بعد از نصب صفحات کناف نوبت به زیرسازی و رنگ آمیزی آن می رسد اگر زیرسازی به طور کامل و اصولی اجرا نشود تمام زحمات و هزینه ای که صرف کناف کرده اید از بین خواهد رفت پس زیرسازی صحیح کناف ها بسیار مهم است .یکی از مراحل زیرسازی اجرای بتونه است بتونه ماستیک در کنار بتونه درزگیر برای ایجاد سطحی صاف و یکدست بعد از نوار درزگیر باید اجرا شود .اما اینکه بتونه ماستیک چیست و چطور تهیه می شود را در ادامه بررسی می کنیم.

در زیرسازی کناف دو نوع بتونه مورد استفاده قرار می گیرد نوع اول بتونه درزگیر است این بتونه بافتی سفت تر داشته و کار کردن با آن کمی سخت است و چون زود خشک می شود سطحی زیر ایجاد می کند که به سختی سنباده کشی می شود به همین دلیل این بتونه را در مرحله اول برای  پوشش درزها و شکاف ها استفاده می کنند که البته قابل ذکر است همان طور که در مقالات قبلی بررسی کردیم اگر از نوار درزگیر کناف استفاده نشود بتونه به تنهایی نمی تواند از ترک خوردگی مجدد محل درزها و شکاف های قدیمی جلوگیری کند و بعد از مدتی شاهد ترک های مویی در این نقاط خواهید بود.

رنگ جوتن ضد خزه

اما دومین بتونه ای که در زیرسازی کناف مصرف می شود بتونه ماستیک است این بتونه بافتی نرم داشته و دیرتر از بتونه درزگیر خشک می شود به همین دلیل بعد از خشک شدن می توان به راحتی روی آن را سنباده کشی کرد.

بتونه ماستیک چیست؟

بتونه ماستیک

 

لینک های مفید:
قیمت رنگ سحر

بتونه ماستیک نوعی از بتونه است که پایه ی اصلی آن گچ است این بتونه در انواع مختلف برای آب بندی و عایق کاری و درزگیری مورد استفاده قرار می گیرد و به خوبی می تواند عیوب و ناهمواری های سطح را ترمیم کند همچنین با پوشش دهی عالی بین صفحات کناف و گچ بری ها سایه روشن های بین آنها را به خوبی محو کرده و سطحی یکنواخت ایجاد می کند.

بتونه ماستیک را می توان در بسته بندی های آماده 5 و 10 کیلویی از فروشگاه های رنگ و ابزار  خریداری کرده و با ترکیب آن با آب بتونه را برای اجرا آماده کرد.

آماده سازی بتونه ماستیک

بتونه ماستیک

  1. برای تهیه بتونه ماستیک باید پودر بتونه را با آب مخلوط کنید اما میزان آب و پودر باید درست تنظیم شود برای مثال برای هر 5 کیلوگرم پودر نیاز به 3.5 لیتر آب است.به طور ساده تر می توانیم یک راهنمایی به شما کنیم و آن اینکه در ظرفی مقداری آب ریخته و سپس پودر را به اندازه ای که مخلوطی خمیری ایجاد شود به آب اضافه کنید تا مخلوط شما نه خیلی سفت و نه خیلی رقیق باشد.
  2. بعد از ریختن آب در ظرف نوبت به پودر ماستیک می رسد توجه کنید که باید پودر را در آب بپاشید و نباید یک جا پودر را در آب بریزید چون پودر در آب گلوله گلوله شده و کار خراب می شود پس با آرامش پودر را کم کم در آب بپاشید تا جایی که پودر با آب همسطح شود.
  3. حال نوبت همزدن  مخلوط است این کار نیز نیاز به توجه و دقت دارد چون همزدن زیاد و تند تند مخلوط می تواند موجب سفت و خراب شدن بتونه شود پس بتونه را به آرامی در یک جهت در حدود سه تا چهار دقیقه مخلوط کنید.
  4. برای بالا بردن هر چه بیشتر کیفیت بتونه سی ثانیه ای به مخلوط اجازه استراحت داده و سپس با همزن الکتریکی بار دیگر دو دقیقه ای خمیر بدست آمده را مخلوط کنید تا آماده ی مصرف شود.

نکته مهم در تهیه بتونه

  • آبی که در تهیه بتونه ماستیک استفاده می شود باید تمیز و بدون ناخالصی باشد 
  • در هنگام خرید بتونه ماستیک به تاریخ انقضاء آن توجه کنید چون این بتونه فقط 6 ماه در بسته بندی کیفیت خود را حفظ می کند.
  • بعد از باز کردن بسته بندی بتونه ماستیک فقط یک هفته وقت دارید آن را مصرف کنید بعد از آن پودر کیفیت خود را از دست خواهد داد.
  • بعد از آماده سازی بتونه فقط یک تا دو ساعت زمان دارید تا از بتونه استفاده کنید در غیر اینصورت بتونه سفت شده و کیفیت خود را از دست می دهد.
  • اگر در هنگام تهیه بتونه آن را زیاد مخلوط کنید خیلی زود بتونه سفت شده و خراب می شود.
  • در هنگام استفاده از بتونه کم کم از خمیر بتونه با کاردک از گوشه ای از ظرف برداشته و مصرف کنید و به هیچ وجه بتونه را زیرورو نکنید.
  • دمای مناسب برای اجرای بتونه دمایی بین 5 تا 40 درجه سانتی گراد است و دمای کمتر یا بیشتر کار شما را خراب خواهد کرد.
  • بتونه آماده شده را در معرض باد یا نور خورشید قرار ندهید چون سطح آن خشک شده و کیفیت خود را از دست خواهد داد.
  • در تهیه بتونه دقت کنید که مخلوط زیاد رقیق نشود چون قدرت چسبندگی آن کاهش خواهد یافت.
  • بتونه خشک شده قابلیت اجرا ندارد پس برای نرم شدنش به آن، آب اضافه نکنید چون دیگر کیفیت اولیه را نخواهد داشت.
  • بتونه را با ضخامت مناسب اجرا کنید تا به خوبی خشک شده و کیفیت خود را از دست ندهد.

مزایای استفاده از بتونه کناف

بتونه ماستیک

این بتونه بافتی نرم و حالت پذیر دارد پس اگر نکات گفته شده در بالا رعایت شده و خمیر بتونه به صورت صحیح تهیه شده باشد پس می توان به راحتی سطح بتونه را سنباده کاری کرده و سطحی کاملاٌ یکدست ایجاد کرد.

مقاومت بالای این بتونه بعد از خشک شدن به بالا رفتن عمر و دوام رنگ اجرایی کمکی شایان کرده و اجازه نمی دهد رنگ تخریب شود.

از بتونه درزگیر نمی توان به جای بتونه ماستیک استفاده کرد چون حالت پذیر نبوده و نمی توان سطح آن را سنباده کاری کرد در صورتی که بتونه ماستیک اتعطاف پذیری خوبی داشته و سنباده پذیر است.

بتونه ماستیک بعد از خشک شدن با آب تخریب نشده و مقاومت نسبتاٌ خوبی در برابر رطوبت دارد و می توان سطح کار  را با دستمال نمناک پاک کرد.