وسایل باغبانی مناسب است.
  • ضد آب : رنگ پلی اورتان ضد آب است و می تواند در برابر رطوبت و اسیدها مقاومت کند. این رنگ برای پروژه هایی که در معرض رطوبت قرار دارند، مانند حمام و آشپزخانه مناسب است.
  • براق : رنگ پلی اورتان درخشندگی بالایی دارد و می تواند به پروژه ها ظاهری زیبا و براق بدهد. این رنگ برای پروژه هایی که نیاز به پوششی براق دارند، مانند مبلمان و وسایل تزئینی مناسب است.

 

لینک های مفید:
قیمت پلی اورتان

 

موارد استفاده از رنگ پلی اورتان

رنگ پلی اورتان را می توان برای انواع مختلف پروژه های نقاشی داخلی و خارجی استفاده کرد. برخی از کاربردهای رایج رنگ پلی اورتان عبارتند از:
  • کفپوش : رنگ پلی اورتان برای کفپوش های چوبی، سنگی و بتونی مناسب است. این رنگ می تواند به کفپوش ها ظاهری زیبا و بادوام بدهد.
  • مبلمان و لوازم چوبی خانه : رنگ پلی اورتان برای مبلمان چوبی، تخت، صندلی چوبی، ویترین و کنسول و… مناسب است. این رنگ می تواند به مبلمان ها ظاهری براق و بادوام بدهد.
  • وسایل تزیینی چوبی خانه: مانند ویترین و کمد و هر وسیله چوبی موجود در محل

نحوه انتخاب رنگ پلی اورتان

هنگام انتخاب رنگ پلی اورتان، عوامل مختلفی را باید در نظر بگیرید، از جمله:
  • نوع پروژه : نوع پروژه ای که قرار است رنگ آمیزی کنید، نوع رنگ پلی اورتان مناسب را تعیین می کند. به عنوان مثال، برای کفپوش های چوبی، باید از رنگ پلی اورتان مخصوص کفپوش استفاده کنید.
  • میزان دوام مورد نیاز : اگر به پوششی با دوام بالا نیاز دارید، باید از رنگ پلی اورتان با درجه سختی بالا استفاده کنید.
  • براقیت مورد نیاز : اگر به پوششی با براقیت بالا نیاز دارید، باید از رنگ پلی اورتان براق استفاده کنید.
  • رنگبندی‌:‌ پلی یورتان در رنگ بندی های متفاوتی موجود است که میتوانید رنگبندی مناسب را برای اجرا انتخاب کنید.
  • چسبندگی بسیار بالا در سطوح مختلف
  • قابلیت خشک شدن سریع حتی در هوای سرد
  • مقاومت در برابر ترکیبات شیمیایی مانند باران های اسیدی ،باز ،املاح و روغن های صنعتی
  • ضربه پذیر بودن در سطحی بالا
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • مقاوم در برابر نور خورشید
  • تنوع رنگی بالا
  • ظاهری بسیار زیبا و منسجم

نحوه استفاده از رنگ پلی اورتان

برای استفاده از رنگ پلی اورتان، ابتدا باید سطح مورد نظر را آماده کنید. سطح باید تمیز، خشک و عاری از گرد و غبار باشد. سپس، باید رنگ را مطابق دستورالعمل های سازنده اعمال کنید.
رنگ پلی اورتان را می توان با قلم مو، غلتک یا اسپری اعمال کرد. قلم مو برای پروژه های کوچک و دقیق مناسب است. غلتک برای پروژه های متوسط ​​مناسب است. اسپری برای پروژه های بزرگ و سریع مناسب است.
پس از اعمال رنگ، باید اجازه دهید رنگ به طور کامل خشک شود. زمان خشک شدن رنگ پلی اورتان بسته به نوع رنگ و شرایط محیطی متفاوت است.

نکات ایمنی استفاده از پلی اورتان

هنگام استفاده از رنگ پلی اورتان، باید نکات ایمنی زیر را رعایت کنید:
  • از دستکش، عینک ایمنی و ماسک تنفسی استفاده کنید.
  • رنگ پلی اورتان را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.
  • در صورت تماس رنگ با پوست یا چشم، فوراً با آب فراوان شستشو دهید.
رنگ پلی اورتان یک گزینه عالی برای پروژه های نقاشی داخلی و خارجی است. این رنگ بادوام، ضد آب و براق است و می تواند به پروژه ها ظاهری زیبا و ماندگار بدهد.
لینک های مفید:خرید رنگ

موارد کاربرد رنگ های پلی اورتان

رنگ های پلی اورتان با ویژگی های خاص و کیفیت بالای خود قابل استفاده در صنعت ،کشتی سازی ،هواپیما و توربین های بادی و همچنین ساختمان سازی است. این رنگ با مقاومت بالای خود در برابر تابش مستقیم نور خورشید در ساخت ابزارآلات نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

از مشخصه های بارز در این رنگ،مقاومت بالای آن در برابر نفوذ رطوبت است که آن را برای رنگ آمیزی و لایق بندی لوله های فلزی مناسب کرده و همچنین براقیت این رنگ آن را برای طراحی دکوراتیو زیبا و شیک مناسب کرده است.

 

لینک های مفید:نقاشی ساختمان

 

آماده سازی رنگ پلی اورتان

آماده سازی این رنگ با استفاده از حلال رنگ پلی اورتان برای بالا بردن کیفیت آن ضروری است .برای این کار باید رنگ و هاردنر به نسبت مناسب مخلوط شده و بعد با استفاده از حلال رنگ پلی اورتان به میزان مناسب رقیق شوند.در آماده سازی رنگ پلی اورتان باید توجه داشت که طول عمر این رنگ فقط شش ساعت است و باید میزان مناسبی از پودر رنگ در تهیه رنگ استفاده شود تا رنگ خشک نشده و کیفیت خود را از دست ندهد.

در استفاده از رنگ آماده شده ی پلی اورتان بهتر است از روش اسپری کردن استفاده شود تا رنگ اجرایی یکنواخت و منسجم باشد.

چند نکته در نگهداری از رنگ پلی اورتان

  • رنگ پلی اورتان باید دور از رطوبت و آب نگه داری شوند.
  • در زمان استفاده از رنگ پلی اورتان نباید در ظرف باز بماند.
  • در نگه داری از این رنگ توجه داشته باشید که این رنگ قابل اشتعال بوده و لازم است دور از آتش و جریان قوی برق و مواد آتش زا نگهداری شود.

راهنمای استفاده از پلی اورتان

پلی اورتان پوششی محافظ بوده و برای جلوگیری از ساییدگی و آسیب های چوب مورد استفاده قرار می گیرد.این رنگ چه بر پایه روغن باشد و چه در پایه آب در انواع مات و براق موجود است.این رنگ قابلیت محافظت از سطوح در برابر گرما و خراشیدگی را داراست و با انتخاب انواع مات یا براق آن می توان در کنار زیبایی کیفیت بی نظیر این رنگ را نیز تجربه کرد.

 

  1. برای شروع کار با رنگ پلی اورتان ابتدا باید مطمئن شد که تهویه در محیط به طور کامل انجام می شود و برای اطمینان بیشتر باید استادکار از دستگاه تنفسی و دستکش استفاده کند.
  2. این محصول در دو نوع پایه آب و پایه روغن موجود است و باید در انتخاب مناسب ترین نوع برای سطوح مورد نظر دقت کرد.
  3. دقت داشته باشید که نوع پایه آب در رنگ های پلی اورتان زود تر از نوع پایه روغن خشک می شود و بوی ملایم تری دارد.
  4. پلی اورتان پایه روغن،رنگ عمیق تر،گرم تری به سطح می دهند اما به مرور زمان به زردی گرایش پیدا می کنندهمچنین این رنگ بوی شدیدی داشته و دیرتر خشک می شوند.
  5. برای داشتن بهترین انتخاب از میان پلی اورتان مات ،نیمه براق و ساتن ،بهتر است مقداری از رنگ را روی تکه ای چوب امتحان کرده و رنگ مورد پسند خود را انتخاب کنید.
  6. قبل از شروع به کار باید در صورت نیاز سطح به خوبی سنباده زده شود و این مرحله در صورت نیاز باید چند مرتبه تکرار شود.
  7. پاکسازی کامل سطوح با جاروبرقی و یا دستگاه های خلا صنعتی بسیار اهمیت دارد زیرا گردوغبار و هر نوع آلودگی موجب ناهموار شدن سطح رنگ نهایی خواهد شد.
  8. پاکسازی کامل سطوح با اسپریت های معدنی که حلالی مایع و شفاف به رنگ آب است و بوی ملایمی دارد این ماده از نظر شیمیایی پایدار بوده و خوردگی ایجاد نمی کند،این محلول برای پاکسازی نهایی سطوح مورد استفاده قرار می گیرد.
  9. خشک بودن سطوح بسیار مهم است و باید پس از استفاده از پاک کننده ها قبل از شروع به کار از خشک بودن سطوح مطمئن شوید.
  10. برای محافظت از قرنیز ها می توان آنها را با روزنامه یا نوارهای مخصوص نقاشی ساختمان پوشش داد.
  11. در هنگام استفاده از پلی اورتان باید آن را به خوبی هم زد البته باید توجه داشت که رنگ را در قوطی رنگ نباید برای هم زدن،تکان داد چون با این کار حباب های هوا در رنگ زیاد شده و در هنگام اجرای رنگ بسیار مشکل ساز خواهد بود و سپس آن را در ظرف یا سینی مخصوص ریخت.
  12. برای اجرای رنگ پلی اورتان باید یک لایه نازک از این رنگ را به کمک پد نقاشی و یا قلمو در ابعاد 8 تا 12 اینچی استفاده کرد.توجه داشته باشید که قلموی مورد نظر نباید از پشم های طبیعی باشد چون این قلمو ها به راحتی گردوغبار را به خود جذب کرده و به رنگ منطقل می کنند..
  13. در استفاده از قلمو ها باید از ضربه های طولانی و یکنواخت استفاده شود تا لایه ای نازک و یکنواخت روی سطح ایجاد شود.نکته ی قابل توجه در این مرحله این است که ،اعمال حجم زیاد از رنگ و یا عبور دادن چندین باره ی قلمو در سطح می تواند موجب شکل گیری حباب و نقایصی در سطح شود.
  14. رنگ آمیزی با پلی اورتان را از بالای اتاق و قسمتی که دور از ورودی باشد شروع کنید تا روی آن پا گذاشته نشود.
  15. مطالعه دستورالعمل های موجود روی بسته پلی اورتان برای اعمال لایه های مختلف این رنگ الزامی است.
  16. پس از خشک شدن کامل پلی اورتان که ممکن است بین 4 تا 12 ساعت به طول بکشد بار دیگر سمباده کاری و اعمال لایه دوم پلی اورتان آغاز می شود.
  17. برای اجرای لایه دوم رنگ پلی اورتان باید آن را رقیق کرد تا حباب در رنگ ایجاد نشود.برای رقیق کردن رنگ باید 10 قسمت از پلی اورتان پایه روغن را با 1 قسمت از اسپریت های معدنی مخلوط کرد و برای رقیق کردن پلی اورتان پایه آب باید 1 قسمت آب با 10 قسمت پلی اورتان در یک قوطی تمیز مخلوط شوند.
  18. با خشک شدن لایه دوم رنگ برای از بین بردن هر نوع ناهمواری و عیوب موجود می توان از سنباده 220 گرمی  در امتداد رنگ اجرایی استفاده کرد .اگر رنگ اجرایی دارای ناهمواری زیادی بود می توان از سنباده 320 یا 400 گرمی نیز استفاده کرد.
  19. برای پاکسازی رنگ در این مرحله از پارچه تمیز به همراه آب و صابون برای پلی اورتان پایه آب و اسپریت های معدنی یا مواد رقیق کننده رنگ برای پلی اورتان های روغنی می توان استفاده کرد.
  20. اعمال لایه نازک در مرحله دوم می تواند عیوب مرحله اول را نیز برطرف کند و سطحی بی عیب و نقص ایجاد کند.
  21. پس از خشک شدن لایه دوم باید به کمک یک ساینده ظریف و نرم برای یکنواخت کردن سطح استفاده کرد تا عیوب احتمالی برطرف شوند.
  22. با تکمیل مرحله دوم باز هم باید مانند مرحله اول تمیز کاری و زدودن گردوغبار از سطح به درستی اجرا شود.
  23. در مرحله ی نهایی باید از یک لایه پلی اورتان مقاوم استفاده کرد و مدت زمان کافی برای خشک شدن صددرصدی به رنگ داد.
  24. برای حفظ کیفیت و زیبایی پلی اورتان تا 24 ساعت نباید روی آن راه رفت و تا 72 ساعت نباید روی سطح،وسایل را قرار داد.

مراقبت از سطوح رنگ آمیزی شده با پلی اورتان

  • برای مراقبت از سطوح با رنگ پلی اورتان باید مرتب سطح را جارو کرده و دستمال مرطوب کشید.
  • مراقبت هر نوع نشتی در سطح باشید.
  • استفاده از آب و صابون برای تمیز کردن سطوح بسیار مناسب است و باید دقت کرد که در صورت کثیف شدن محلول آب و صابون،آن را عوض کرد.
  • در استفاده از جارو یا جاروبرقی باید دقت کرد برس ها تیز نباشند تا موجب خراشیدگی پلی اورتان شوند.
  • در پایان کار شستشوی سطح، باید سطح را کاملاً با دستمالی نرم خشک کرد.
  • هر نوع لکی را در پوشش های پلی اورتان باید با دستمال مرطوب تمیز کرده و سپس سطح را خشک کرد.
  • اگر لک ایجاد شده در سطح پلی اورتان خشک و سخت است می توانید از شیشه پاکن های بدون آمونیاک و یا پاک کننده های ملایم با PH خنثی ،در رفع این لک ها بهره ببرید.
  • برای حفظ براقیت و درخشش پلی اورتان هرگز از آمونیاک یا سرکه برای پاک کردن سطح پلی اورتان استفاده نکنید.
  • برای جلوگیری از آسیب پایه های مبل می توان از زیر پایه استفاده کرد.
  • جلوی ظرفشویی و جلوی درب ورودی پادری کوچکی پهن کنید تا از آسیب های آب و آلودگی های کفش ها روی سطوح پلی اورتان جلوگیری شود.
  • هرگز از واکس و پولیش برای براقیت سطوح پلی اورتان استفاده نکنید به دو دلیل: اول اینکه باعث لغزنده شدن سطح می شوید و دوم اینکه به مرور زمان درخشش پلی اورتان را از بین می برید.