استفاده از غلطک مزایای بسیاری دارد و می توان با این وسیله رنگ آمیزی باکیفیت و سریع اجرا کرد اما یکی از عللی که مشتریان از آن ترس دارند این است که بعد از رنگ آمیزی با غلطک رنگ دون دون یا به اصطلاح پوست پرتقالی شود اما چه چیزی می تواند علت دون دون شدن رنگ با غلطک شود و آیا می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

برخی مشتریان استفاده از قلمو را برای رنگ آمیزی ترجیح می دهند چون فکر می کنند رنگ آمیزی با قلمو موجب صاف و یکدست شدن و جلاء پیدا کردن رنگ می شود در صورتی که رنگ آمیزی با غلطک این چنین نبوده و رنگی که با غلطک اجرا شده دون دون و حالت چرمی پیدا می کند.

باید بگوییم این افکار درست نبوده و رنگ آمیزی با غلطک هم می تواند رنگی کاملاً صاف و یکدست ایجاد کند البته به شرطی که به نکات گفته شده در ادامه مقاله دقت شود.

برخی غلطک ها به صورت طرح دار طراحی شده اند و می توان رنگ آمیزی مشابه طرح های کاغذ دیواری را به زیبایی روی سطح دیوار کار کرد اما دسته دوم از غلطک ها برای رنگ آمیزی ساده به کار می روند و باید رنگ اجرا شده با آنها کاملاٌ صاف و یکدست باشد و اگر چنین نشد باید علت مشخص و برطرف شود در غیر اینصورت این مسئله عیوب رنگ آمیزی شما محسوب خواهد شد.

علل دون دون شدن رنگ با غلطک

دون دون شدن رنگ

اگر رنگ را با غلطک اجرا کردید و رنگ دون دون یا پوست پرتقالی شد دست نگهدارید و قبل از ادامه کار علت دون دون شدن رنگ را پیدا کنید تا با رفع علت در ادامه رنگ آمیزی بی نقص داشته باشید.در ادامه مقاله علت دون دون شدن رنگ و راهکارهای رفع این مشکل را بررسی می کنیم.

انتخاب غلطک مرغوب : غلطک ها در انواع برند ها تولید و عرضه شده اند مطمئناٌ غلطک ها نیز مانند دیگر کالاها به صورت درجه یک تا سه تولید می شوند و اگر در هنگام خرید دقت نکنید ممکن است جنسی نامرغوب خریداری کنید که نتواند رنگ را به خوبی جذب و روی سطح دیوار پخش کند پس یک علت دون دون شدن رنگ می تواند نامناسب بودن غلطک باشد.

انتخاب غلطک مناسب : برای هر نوع رنگی باید از غلطک مناسب همان رنگ استفاده کرد.غلطک های رنگ های با حلال روغنی متفاوت از غلطک های رنگ های با حلال آب هستند بدین صورت که غلطک های مخصوص رنگ های روغنی پرزهای کوتاه و فشرده دارند تا یکنواخت و به خوبی رنگ های روغنی را روی سطح پخش کنند در صورتی که غلطک های مناسب رنگ های پلاستیک و اکریلیک پرزهای بلند تر دارند تا رنگ آمیزی بهترین اجرا کنند.پس در انتخاب غلطک مناسب برای رنگ مد نظرتان دقت کنید.

غلطک کهنه : اگر غلطک شما کهنه باشد و پرزهای غلطک لطافت و حالت خود را از دست داده باشند مطمئناٌ نمی توانید انتظار رنگ آمیزی بی نقص را داشته باشید و رنگ شما ممکن است دون دون و ناهماهنگ اجرا شود.

اجرای صحیح زیرسازی : زیرسازی برای اجرای رنگی باکیفیت بسیار اهمیت دارد و مهم نیست از چه ابزاری برای رنگ آمیزی استفاده می کنید و اگر مراحل بتونه کاری ، سمباده زنی و آستری به خوبی اجرا نشود سطحی صاف و یکدست نخواهید داشت و ممکن است رنگ شما دون دون شود.

پاکسازی سطوح قبل از رنگ آمیزی : اگر روی سطح دیوار یا سقف الودگی هایی همچون گردوغبار ، چربی یا هر نوع آلودگی دیگری وجود داشته باشد با اجرای رنگ آمیزی این آلودگی ها خود را نمایان کرده و کیفیت رنگ را کاهش خواهند داد حال این رنگ آمیزی با غلطک باشد یا قلمو یا هر ابزار دیگری باز هم فرقی نخواند کرد و سطح دیوار ناصاف و دون دون خواهد شد.

رنگ نامناسب : بله دقت داشته باشید که اگر از رنگی بی کیفیت و غیر استاندارد استفاده می کنید باید پی آمد آن را نیز بپذیرید.یکی از عواقب استفاده از رنگ های بی کیفیت را می توان علت دون دون شدن رنگ دانست.

غلطک در نقاشی ساختمان

رنگ با ناخالصی : در هنگام استفاده از رنگ های ساختمانی نقاشان ساختمان رنگ را به کمک جوراب زنانه نازکی صاف می کنند تا اگر هر نوع ناخالصی در رنگ وجود دارد رفع شود در غیر این صورت ناخالصی های موجود در رنگ روی دیوار دون دون شده و زیبایی کار را از بین می برند.

غلظت مناسب رنگ : قبل از استفاده از هر رنگی باید آن را با حلال مخصوصش رقیق کرد و غلظت آن را به حدی رساند که رنگ به راحتی روی دیوار پخش شود اما به حدی رقیق نشود که قدرت پوشش دهی خود را از دست بدهد. علت دون دون شدن رنگ می تواند غلظت بالای رنگ باشد پس برای جلوگیری از این مشکل در ابتدا با کمک فردی با تجربه غلظت رنگ را تنظیم کنید.

دمای محیط : وقتی رنگ آمیزی انجام شود باید رنگ اجرا شده در مدت زمان مشخصی خشک شود و اگر این مدت خیلی طولانی شود که علتش می تواند رطوبت بالا و سرمای شدید هوا باشد به کیفیت رنگ اجرا شده تأثیر گذاشته و علت دون دون شدن رنگ می تواند این مسئله باشد پس برای برخورد نکردن با این مشکل بهتر است کار رنگ آمیزی را در فصولی انجام دهید که بارندگی و سرمای شدید هوا وجود نداشته باشد.

اجرای صحیح رنگ آمیزی با غلطک : وقتی قصد رنگ آمیزی با غلطک را دارید باید غلطک را به رنگ آغشته کرده و با حرکت غلطک روی قسمت بالایی سینی رنگ اضافی را از روی آن پاک کرده و سپس شروع به رنگ آمیزی کنید چون وجود رنگ اضافی روی غلطک موجب کاهش کیفیت رنگ روی سطوح خواهد شد.

نکته مهم تا هنگام خشک شدن رنگ : بعد از اجرای بی نقص رنگ باید تا هنگام خشک شدن رنگ باز هم مراقبت هایی از سطح صورت پذیرد تا گردوغبار و آلودگی ها روی دیوار ننشیند چون گردوغبار و آلودگی ها به سطح رنگ خیس چسبیده و کیفیت رنگ را کاهش می دهند و می توانند علت دون دون شدن رنگ اجرایی باشند.

چگونگی ترمیم رنگ پوست پرتقالی

 

رنگ آمیزی با غلطک رنگ

اگر در هنگام رنگ آمیزی با غلطک موارد گفته شده در بالا رعایت شود مطمئن باشید مشکلی پیش نیامده و رنگی صاف و یکدست خواهید داشت اما اگر به هر دلیلی پس از خشک شدن رنگ متوجه دون دون شدن رنگ قسمتی از دیوار شدید نگران نباشید چون می توانید به راحتی آن را ترمیم کنید.

برای ترمیم رنگ دون دون شده با سنباده ای نرم سطح دیوار را سنباده کاری کنید یا دون دون ها از روی دیوار پاک شوند و سپس با اطمینان از اینکه اثری از دون دون ها روی دیوار نمانده و رعایت کلیه موارد گفته شده در بالا برای داشتن رنگی یکدست و بی نقص عملیات رنگ آمیزی را بار دیگر اجرا کنید دقت داشته باشید که اگر گردوغباری روی دیوار نشسته قبل از آغاز رنگ آمیزی آن را کاملاٌ تمیز کنید و بعد با غلطکی مناسب رنگ صاف شده را روی آن قسمت اجرا کنید.

سخن پایانی 

استفاده از غلطک برای رنگ آمیزی سطوح انتخابی بسیار مناسب است و مطمئن باشید با اجرای صحیح رنگ آمیزی هیچ مشکلی پیش نیامده و رنگی مقاوم و باکیفیت عالی خواهید داشت پس استفاده از غلطک را برای رنگ آمیزی فراموش نکرده و اگر در کار رنگ آمیزی تجربه ی کافی ندارید به کمک این ابزار به راحتی رنگ آمیزی کنید و در صورت دون دون شدن  رنگ مراحل را بررسی کرده و با رفع مشکل احتمالی، رنگ دون دون شده را ترمیم کنید.