سیلر و کیلر یا رنگ شفاف و بی رنگ است که در مراحل رنگ آمیزی چوب با پمپ بر روی آستر رنگ پاشیده میشود اما بر خلاف باور عموم این برای رنگ آمیزی چوب پایان کار نیست. و بعد از این مرحله نوبت به اجرای رنگ محافظ (پلی یورتان یا نیم پلی استر) می رسد. اما کتاستفانه بعضی از مجریان بعد از سیلر و کیلر لایه محافظ را اجرا نمیکنند.

برخی رنگ ها و پوشش ها برای رنگ آمیزی و ترمیم چوب های آسیب دیده بسیار مناسب است و موجب ایجاد شفافیت و برجسته کردن زیبایی طبیعی پوست منجر خواهند شد.یکی از این مواد که از کیفیت خوبی برای پوشش دهی چوب ها برخوردار است سیلر و کیلر می باشد که در ادامه آنها را بیشتر به شما معرفی خواهیم کرد.

 

لینک های مفید:
خرید سیلر و کیلر

 

مراحل تخصصی رنگ آمیزی چوبآموزش تخصصی رنگ آمیزی چوب

 

لینک های مفید:
هزینه اجرای پلی یورتان

 

سیلر چیست ؟

این ماده رنگی شفاف است که منافذ چوب را به خوبی پر کرده و اجازه نمی دهند رنگ به داخل چوب نفوذ کند .استفاده از این ماده به بافت و جنس چوب بستگی دارد و برای بکارگیری روی چوب هایی مانند راش می توان از پیستوله برای اجرای این رنگ استفاده کرد.

از پرکاربرد ترین مواد برای رنگ آمیزی و پرداخت چوب انواع سیلر ها هستند که برای اشباع چوب مورد استفاده قرار می گیرند.سیلر برای آماده سازی چوب برای استفاده از دیگر رنگ ها بر روی سطح چوب هم مورد استفاده قرار می گیرد و با ایجاد سطحی صاف و یکدست،کیفیت رنگ نهایی را افزایش می دهد.

برای استفاده از سیلر باید قلمویی تمیز را به مایع سیلر آغشته کرده و رنگ اضافی را از قلمو بگیرید سپس از مرکز چوب رنگ آمیزی را آغاز کنید و رنگ را به کناره ها هدایت کنید و سپس با پشت و رو کردن قلمو بار دیگر این عمل را تکرار کنید و با خشک شدن کامل رنگ سنباده کاری را اجرا نمایید تا زبری سطح از بین برود.

در رنگ آمیزی با سیلر مناسب ترین تینر ،تینر 15000 است که بهتر است در زمستان تینر 20000 به جای آن استفاده شود.

 

لینک های مفید:
اجرای پلی یورتان و پلی استر

 

 

برای رنگ آمیزی چوب با سیلر باید مراحل زیر اجرا شود:

1- آماده سازی سطح چوب : قبل از اجرای سیلر، چوب باید آماده شود بدین صورت که با کمک کاغذ سنباده،سطح چوب کاملاٌ سنباده کاری شده و در آخر دستمال کشیده شود.

2- رنگ آمیزی چوب : حال نوبت آن است که سیلر با قلمو در چند مرحله روی چوب اجرا شود.تعداد لایه های اجرایی باید بسته به کدری چوب تنظیم شده و در نظر داشته باشید که در هر بار اجرای سیلر اجازه دهید رنگ خشک شده، بعد مرحله بعدی را اجرا کنید.قابل ذکر است برخی برند رنگ های سیلر باید با دستمال نخی نرم اجرا شوند برای اطلاع از نوع اجرای سیلر باید روی بسته بندی را مطالعه فرمایید.

3- با پایان رنگ آمیزی چوب 10 تا 30 دقیقه زمان می برد تا رنگ خشک شود اما باید 4 تا 8 ساعت فرصت دهید تا سیلر کاملاٌ خشک شود.در غیر این صورت هر دست سیلری که اجرا می کنید اگر به درستی خشک نشود گاز سیلر در کار باقی مانده و با اجرای دست بعدی ،کیفیت کار در پایان به شدت کاهش خواهد یافت.

کیلر چیست؟

کیلر رنگی شفاف است که برای پوشش دهی چوب بعد از سیلر مورد استفاده قرار می گیرد و می توان رنگ را با قلمو یا پیستوله روی چوب اجرا کرد.این رنگ در دو نوع مات و براق موجود بوده و رنگ آمیزی چوب را تکمیل می کند.این رنگ نیز مانند رنگ سیلر باید با تینر رقیق شده و چند دست روی سطح چوب اجرا شود.

مقایسه سیلر و کیلر

سیلر در اصل نوعی بتونه مایع است و برای درزگیری منافذ سطح چوب استفاده می شود تا چوب آماده ی رنگ آمیزی نهایی شود.اما کیلر بعد از خشک شدن سیلر اجرا شده و رنگ آمیزی را تکمیل می کند.و دوم اینکه سیلر را نمی توان به عنوان رنگ اصلی استفاده کرد در صورتی که از کیلر می توان به تنهایی برای رنگ آمیزی چوب استفاده کرد.

چرا سیلر سفیدک می زند؟

در برخی موارد در فصل زمستان ممکن است سیلر بعد از خشک شدن سفیدک می زند که علت آن تینر است و برای رفع این مشکل فقط کافیست از تینر با درجه حلالیت بالا برای پاکسازی این لک ها استفاده کرد.

سیلر و کیلر چیستبهترین رنگ برای رنگ آمیزی چوب

ما را همراهی کنید در پیج اینستاگرام آدیلوکس