برای داشتن نقاشی ساختمان با کیفیت نیاز به انجام زیرسازی مورد نیاز برای اجرای هر رنگی است و یکی از مراحل این زیرسازی که شاید بتوان گفت مرحله ای مهم است، درست کردن و اجرای بتونه محسوب می شود .اجرای یک بتونه کاری بی نقص با ترکیبات مناسب،باعث ایجاد، رنگ آمیزی با کیفیت و مقاوم خواهد شد و تا مدتها سطح رنگ شده زیبایی و جلوه ی خود را بدون ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن حفظ می کند.

در نقاشی ساختمان شناخت انواع بتونه ها و کارکرد آنها امری ضروری برای کسی است که مراحل نقاشی ساختمان را اجرا می کند .ما در این مقاله شما را با انواع بتونه های مورد استفاده در نقاشی ساختمان آشنا خواهیم کرد.

تعریفی کلی از بتونه

بتونه مایعه ای خمیری و نسبتاً سفت است که در نقاشی ساختمان برای پرکردن ترک خوردگی ها ،آسیب دیدگی ها و جای میخ در سطوحی مانند سطوح رنگ شده ، گچی و حتی سطوح چوبی و فلزی، مورد استفاده قرار می گیرد.بتونه برای رفع عیوب و صاف و یکدست شدن سطوح قبل از رنگ کاری بسیار ضروری است.

لینک های مفید:
رنگ آستری

ترکیب اصلی در بتونه پودر مل می باشد  این ماده همان کربنات کلسیم است که رنگی مایل به کرم دارد.بتونه ها در کنار مل با مواد دیگری نیز ترکیب می شوند که این ترکیبات مشخص می کند از بتونه ی ساخته شده برای زیرسازی چه نوع رنگی می توان استفاده کرد .در ادامه انواع بتونه ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع بتونه در نقاشی ساختمان

  • بتونه روغنی : بتونه روغنی برای زیرسازی دیوار ها یا سقف هایی که رنگ روغنی دارند و همچنین رفع ترک ها و اسیب دیدگی های سطوح چوبی و فلزی استفاده می شود.
  • بتونه پلاستیکی : از بتونه پلاستیکی برای زیرسازی سطوحی که رنگ پلاستیک دارند استفاده می شود.
  • بتونه کناف

بتونه روغنی چگونه تهیه می شود؟

بتونه روغنی بسته به اینکه از چه تن رنگی در رنگ امیزی اصلی استفاده خواهد شد می تواند رنگ های متفاوتی داشته باشد.برای آماده کردن بتونه روغنی به موادی همچون تینر ،رنگ روغنی ،پودر مل ،روغن بتونه و آب،نیاز است.میزان هر یک از این مواد بسته به میزان بتونه مورد نیاز متفاوت است.

برای شروع کار ساخت بتونه باید ابتدا مقداری از رنگ مخصوص بتونه را در ظرفی ریخته و به مقدار کافی به آن مل اضافه شود، رنگ و پودر مل باید در حدی مخلوط شوند که کاملاً به خورد هم رفته و یک دست شوند.در این مرحله به مخلوط، مقدارمساوی با رنگ مخصوص بتونه، آب سرد اضافه کرده و بار دیگر به خوبی مخلوط کنید و در ادامه مقداری نیز تینر برای چسبندگی بیشتر مخلوط بتونه،به آن اضافه کنید.

آب سرد موجب سفت شدن مخلوط رنگ و مل می شود و همچنین در ادامه با اضافه کردن کمی رنگ و روغن بتونه می توانید مطمئن باشید که بتونه پوسته پوسته نشده و ترک، بار دیگر ظاهر نمی شود.

لینک های مفید:
خرید رنگ

 

بتونه پلاستیک چگونه تهیه می شود؟

در تهیه ی بتونه پلاستیک از ترکیب مقدار مناسب رنگ پلاستیک با پودر مل استفاده می شود و فقط کافیست دقت کنید که خمیر به دست آماده نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد تا به راحتی با کاردک روی دیوار پخش شده و درز ها و ترک ها را بپوشاند.برای مقاوم سازی بتونه پلاستیک می توان از مقداری چسب چوب در ترکیب با بتونه پلاستیک بهره برد.از بتونه پلاستیک برای زیرسازی دیوارهایی استفاده می شود که قرار است رنگ پلاستیک روی آنها اعمال شود.

بتونه کناف چگونه تهیه ی می شود؟

تهیه ی بتونه کناف کاری بسیار ساده است چون پودر کناف آماده است و فقط کافیست مقدار مناسب آب در ظرفی ریخته و روی آن مقدار کافی پودر کناف بریزید و آنقدر مخلوط کنید تا خمیری با غلظت مناسب و یکدست به دست آید .پس از تهیه ی بتونه کناف نباید آن را زیاد زیر و رو کنید چون زود خشک شده و کار با آن بسیار سخت می شود بلکه از یک طرف بتونه را برداشته و بتونه کاری را انجام دهید.

نکته : در هنگام ترکیب پودر کناف با آب باید پودر را کم کم به آب اضافه کنید در غیر این صورت پودر در آب گلوله گلوله شده و بتونه خراب می شود.

انواع بتونه کناف

  • بتونه درزگیر : این بتونه استقامت و چسبندگی بیشتری داشته و برای پر کردن شکاف ها و ترک های کناف مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بتونه ماستیک : این بتونه نرم تر و قالب پذیرتر است و می توان به راحتی روی آن را سمباده کشید .

در بتونه کشی بر روی کناف دو مرحله بتونه کاری اجرا می شود که بتونه درزگیر مرحله اول و بتونه ماستیک دومین مرحله بتونه کاری هستند