کناف صفحات گچی است که برای زیباسازی و تغییر دکوراسیون ساختمان های اداری ، تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد .این محصول انعطاف پذیر بوده و دکوراتیوی کاملاً شیک و لاکچری ایجاد می کند از این رو در سال های اخیر بسیار مورد پسند قرار گرفته است .همان طور که در مقالات گذشته توضیح دادیم روغن زیرکار برای اجرای یک رنگ آمیزی باکیفیت و بادوام بسیار حائز اهمیت است .در رنگ آمیزی کناف نیز استفاده از روغن زیرکار برای کناف می تواند نتیجه ی مثبتی داشته باشد.

 

لینک های مفید:
خرید روغن زیر کار رنگ روغنی

 

روغن زیرکار برای کناف

روغن زیرکار

 

لینک های مفید:
بتونه آماده اکریلیک

چرا اجرای روغن زیرکار برای کناف اهمیت دارد؟ وقتی مستقیم روی سطوح گچی رنگ آمیزی شود رنگ در گچ فرو می رود و پوشش دهی خود را از دست می دهد از این رو در هنگام رنگ آمیزی سطوح گچی و سیمانی باید از یک روغن زیرکار یا پرایمر استفاده شود تا منافذ سطح بسته شده و سطحی با قدرت چسبندگی بالا برای رنگ آمیزی آماده شود در این صورت وقتی سطح را رنگ آمیزی کنید پوششی عالی از رنگ روی آن ایجاد می شود.

کناف از پرکاربرد ترین ابزار برای زیباسازی و تغییر دکوراسیون ساختمان ها است اما این ابزار اگر به خوبی رنگ آمیزی نشوند نمی توانند زیبایی خود را به خوبی به نمایش بگذارند و محیطی نامنظم و نازیبا خواهید داشت پس باید بعد از نصب کناف آن را به خوبی زیرسازی کرده و بعد از پوشاندن درزها و ترک های بین صفحات کناف و پرکردن شیارها و سوراخ های روی آنها با رنگی مناسب سطح کناف را رنگ آمیزی کنید.

انواع رنگ خودرو

چون کناف از صفحات گچی تشکیل شده بهتر است برای پوشش دهی بهتر رنگ به کمک قلمو یا غلطک،یک لایه روغن زیرکار روی آن اعمال کنید. توجه داشته باشید که روغن زیرکار شما اگر از نوع روغن زیرکار با حلال نفتی است دیرتر از روغن زیرکار با پایه آب خشک می شود پس حتماً آنقدر به سطح فرصت دهید تا روغن به طور کامل خشک شود در غیر اینصورت رنگ اجرایی شما ممکن است پوسته کرده و بریزد.

در ادامه مراحل زیرسازی و رنگ آمیزی کناف و اجرای روغن زیرکار برای کناف را بررسی خواهیم کرد.

مراحل رنگ آمیزی و زیرسازی کناف

1- سنباده زنی

اولین مرحله برای رنگ آمیزی کناف سنباده کاری است برای اجرای بهتر سنباده بهتر است نور محیط را افزایش دهید تا ناهمواری ها و ناصافی های روی کناف به خوبی دیده شود سپس با سنباده 150 یا سنباده دانه ریزتری شروع به سنباده کاری کنید تا سطح کاملاً صاف و یکدست شود.

2- پاک کردن آلودگی ها

بعد از پایان سنباده کاری سطح کناف پر از گردوغبار خواهد شد این آلودگی ها در کیفیت رنگ اجرایی تأثیری منفی خواهند داشت و با مخلوط شدن با رنگ موجب دون دون شدن و کاهش قدرت چسبندگی رنگ به سطح کناف می شوند پس با دستمالی تمیز یا با کمک جارو سطح را از غبار پاک کنید .

3- بتونه درزگیر

این بتونه برای پر کردن درزها و شکاف های روی کناف و مابین صفحات کناف استفاده می شود چون قدرت چسبندگی بالایی داشته و زودتر خشک می شود و بعد از خشک شدن نیز به علت سختی بافت آن سنباده کاری روی آن بسیار سخت است.

4- نصب نوار درزگیر

اجرای روغن زیرکار برای کناف 

درزگیر کناف

برای اینکه ترک ها و شیار ها بعد از رنگ آمیزی باز نشوند باید بعد از بتونه درزگیر روی ترک ها و شیارها نوار درزگیر بچسبانند. این نوار همان طور که در مقالات قبل گفته شده در چند نوع تولید و عرضه می شوند و می توانید بسته به شرایط و میزان هزینه ای که قصد پرداخت آن را دارید یکی از انواع آن را انتخاب و استفاده کنید .

5- بتونه ماستیک

بتونه ماستیک بتونه ای انعطاف پذیر است که سرعت خشک شدن کند تری نسبت به بتونه درزگیر دارد و بعد از خشک شدن می توان به راحتی سطح آن را سنباده کاری کرده و سطحی یکدست و صاف ایجاد کرد این بتونه انتخابی مناسب برای مرحله دوم بتونه کاری است تا روی نوار درزگیر و انواع ناصافی ها پوشانده شود.

6- سنباده کاری نرم

در این مرحله با سنباده دانه ریز سطح باید به طور کامل سنباده کاری شود تا اثری از ناصافی و موج باقی نماند و بعد از سنباده کاری کامل سطح را با جارو یا دستمال از غبار پاک کنید.

اهمیت اجرای روغن زیرکار برای کناف

7-  اجرای روغن زیرکار برای کناف

همان طور که گفتیم روغن زیرکار برای کناف نیز می تواند تأثیر بسیار خوبی در پوشش دهی رنگ داشته باشد پس در این مرحله روغن زیرکار یا پرایمر را با قلمو یا غلطک اجرا کنید تا هم پوشش دهی رنگ افزایش یابد و هم با افزایش قدرت چسبندگی رنگ به سطح با مقدار کمتری از رنگ، کیفیت بهتری از رنگ اجرایی داشته و بر عمر و دوام رنگ اجراییتان نیز تأثیر مثبتی بگذارد.

8- اجرای دست اول رنگ

بعد از کامل شدن زیرسازی و روغن زیرکار با خشک شدن کامل سطح نوبت به اجرای مرحله اول رنگ آمیزی می رسد پس با قلمو یا غلطک کناف را رنگ آمیزی کنید. ممکن است با اجرای دست اول رنگ متوجه وجود ناصافی ها یا لک هایی در سطح کناف شوید در این صورت باید بار دیگر لکه گیری انجام شود یعنی بتونه ماستیک و بعد از آن سنباده کاری انجام شده و سپس مجدد رنگ آمیزی انجام شد.

9- اجرای لایه دوم رنگ

با اجرای لایه دوم رنگ احتمالاً به پوشش عالی از رنگ دست پیدا خواهید کرد و شاید دیگر نیازی به اجرای دست سوم رنگ نبینید این مسئله به نظر استادکاری که کار رنگ آمیزی را انجام می دهد بستگی دارد که ممکن است با اجرای این دست، کار را تمام کند یا در صورت نیاز یک دست دیگر رنگ اجرا کند.

اهمیت اجرای روغن زیرکار برای کناف

روغن زیرکار برای کناف

اهمیت اجرای روغن زیرکار برای کناف

جمع بندی نهایی 

توجه داشته باشید که برای داشتن یک رنگ آمیزی با کیفیت و بادوام اجرای پرایمر یا روغن زیرکار بسیار مهم است بخصوص در رنگ آمیزی نمای ساختمان که اجرای پرایمر تأثیری صددرصدی بر مقاومت رنگ در برابر شریط جوی پیدا خواهد کرد اما اهمیت روغن زیرکار برای کناف به این دلیل است که صفحات کناف از گچ تهیه شده اند پس از روغن زیرکار استفاده کنید تا پوشش دهی و قدرت چسبندگی سطح را افزایش داده و تا حدودی سطح را در برابر رطوبت عایق کنید.