کناف ها از سازه های پراستفاده و جدید هستند که به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند.نوار درزگیر کناف یکی از مصالح عالی برای پوشش ترک ها و درزها و پوشاندن تجهیزات برقی ، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و … هستند.ما در این مقاله نحوه استفاده از نوار درزگیر کناف و انواع نوار کناف را بررسی خواهیم کرد.

طریقه ی نصب نوار درزگیر کناف

نوارهای درزگیر برای پوشش درزها و ترک ها استفاده می شوند اما اینکه چگونه از نوار درزگیر استفاده می شود مهم است تا کاری بی عیب و نقص اجرا شود.

روش استفاده از نوار درزگیر بدین صورت است که نوار درزگیر کناف را بین دیوار و کناف و تمامی درزها و ترک ها می چسبانند و سپس روی آن را با بتونه می پوشانند تا سطحی یکدست ایجاد شود و سپس سطح را رنگ آمیزی می کنند .کشیدن بتونه روی سطح مهم است تا قسمتی که نوار درزگیر چسبانده شده مشخص نباشد.

استفاده از نوار درزگیر کناف موجب بسته شدن کامل درز ها و ترک ها می شوند و فاصله مابین کناف و دیوار را هم به خوبی پوشش می دهد تا بعد از مدتی سطح بار دیگر دچار ترک و درز نشده و کیفیت رنگ کاهش نیابد؛ پس چسباندن نوار درزگیر به خوبی این ترک ها و درزها را می پوشاند تا دیگر سرباز نزده و احتمال ایجاد ترک وجود نداشته باشد.

سقف های کنافی برای نصب نورپردازی و کابل ها و سیستم های گرمایشی و سرمایشی مناسب هستند و به زیبا تر شدن سقف کمک شایانی می کنند و می توان این سقف های کنافی را با گچ بری و ام دی اف در طرح و نقش های جذاب طراحی کرد.

استفاده از درزگیر کناف در کنار  کیفیت بالای این محصول از قیمت مناسب تری نیز نسبت به گچکاری برخوردار است از این رو استفاده از آن را به شما پیشنهاد می کنیم با استفاده از کناف شما محیطی زیبا تر خواهید داشت و سطح کناف راحت تر و سریع تر از سطوح گچی قابلیت رنگ آمیزی دارند.

درزگیر کناف

ابزار مورد نیاز برای چسباندن درزگیر کناف

برای نصب صحیح نوار درزگیر باید از ابزار مخصوصی استفاده شود تا نتیجه ی نهایی کار قابل قبول باشد ابزاری چون :

  • کاردک و لیسه مخصوص نقاشی ساختمان برای صاف و کردن بتونه روی سطح
  • کاردک و لیسه مخصوص اجرای کناف برای سطوح مقعر و محدب
  • کاردک زاویه خارجی برای بتونه کردن زوایای خارجی کناف
  • کاردک زاویه داخلی برای بتونه کردن زوایای داخلی کناف
  • پیچ گوشتی چهارسو برای محکم کردن کناف
  • سمباده برای صاف و یکدست کردن سطوح کناف قبل و بعد از کار

انواع نوار درزگیر کناف

  1. نوار درزگیر کاغذی
  2. نوار درزگیر طولی عایق آبی
  3. نوار درزگیر عایق پلی اتیلن پشت چسبدار
  4. نوار درزگیر محافظ گوشه کناف
  5. نوار چسب جدا کننده کناف
  6. نوار درزگیر فایبر گلاس مش پشت چسبدار

انواع درزگیر کناف

 

1- نوار درزگیر کاغذی

نوار درزگیر کاغذی مخصوص کناف برای جلوگیری از ترک خوردگی و پوشش درزهایی که با بتونه پر شده اند کاربرد دارد برای استفاده از این نوار کافیست ترک ها و شکاف های روی دیوار را نوار درزگیر چسبانده و سپس روی سطح را رنگ آمیزی می کنند تا این درزها دوباره سرباز نکرده و ترک بار دیگر باز نشود.

استفاده از نوار درزگیر کاغذی بسیار راحت بوده و حتی افراد غیر حرفه ای نیز می توانند از آن استفاده کنند و ترک ها را با آن پوشش دهند.از این نوار می توان برای پوشش ترک ها و جدا کردن خط مرزی بین کناف و دیوار استفاده کرد.

2- نوار کناف طولی عایق آبی

این نوار به صورت طولی تهیه شده و اکثراً برای پوشش سطوحی که امکان جابجایی و تغییر شکل دارند مانند : درزهای بین کناف و دیوار ، درزهای بین کف و دیوار ، کنج های ستون ها و لوله و … استفاده می شود.

3- نوار درزگیر کناف عایق پلی اتیلن پشت چسب دار

نوار درزگیر کناف عایق پلی اتیلن پشت چسبدار از جنس پلی اتیلن است.این نوار درزگیر مقاومت بسیار بالایی در برابر

نوار درزگیر کناف عایق پلی اتیلن پشت چسب‎دار از جنس پلی اتیلن بوده و مقاومت بسیار بالایی در برابر نفوذ آلودگی‌های صوتی دارد. در قسمت داخلی این نوار درزگیر کناف، یک لایه چسب قرار دارد که می‌توانید با چسباندن آن به سطح، عمل درزگیری کناف را به راحتی انجام دهید.

از نوار درزگیر طولی عایق آبی برای بالا بردن کیفیت و افزایش عمر سازه استفاده می شود همچنین این نوار برای پوشش و تقویت کفشور و دور لوله ها نیز کاربرد دارد.

4- نوار محافظ گوشه کناف

نوار محافظ گوشه کناف پهنای  کمتری نسبت به دیگر نوارهای درزگیر داشته و بیشتر برای پوشش ترک ها و درزها و بالا بردن مقاومت کنج های بیرونی ساختمان و همچنین قسمت هایی از ساختمان که بیشتر در معرض آسیب و ضربه قرار دارند استفاده می شود.در این نوار درزگیر یک لایه نوار فلزی باریک برای مقاومت بیشتر در برابر ضربه تعبیه شده است که در قسمت داخلی نوار درزگیر قابل مشاهده است.

5- نوار چسب جدا کننده کناف

از نوار درزگیر جدا کننده کناف برای لبه های کناف که به دیوار متصل هستند استفاده می شود.این چسب با مقاومت خوب برای جلوگیری از ایجاد ترک های بین سقف و کناف مناسب است.

این نوار درزگیر از کاغذ رونی تهیه شده و معمولاٌ پهنای 6.5 سانتی دارد.در قسمت پشتی این نوار یک لایه چسب با پهنای 1 سانتی طراحی شده تا به سطح مد نظر بچسبد.

6- نوار درزگیر فایبرگلاس مش پشت چسبدار

نوار درزگیری فایبر گلاس مش پشت چسبدار مانند نوار درزگیر کاغذی بوده و برای استفاده بر روی سطوحی که بتونه کاری شده اند مناسب است.جنس نوار درزگیر فایبر گلاس مش از نوع فایبر گلاس بوده و در مقایسه با سایر نوارهای درزگیر از مقاومت و دوام بالاتری برخوردارند.قیمت این درزگیر  بالاتر از دیگر درزگیر هاست که بسته به کیفیت عالی این محصول قیمتی مناسب است.

 

نکات مهم قبل از چسباندن نوار درزگیر

  • توجه داشته باشید که کار چسباندن نوار درزگیر باید بعد از پایان اجرای کناف و تغییرات ظاهری ساختمان باشد.
  • قبل از چسباندن نوار درزگیر باید سطوح از هر گونه آلودگی و گردوغبار پاک شود.
  • فاصله درزها از یکدیگر باید حدود دو میلی متر باشد.
  • اگر پخ های روی لبه ها اجرا نشده باشد باید پنل را جدا کرده و با دستگاه پخ زن لبه ها را مجدداً پخ زده و پرداخت کنید.
  • اگر می خواهید نوار درزگیر را روی دیوار پارتیشن نصب کنید بهتر است قبل از نصب ،صفحه های دو طرف دیوار درزگیر ها را نصب کنید.

درزگیر کناف

جمع بندی نهایی

نوار درزگیر کناف از ابزار مناسب در رفع درزها و ترک های سطوح است و می تواند مقاومت و کیفیت رنگ آمیزی را افزایش دهد پس استفاده از آن را در نقاشی ساختمان دست کم نگرفته و مد نظر قرار دهید.