میلگرد قطعه‌ای آهنی است که دوام و استحکام بتن را بالا برده و باعث تقویت سازه می‌شود. اگر این قطعه دچار زنگ‌زدگی یا خوردگی شود؛ علاوه بر این که ایمنی سازه به خطر می‌افتد، خسارات جبران‌ناپذیری نیز به بار می‌آورد. زنگ‌زدگی در اثر ترکیب قطعه آهنی با آب و اکسیژن رخ می‌دهد. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، بهترین راه جلوگیری از وقوع زنگ‌زدگی با استفاده از روش‌های مختلفی است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. از این رو، مقوله زنگ زدگی میلگرد، اهمیت زیادی در ساخت‌وساز دارد که در این مقاله به طور کامل با ماهیت و روش‌های حذف آن از میلگرد آشنا می‌شوید.

روشهای از بین بردن زنگ زدگی میلگرد

چرا میلگرد زنگ می‌زند؟

شاید شما هم میلگرد زنگ‌زده را دیده باشید. زنگ‌زدگی و خوردگی میلگرد، یکی از اتفاقات شایع در قطعات فولادی است که گاه نادیده گرفته می‌شود. رطوبت با اکسیژن موجود در آب واکنش شیمیایی ایجاد می‌کنند و در نهایت، منجر به زنگ‌زدن و پوسته‌پوسته‌شدن آهن می‌شود. این فرآیند را اکسیداسیون می‌گویند. به منظور پیشگیری از این اتفاق، باید میلگردها را در مکان مناسبی نگهداری کرد و از میلگردهای با مقاومت آلیاژی بالا بهره برد.

زنگ زدگی به دو نوع مخرب و پایدار تقسیم می‌شود. در نوع مخرب آن، میلگرد پوسیده و از بین می‌رود؛ ولی نوع پایدار زنگ‌زدگی، باعث مقاومت لایه زیری می‌شود و از تخریب زودهنگام آن جلوگیری می‌کند. با زنگ‌زدگی میلگرد، مقاومت کششی آن هم کمتر شده و در نهایت باعث از بین‌رفتن میلگرد می‌شود. آیا می‌دانید برای پیشگیری و رفع زنگ زدگی میلگرد چه باید کرد؟ در انتهای این مطلب، به پاسخ تمام پرسش‌های خود دست پیدا می‌کنید.

اهمیت حذف زنگ‌زدگی از میلگرد

اگر از بین بردن زنگ ‌زدگی میلگرد به موقع انجام نشود، خرابی آن در اثر گذشت زمان به لایه‌های زیرین نفوذ پیدا کرده و تخریب صورت می‌گیرد. در زنگ‌زدگی جزیی میلگرد، استفاده از روش سندبلاست بسیار کارآمد است. در این روش، سطح مورد نظر را با ماسه تمیز می‌کنند. از ترکیب این ماده با زنگ آهن، نوعی تغییر شیمیایی صورت می‌گیرد که بسیار مضر و خطرناک است؛ اما در صورتی که زنگ‌زدگی به عمق میلگرد نفوذ کرده باشد، ترک‌هایی در پوشش بتنی به وجود می‌آید. هر چه خوردگی و زنگ‌زدگی میلگرد بیشتر باشد، ترک‌های بزرگتری نیز در بتن پدیدار می‌شود. با ادامه این روند، سازه بتنی نیز تخریب خواهد شد.

زنگ‌زدایی میلگرد با ۵ روش متداول

در این بخش به بررسی روشهای از بین بردن زنگ زدگی میلگرد به اختصار اشاره می‌کنیم:

سند بلاست؛ ماسه‌پاشی روی میلگرد

روشهای از بین بردن زنگ زدگی میلگرد

از عملیات سند بلاست، برای تمیزکاری و آماده‌سازی صفحات فولادی استفاده می‌شود. از این روش برای حذف زنگ زدگی میلگرد در بتن هم استفاده می‌کنند. این عامل، کاهش استحکام سازه بتنی را به دنبال دارد. برای جلوگیری از این مشکل، لازم است تا میلگردها را قبل از استفاده در بتن، از هر گونه زنگ زدگی پاک کنند. سند بلاست، یکی از روش‌هایی است که این کار را انجام می‌دهد.

سند بلاست، موادی مانند ماسه و سیلیس را با فشار زیاد به سطح میلگرد می‌پاشد. این کار باعث می‌شود تا سطح میلگرد، صاف و صیقلی شود. استفاده از روش سند بلاست در رفع زنگ زدگی میلگرد، مزایا و معایبی نیز دارد.

یکی از مزایای استفاده از روش سند بلاست، افزایش مقاومت میلگرد در برابر هرگونه زنگ زدگی و خوردگی است. با استفاده از این روش در هزینه‌های نگهداری از میلگردها نیز صرفه‌جویی می‌شود. استفاده از روش سند بلاست، ایمنی بالایی را می‌طلبد که باید به آن توجه نمود.

شات بلاست؛ زنگ‌زدایی عمیق میلگرد با هزینه بالا

شات بلاست نوعی فرایند زنگ‌زدایی سطح میلگرد است که با استفاده از ساچمه انجام می‌شود. در این روش، سطوح را از ترک، زنگ و هر نوع آلودگی دیگری پاک می‌کنند. عملکرد این روش شباهت زیادی به روش سند بلاست دارد، تنها تفاوت آن‌ها در ذرات سایش است.

شات بلاست برای تمیزکاری قطعات کوچک مناسب نیست؛ چرا که فشار زیاد آن ممکن است باعث تغییر شکل قطعه شود. از این روش بیشتر برای لایه‌های اکسیدی ضخیم‌تر استفاده می‌شود. انتخاب روش مناسب برای تمیزکاری سطوح میلگرد تا حدود زیادی به نظرات و تجربه متخصصان بستگی دارد.

لیزر؛ سریعترین روش رفع زنگ‌زدگی میلگرد

یکی از جدیدترین روش‌های زنگ زدگی سطح میلگرد، استفاده از روش لیزر است. از مزایای استفاده از این روش می‌توان به بازدهی بالا در کوتاهترین زمان ممکن اشاره کرد. رفع زنگ زدگی فلزاتی مانند مس و آلومینیوم، از دیگر مزایای استفاده از روش لیزر است. استفاده از این روش نیز به مانند دیگر روش‌ها به تجربه و مهارت متخصصان نیاز دارد.

اسیدشویی؛ کم هزینه و زمان‌بر

یکی از روش‌های کم‌هزینه رفع زنگ زدگی میلگرد، استفاده از روش اسیدشویی است. در این روش، یک قطعه فلزی را در حمام اسیدی قرار می‌دهند، با این کار اکسیدهای آهن و سایر ناخالصی‌های موجود بر سطح میلگرد حل می‌شوند. بعد از این مرحله، میلگرد را با آب فراوان شست‌وشو می‌دهند تا هیچ اثری از اسید بر روی میلگرد باقی نماند. سپس، میلگرد را خشک می‌کنند و با استفاده از رنگ یا پوشش ضدزنگ روی آن را می‌پوشانند. اسیدشویی برای انواع فلزات مانند آهن، فولاد، مس و آلومینیوم انجام می‌شود.

واترجت؛

یکی دیگر از روش‌های سریع رفع زنگ زدگی میلگرد، استفاده از روش واترجت است. در این روش از فشار قوی آب قوی برای زدودن لایه زنگ زده از سطح میلگرد بهره می‌برند. واترجت سرعت بالایی دارد و به همین دلیل استفاده از آن به تخصص و مهارت بالایی نیاز دارد. دستگاه واترجت، دارای تجهیزاتی مانند مخزن، پمپ و شلنگ فشارقوی، فیلتر و گان است. در این روش از هیچ مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. همین ویژگی باعث برتری آن نسبت به دیگر روش‌های رفع زنگ زدگی میلگرد شده است.

روشهای از بین بردن زنگ زدگی میلگرد

خرید بهترین برند میلگرد

حال که با روش‌های پیشگیری از زنگ زدگی میلگرد آشنا شدید، می‌توانید با خیال راحت به خرید میلگرد را انجام دهید. اگر به دنبال میلگرد با برند معتبر و با کیفیتی هستید، می‌توانید از محصولات کارخانه آتیه خاور میانه استفاده کنید. این کارخانه، یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین تولید کننده مقاطع فولادی و میلگرد است که نیازهای شما را در انتخاب بهترین و باکیفیت­ترین میلگرد برآورده می‌کند. برای مشاهده و استعلام قیمت میلگرد خلیج فارس در مقایسه با دیگر برندها می توانید به وب سایت آسن مراجعه کنید و مقرون‌به‌صرفه­ترین میلگرد را خریداری کنید.