رنگ آمیزی انواع درب چوبی و محصولات چوبی اعم از درب هاب لابی یا واحد و کابینت و قفسه ها و تخت و صندلی و… با کیفیت تضمین شده در محل یا کارگاه توسط تیم مجرب آدیلوکس.

استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان و درب های ورودی و داخلی ساختمان بسیار جذاب بوده و دکوراتیوی بی نظیر ایجاد می کند به همین دلیل باید از این کالای لوکس به خوبی مراقبت و محافظت شود و در صورت آسیب باید بتوان آنها را ترمیم و رنگ آمیزی کرد.در ادامه این مقاله شما را با رنگ های چوب و کارایی آنها و همچنین با رنگ آمیزی درب چوبی آشنا خواهیم کرد.

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

انواع رنگ های مخصوص برای رنگ آمیزی درب چوبی

جهت رنگ آمیزی درب چوبی و یا چوب رنگ های زیادی هستند که مجریان استفاده میکنند اما برخی از این رنگ ها اصولی و مناسب نیستند. در کل رنگ هایی برای اجرای رنگ آمیزی چوب مناسب هستند که بتون بر روی آنها از رنگ های محافظ مانند پلی یورتان و نیم پلی استر استفاده کرد البته ما در ادامه تمام رنگ ها را معرفی خواهیم کرد و در توضیحات به اصولی یا غیر اصولی بودن آنها اشاره میکنیم.

  • سیلر و کیلر
  • تمام پلی استر
  • نیم پلی استر
  • لاک ها
  • رنگ های گیاهی
  • روغن جلا
  • جوهر چوب کیلرهای دوقلو
  • پلی یورتان

هزینه اجرای رنگ چوب و رنگ آمیزی درب چوبی

نکته: در پروژه هایی که متراژ آنها بالای 100 متر باشد کار به صورت متری قیمت داده میشود و کار های زیر 100 متر به صورت توافقی و کنترات قیمت داده میشوند.

هزینه اجرای پلی یورتان ترکقیمت هر متر مربعقیمت هر متر طولتوضیحات
هزینه اجرای پلی یورتان ایرانی 900,000 تومان450,000 تومانهمره با زیر سازی و رنگ آمیزی و سیلر و کیلر و پاشیدن لایه محافظ با ضخامت 2 تا 3 میل
هزینه اجرای پلی یورتان ترک1,100,000 تومان600,000 تومانهمره با زیر سازی و رنگ آمیزی و سیلر و کیلر و پاشیدن لایه محافظ با ضخامت 2 تا 3 میل
هزینه اجرای نیم پلی استر 850,000 تومان420,000 تومانهمره با زیر سازی و رنگ آمیزی و سیلر و کیلر و پاشیدن لایه محافظ با ضخامت 2 تا 3 میل
هزینه اجرای سیلر کیلر 750,000 تومان370,000 تومانزیر سازی و رنگ آمیزی و اجرای سیلر و کیلر بدون لایه محافظ
هزینه تراش اصولی 700,000 تومان350,000 تومانتراش اصولی با سشوار صنعتی و دستگاه لرزون

رنگ آمیزی درب چوبی

 

رنگ های چوب در انواع مختلف تولید شده اند و برای اینکه بدانید کدام رنگ برای رنگ آمیزی چوب مناسب تر است در ادامه با ما باشید. انتخاب رنگ چوب بر اساس نوع سازه و محل استفاده از سازه ،وضعیت آب و هوایی ،دمای محیط ، میزان سایش و … متفاوت است و برای داشتن رنگ آمیزی دلچسب کسب اطلاعات در رابطه با هر یک از این رنگ ها ضروری به نظر می رسد.

از رنگ های بسیار پرکاربرد در رنگ آمیزی چوب می توان به سیلر ،کیلر ،نیم پلی استر ،تمام پلی استر ، رنگ های فوری خودرویی و انواعی دیگر از رنگ های فوری اشاره کرد.

رنگ آمیزی درب چوبی

برخی از پوشش های چوب مانند سیلر ،کیلر ،نیم پلی استر و … بسیار غلیظ هستند و برای استفاده از این رنگ ها با پیستوله یا قلمو باید رنگ رقیق شود.تینر یکی از حلال های رنگ است که برای رقیق کردن رنگ ها مورد استفاده قرار می گیرد.تینر فوری بی رنگ بوده و بوی بسیار تندی دارد همچنین تینر فوری خاصیت خورندگی و پاک کنندگی قوی نیز دارد.

از دیگر مشخصات این رنگ ها می توان به خشک شدن این رنگ ها اشاره کرد که با فعل و انفعالات شیمیایی خشک می شوند و برای بالابردن سرعت خشک شدن در این رنگ ها مانند رنگ نیم پلی استر و تمام پلی استر از خشک کن هایی مانند هاردنرکه با میزان مناسب با رنگ و تینر مخلوط می شوند، استفاده می شود.

رنگ های فوری با ابزاری چون قلمو یا پیستوله اجرا می شود و برای بالاتر بردن کیفیت این رنگ ها پیگ آمستوله ها در اجرای این رنگ ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

رنگ های فوری چندان تأثیری بر روی چوب نداشته و طرح و نقش های چوب کاملاً پیدا خواهد بود اما رنگ های خودرویی مورد استفاده در رنگ آمیزی چوب می توانند بافت چوب را پوشش داده و رنگ چوب را تغییر دهند.اگر رنگ های فوری خودرویی برای رنگ آمیزی مبلمان ،میز و تخت خواب و … استفاده می شود.از رنگ های خودرویی فوری برای رنگ آمیزی MDF خام نیز استفاده می شود چون پوشش دهی و مقاومت این رنگ بسیار بالا است.

رنگ های فوری بسیار در رنگ آمیزی چوب استفاده می شوند ولی نکته قابل توجه این است که از این رنگ ها فقط در داخل ساختمان استفاده می شود و در فضای بیرونی کاربرد نداد و همچنین برای اجرای رنگ های فوری نیاز به حداقل یک کارگاه رنگ آمیزی چوب است تا رنگ آمیزی بی نقص و با کیفیت ارائه شود در صورتی که فضای مناسب برای رنگ آمیزی چوب با رنگ های فوری نداشتید پیشنهاد می شود از روغن های گیاهی برای رنگ آمیزی چوب بهره ببرید.

رنگ روغنی در رنگ آمیزی چوب

رنگ های روغنی شاید به طور تخصصی رنگ مخصوص چوب نباشند اما می توانند پوشش دهی و مقاومت بالایی در چوب ایجاد کنند این رنگ ها حلال تینر روغنی و یا بنزین هستند اگر رنگ روغنی با تینر روغنی حل شود سرعت خشک شدن بسیار کندی خواهد داشت ولی کیفیت رنگ بالا خواهد بود در صورتی که بنزین به عنوان حلال انتخاب شود درخشش رنگ کاهش خواهد یافت اما سرعت خشک شدن رنگ بالا می رود.

رنگ روغنی جلا یکی از رنگ های مورد استفاده در رنگ آمیزی چوب بوده که از گذشته برای براق کردن درب ها و پنجره های چوبی مورد استفاده قرار می گرفته .رنگ روغنی نیز مانند رنگ خودرویی از تنوع رنگی بالایی برخوردار بوده و می تواند به چوب رنگ های متنوعی ببخشد و همچنین می توان تمامی طرح ها و نقوش چوب را بپوشاند.

یکی دیگر از مزایای رنگ روغنی در کنار پوشش دهی عالی و تنوع رنگ ،قیمت بسیار مناسب این رنگ ها می باشد که استفاده از رنگ روغنی را بصرفه کرده است.اضافه کردن رنگ های روغنی با رنگ مورد نظر به رنگ های شاپان به شما کمک خواهد کرد تنوع رنگی جذابی مانند رنگ فندقی را بدست آورید.

برای استفاده از رنگ روغنی در رنگ آمیزی چوب دقت کنید که باید قبل از اجرای رنگ روغنی یک دست سیلر روی سطح چوبی اجرا شود تا رنگ جذب چوب نشده و روی سطح دون دون نشود.پس ابتدا سیلر را اجرا کرده و سنباده کشی انجام شود سپس رنگ روغنی دلخواه با تینر روغنی و یا با بنزین مخلوط و با قلمو یا پیستوله روی سطح چوبی اجرا شود.

در کنار تمامی مزایای رنگ های روغنی که می توان به پوشش دهی عالی ،دوام و عمر طولانی ،تنوع رنگی بیشمار ،قیمت بسیار مناسب ،اشاره کرد باید بگوییم که رنگ های روغنی عیوبی هم دارند که از بدترین آنها شاید بتوان به بوی بسیار نامطبوع در رنگ های روغنی اشاره کرد که چون سرعت خشک شدن این رنگ کم است بخصوص با حلال تینر روغنی موجب می شود که مدت زیادی این بو شما را آزاد دهد تا به طور کامل از بین برود

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

روغنی گیاهی برای رنگ آمیزی چوب

از جدیدترین رنگ های مخصوص چوب ،روغن های گیاهی مخصوص رنگ آمیزی چوب هستند که با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا با استفاده از روغن های گیاهی تولید و به بازار عرضه شده اند.این رنگ های مزایای بسیار دارند شامل : سرعت بالای اجرایی ،سرعت خشک شدن بالا، نداشتن ترکیبات شیمیایی مضر برای محیط زیست و انسان ها ،اجرای آسان حتی برای افراد مبتدی و … اشاره کرد.

رنگ های روغنی گیاهی توسط ده شرکت وارد کشور شده و در بازار عرضه شده اند.این محصول برای پوشش ظروف چوبی ، پارکت ها ،نمای چوبی و سازه های چوبی که تحت تأثیر آفتاب و روطوبت قرار دارند استفاده می شود.

لاک الکل برای رنگ آمیزی چوب

این رنگ از لاک و الکل تشکیل شده است.لاک از حشره ای به نام کوکوس استخراج می شود و به شکل پولک و پودر به بازار عرضه می شوند.حشره ی کوکوس از شیره ی درخت انجبر تغذیه می کند و مایعی قهوه ای ترشح می کند که در تولید این رنگ مورد استفاده قرار می گیرد.این رنگ در رنگ های روشن زرد متمایل به نارنجی موجود هستند

حلال لاک یا شلال ،الل صنعتی است و در لاک های بی رنگ از الکل سفید نیز استفاده می شود.رنگ های لاک الکل در گذشته با درصد بلایی در رنگ آمیزی چوب مورد استفاده می شدند و روش اجرایی آنها بسیار ساده است و می توان با تکه پارچه ای رنگ را اجرا کرد.

رنگ های دکوراتیو مناسب برای رنگ آمیزی چوب

یکی دیگر از روش های رنگ آمیزی چوب استفاده از رنگ های دکوراتیو است این رنگ ها در بسته های کوچک معمولاً در نوشت افزار ها عرضه می شوند و اجرای آنها کاری آسان است و فقط کافیست سطح چوب را سنباده کاری کرده و رنگ را اجرا کرد. البته این روش زمانی کارگر است که چوب سالم باشد و شکاف و ترک در چوب نباشد.

رنگ های دکوراتیو در تنوع بی شماری از رنگ ها موجود بوده و برای رنگ آمیزی سازه های کوچک مورد استفاده قرار می گیرند.

روغن طبیعی در رنگ آمیزی چوب

روغن های طبیعی به صورت دست ساز یا سنتی تولید می شوند و با رنگ های روغنی گیاهی صنعتی تفاوت دارند.روغن های طبیعی فراوری نشده و فرمولاسیون خاصی ندارند و شامل : روغن دانه کتان ،روغن بزرک ،روغن کنجد ، روغن سویا،روغن چربی حیوانی ،روغن آفتابگردان ، روغن نحل و … می باشند.

یکی از کاربردی ترین روغن های طبیعی می توان به روغن بزرک اشاره کرد این روغن در چندین مرحله مورد استفاده قرار می گیرد و قابلیت آبگریز کردن چوب را دارد و می تواند چوب را در برابر رطوبت و آفتاب مقاوم کند.استفاده از روغن کنجد هم می تواند انتخابی مناسب باشد با این تفاوت که قیمت روغن کنجد بسیار بالاتر از روغن بزرک است.اما از معایب این روغن ها اول باقی ماندن چربی بعد از خشک شدن روی سطح چوب است و دوم سرعت بسیار کند خشک شدن در آنهاست.

واکس چوب طبیعی در رنگ آمیزی چوب

یکی دیگر از رنگ های جدید در رنگ آمیزی چوب ها انواع واکس های طبیعی هستند این واکس ها به راحتی اجرا شده و نیاز به استفاده از تکنولوژی و دستگاه های خاصی برای اجرای این رنگ ها نیست.و می توان آن را با قلمو یا تکه ای ابر یا دستمال به راحتی اجرا کرد.

رنگ پلی اورتان برای رنگ آمیزی چوب

طیف وسیعی از رنگ های اورتان در صنعت رنگ آمیزی فلز و چوب، تولید شده اند.این رنگ ها قابلیت آب گریز کردن چوب را دارند و انتخابی بی نقص برای رنگ آمیزی چوب های داخلی هستند و پس از اجرا تغییر رنگ نمی دهد اما استفاده از این رنگ در چوب های بیرونی مانند صندلی ها و نیمک های چوبی پیشنهاد نمی شود چون پس از مدتی کیفیت خود را از دست داده و ترک خواهد خود.

رنگ پلی اورتان رنگی متفاوت از نیم پلی استر ،عسلی نبوده و بعد از خشک شدن سفید صدفی می شوند و تغییر رنگ نمی دهند.

رزین اپوکسی چوب

رزین اپوکسی از پوشش های بسیار جذاب در رنگ آمیزی چوب ها هستند این پوشش ها بسیار مقاوم بوده و امکان ایجاد طرح ها و رنگ های مختلف را دارا هستند.

این پوشش از گروه رزین های دوجزئی می باشد که این دو جزء ب هم ترکیب شده و قالبی رزینی تشکیل می شود.رزین جزء اول این ترکیب و هاردنر یا خشک کن جزء دوم می باشد.

پتینه چوب

پتینه چوب در انواع بسیاری از طرح و با رنگ های متنوع می تواند اجرا شود و گستردگی بسیار جذابی دارد.پتینه کاری با رنگ روغنی ،رنگ فوری ، رنگ پلاستیک ، رنگ های دکوراتیو و … از انواع رنگ های استفاده شده در پتینه کاری هستند.

پتینه کاری هنری است که نیاز به استفاده از ابزار ،فضای خاص یا تجهیزات خاصی ندارد و با کمترین امکانات می توان طرح های بی نظیری از پتینه روی چوب کار کرد.