برای رنگ آمیزی هر نوع سطوحی مانند دیوار و سقف گچی ، فلزات ، چوب و … قبل از آغاز کار باید سطح را زیرسازی کرد و عیوب احتمالی را برطرف نمود و سطحی صاف و یکدست برای رنگ ایجاد کرد.استفاده از انواع سنباده در زیرسازی سطوح بسیار حائز اهمیت است تا کیفیت و زیبایی کار افزایش یابد.در رنگ آمیزی چوب نیز باید از سنباده مخصوص چوب برای سیقلی کردن سطح چوب استفاده شود تا رنگ پوششی زیبا و عالی روی چوب ایجاد کند.

 

لینک های مفید:
جوهر رنگ

 

سنباده چیست؟

سنباده ابزاری با سطحی زبر است که برای ساییدن سطوح مورد استفاده قرار می گیرد.سطح زبر سنباده حاوی دانه های سخت ساینده و خورنده بوده و با چسب مخصوص مخلوط شده و روی صفحات کاغذی و یا پارچه ای چسبانده می شوند.

درجه بندی سنباده ها بر اساس زبری

سنباده از مواد طبیعی مثل ماسه ، سنگ کوارتز ، سنگ چخماق ، سنگ لعل و یا از مواد مصنوعی مثل کربور سیلیسیم ، اکسید آلومینیم ، براده فلزات ، کاربید سیلیسیم تهیه می شود.

از سنباده برای رفع پستی و بلندی ها و خط و خش های روی انواع سطوح استفاده می شود. لوازم چوبی به عنوان کالایی لوکس در همه ی منازل مسکونی و ساختمانی های اداری ، تجاری و … کاربرد دارند رنگ کردن این لوازم و سطوح چوبی در بالا رفتن عمر ، دوام و زیبایی آنها بسیار مهم است اما اگر سطح چوب صاف و پرداخت شده نباشد رنگ نمی تواند پوشش دهی قابل قبولی ایجاد کند.با سنباده کاری سطح چوب می توان سطح چوب را برای داشتن رنگ آمیزی بی نقص آماده کرد.

 

لینک های مفید:
خرید رنگ پودری

گرید مناسب سنباده برای چوب

منظور از گرید سنباده منظور همان درجه زبری سنباده است.سنباده ها از نظر ریزی یا درشتی ذرات ساینده یشان و تراکم این ذرات روی سطح سنباده درجه بندی و شماره گذاری می شوند.به سنباده هایی که تراکم ذرات روی آنها زیاد بوده و ذرات ساینده ریزتر باشند،سنباده نرم گفته می شود  که با شماره های بالاتر نشانه گذاری شده اند و هر قدر این شماره که پشت سنباده یا روی بسته بندی نوشته شده کمتر و پایین تر باشد یعنی سنباده زبرتر و تراکم دانه ها کمتر است.

نکته مهم در سنباده کاری چوب این است که در ابتدای آغاز به کار، به علت وجود ناصافی ها و پستی و بلندی های بیشتر روی چوب باید از سنباده های زبرتر استفاده شود تا با قدرت بیشتر، چوب پرداخت و تراشیده شود و در ادامه کار باید از سنباده های نرم استفاده کرد تا عیوب به جامانده با دقت و بدون آسیب به سطح سابیده و صاف شود.

انواع سنباده مخصوص چوب از نظر شکل ظاهری

سنبادهای مخصوص چوب به شکل های مختلفی تولید و عرضه می شوند و افراد می توانند با توجه به نیاز و شرایط سطحی که قصد سنباده کاری آن را دارند یکی از آنها را انتخاب کنند .در ادامه انواع سنباده مخصوص چوب را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • سنباده مخصوص چوب ورقه ای
  • سنباده مخصوص چوب رولی یا توپی
  • سنباده مخصوص چوب نواری
  • سنباده مخصوص چوب دیسکی دایره ای
  • سنباده مخصوص چوب پشت کرکی
  • سنباده مخصوص چوب پره ای
  • سنباده مخصوص چوب براش
  • تخته پوست

انواع سنباده مخصوص چوب

معرفی سنباده مخصوص چوب ورقه ای

سنباده ورقه ای ابعادی در حدود یک ورق A4 دارد و در انواع پارچه ای و کاغذی طراحی و تولید شده است.

سنباده پوستاب از جمله سنباده های ورقه ای و کاغذی است که معمولاً پشت آن به رنگ آبی بوده و چسب ضد آب سیلیس دارد و برای کارهایی که باید با آب انجام شوند مناسب است.سیلیس ذرات آب را به بیرون رانده و از پر شدن فاصله بین ذرات جلوگیری می کند.

معرفی سنباده رولی یا توپی

این سنباده به صورت متری در بازار عرضه می شود و درجه بندی آن از نظر زبری وجود دارد.سنباده رولی یا توپی از جنس پارچه بوده یعنی پشت آن پارچه ای است و به وفور در فروشگاه ها موجود است.

انواع سنباده

معرفی سنباده نواری

سنباده نواری به صورت نواری که در ابتدا و انتها به هم دوخته شده اند ، بسته شده و تولید و عرضه می شود.از سنباده نواری برای دستگاه های سنباده زن مثل سنباده تانکی و یا سنباده نواری استفاده می شود.

این سنباده در ابعاد مختلف و برای دستگاه های مختلف طراحی شده است و مشتریان می توانند سنباده نواری را در ابعاد مد نظر خود سفارش دهند.البته این سنباده در بازار ایران به سختی یافت می شود.

 

معرفی سنباده دیسکی یا دایره ای

این سنباده همان طور که از نامش پیداست به شکل دیسک های دایره ای طراحی شده اند و قطرهای مختلفی دارند.سنباده های دیسکی در قطر ها و گرید های مختلف طراحی شده اند و می توان از این سنباده در سنباده گرد لرزان و سنباده پولیشر استفاده کرد.

 

معرفی سنباده پشت کرکی

سنباده پشت کرکی از انواع سنباده های موجود در بازار است که لایه ای نرم و کرکی پشت ورق سنباده چسبانده شده است که کمک می کند سنباده به قلاب های صفحه سنباده به خوبی بچسبد.البته باید صفحه مناسب این نوع سنباده نیز باشد.دستگاه های گرد لرزان صفحه ای از این جنس هستندسرعت نصب و برداشتن سنباده پشت کرکی بالاست و راحت تر از روش های قدیمی استفاده از چسب است.

 

معرفی سنباده پره ای

اگر قصد سنباده کاری سطوحی ناصاف مانند سطوحی که روی آنها ابزار کار شده و یا سازه های منبت کاری شده و یا سطوحی با پستی و بلندی زیاد، را دارید بهتر است از سنباده پره ای استفاده کنید. این سنباده مشابه سنباده براش بوده ولی برس های پلاستیکی و ورق های شانه ای ندارد.

سنباده پرده ای به طور آماده در بازار موجود نیست و افراد خود می توانند با آموزش از طریق افراد متبحر آن را تهیه و استفاده کنند.

 

معرفی سنباده براش

این سنباده نیز شکلی شبیه به سنباده پره ای دارد اما در ساخت آن خلاقیت بیشتری به کار رفته و کاربردی تر شده است.این سنباده براش ورق های ریش ریش شده سنباده با فرچه های پلاستیکی در یک توپی قرار گرفته اند تا سطوح با پستی بلندی را با بهترین کیفیت و با سرعت زیاد،سنباده کاری کند.

این سنباده در مدل های مختلفی با گراید ها و مقدار تراکم و زبری متفاوت، طراحی و تولید می شود که کار را برای ما ساده تر می کند.

معرفی تخته پوست

از تخته پوست برای سنباده کاری سطوح صاف استفاده می شود چون این وسیله کار را راحت تر کرده و سطوح را به طور کاملاً یکنواخت سنباده کاری خواهد کرد.

تخته پوست به دو صورت پلاستیکی و اسفنجی طراحی شده اند تا سنباده روی آن قرار داده شده و مورد استفاده قرار بگیرند از تخته پوست پلاستیکی برای سنباده کاری سطوح کاملاً صاف و از سنباده اسفنجی که حالت پذیر است برای سنباده کاری سطوحی که شکل ناصافی دارند استفاده می شود.

انواع سنباده

 

جمع بندی نهایی 

کار رنگ آمیزی سطوح و لوازم چوبی کاری بسیار سخت و تخصصی است و استفاده از سنباده مخصوص چوب نیز نیاز به تمرین و مهارت دارد پس کار را به افراد متبحر بسپارید و توجه داشته باشید که در ابتدا باید از سنباده هایی زبرتر استفاده کرده و در ادامه کار باید از سنباده های نرم با زبری کمتر استفاده شود.