با گذشت یک روز شاید سخت و خسته کننده در محیط بیرون خانه پناه بردن به خانه برای تجدید انرژی، کاری لذت بخش خواهد بود و می تواند ذهن و جان ما را به آرامش برساند. اما چه کنیم تا خانه ما از هر نظر برای آرامش فکری و روحی ما مناسب باشد شاید بتوان گفت داشتن دکوراسیونی مورد سلیقه با ترکیب رنگ مناسب در خانه بهترین روش برای داشتن محیطی شاد و آرامش بخش خواهد بود.

ترکیب رنگ در دکوراسیون داخلی می تواند بر میزان زیبایی و نظم بخشی به محیط تأثیر گذاشته و برروی روحیات افراد نیز تأثیری بسزا خواهد داشت.برای اجرای بهترین ترکیب رنگ در دکوراسیون کافیست رنگ ها را خوب بشناسید و بدانید چگونه رنگ ها با هم ترکیب می شوند تا بهترین حالت ممکن در دکوراسیون ایجاد شود.توجه داشته باشید که برای هماهنگی رنگ دکوراسیون باید در کنار انتخاب رنگ دیوار ها به رنگ تمامی لوازم و مبلمان نیز توجه کنید تا همخوانی بی نقصی بین رنگ تمامی دکوراسیون برقرار شود.

برای داشتن دکوراسیونی زیبا در خانه باید چیدمانی درست انجام داد و در کنار آن به رنگ لوازم نیز توجه کرد تا این دو مورد در کنار هم شما را در دکوراسیون بندی یاری کند.شاید برخی تصور کنند که اگر گرانترین و لوکس ترین لوازم را خریداری کرده و در خانه قرار دهند می توانند دکوراسیونی زیبا داشته باشند اما در واقع چنین نیست و همانطور که گفتیم نوع چیدمان و رنگ لوازم نیز در این رابطه نقشی مهم را ایفا می کند.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

انتخاب رنگ ها در دکوراسیون چرا مهم است؟و آیا می توان فقط با توجه به سلایق رنگ ها را انتخاب کرد؟انتخاب رنگ ها مهم است چون هر رنگی از نظر وانشناسی تأثیری خاص بر روحیات افراد می گذارد پس بسته به اینکه هر محیطی چه کاربردی دارد باید رنگ های مناسب برای آن محیط انتخاب شود.برای درک بهتر این مطلب در ادامه شما را با روانشناسی رنگ ها و ترکیب رنگ ها آشنا خواهیم کرد.

 

در چیدمان دکوراسیون خانه به چه نکاتی باید توجه کرد:

  1. رنگ لوازم و تابلوها و فرش را بر طبق رنگ دکوراسیون خود انتخاب کنید تا هماهنگی بین آنها وجود داشته باشد.
  2. روانشناسی رنگ ها را در نظر گرفته و از رنگ های خنثی به تنهایی در دکوراسیون استفاده نکنید.
  3. استفاده از یک تا سه رنگ در دکوراسیون زیبا خواهد بود ولی استفاده از رنگ های بیشتر موجب القاء حس بی نظمی در محیط خواهد شد.
  4. در انتخاب رنگ به مساحت خانه نیز توجه کنید اگر محیط خانه بزرگ باشد دست شما در انتخاب رنگ ها باز خواهد بود ولی اگر خانه ای کوچک دارید استفاده از رنگ های تند و چند رنگ متفاوت در محیط پیشنهاد نمی شود چون حس کوچک تر و خفه بودن محیط بیش از پیش القاء خواهد شد.
  5. توجه داشته باشید که اگر رنگ دیوارها و کف تن رنگ ملایمی داشته باشند رنگ های لوازم بیشتر جلوه کرده و زیبایی محیط چشم گیرتر خواهد بود.
  6. برخی رنگ های خنثی و سرد را در دکوراسیون بیشتر می پسندند و باید سردی و بی حالی این رنگ ها به گونه ای تصحیح شوند و بهترین راه برای این منظور استفاده از تابلویی با رنگ های گرم است.
  7. برخی روحیه ای حساس داشته و زود دچار تکرار زدگی می شوند.اگر شما نیز جزو اینگونه افراد هستید باید از رنگ های کمتری در دکوراسیون استفاده کنید تا سادگی محیط حفظ شود.
  8. قانون 60-30-10 یکی از قوانین ترکیب رنگ های حرفه ای است و می توان برای داشتن دکوراسیونی شیک از این قانون بهره برد.
  9. برای انتخاب رنگ ،رنگ های اصلی و فرعی و رنگ های مکمل و متضاد را بشناسید تا با ترکیب رنگی مناسب نظم محیط را از دست ندهید.

قیمت کارگر نقاش ساختمان1401

شناخت انواع رنگ ها

رنگ ها به طور کلی در گروه های اصلی ، فرعی و ترکیبی موجود هستند که باید هر یک را به خوبی بشناسید.

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

رنگ های اصلی در طبیعت سه رنگ قرمز ، آبی و زرد هستند که به طور طبیعی در محیط وجود داشته و نیازی به ترکیب رنگ ها برای بدست آوردن این رنگ ها نیست.

رنگ های فرعی از دسته رنگ هایی هستند که از ترکیب رنگ های اصلی بدست می آیند مانند :

  •  زرد + آبی = سبز
  • زرد + قرمز = نارنجی
  • قرمز + آبی = بنفش

رنگ های ترکیبی : این دسته از رنگ ها شامل شش رنگ هستند که از ترکیب رنگ های اصلی با رنگ های فرعی به دست می آیند.

زرد نارنجی = زرد + نارنجی
قرمز بنفش = قرمز + بنفش
سبز آبی = سبز + آبی
آبی بنفش = آبی + بنفش
قرمز نارنجی = قرمز + نارنجی
زرد سبز = زرد + سبز

منظور از مکمل رنگ های چیست ؟

شناخت مکمل رنگ ها در دکوراسیون اهمیت دارد و شاید برخی منظور از این کلمه را ندانند و نتوانند مکمل رنگ مد نظر خود را تشخیص دهند ما راهکاری ساده به شما در تشخیص مکمل رنگ ها ارائه می دهیم.برای تشخیص مکمل هر رنگ باید بدانید رنگ انتخابی شما از ترکیب کدام رنگ های اصلی بدست آمده است همان طور که گفتیم سه رنگ اصلی وجود دارد و برای تولید یک رنگ فرعی دو تا از این رنگ ها باید با هم ترکیب شوند پس رنگ سوم مکمل رنگ فرعی شما خواهد بود.برای مثال از ترکیب رنگ آبی و زرد رنگ سبز به دست می آید پس مکمل رنگ سبز رنگ قرمز است.

مشخصات رنگ ها

رنگ ها را باید از سه جهت شناخت:

اول اینکه ته مایه رنگ چیست؟یعنی این رنگ آبی ، زرد یا هر رنگ دیگری است.

دوم اینکه خلوص رنگ چگونه است؟ ترکیب رنگ ها با رنگ خاکستری می تواند میزان تیره یا روشن بودن رنگ را تعیین کند و به این مورد خلوص رنگ گفته می شود و هر قدر رنگ خاکستری بیشتری با رنگ اصلی مخلوط شده باشد خلوص رنگ کمتر است.

سوم اینکه منظور از درجه رنگ چیست؟  منظور از درجه رنگ میزان رنگ سفید یا سیاهی است که با رنگ اصلی مخلوط می شود و درجه رنگ را تعیین می کند.

نقاشی ساختمان

 

قانون 60-30-10 چیست؟

قانون 60-30-10 یک ترفند حرفه ای در ترکیب رنگ ها است و طبق این قانون رنگ ها را به نسبت 60% رنگ قالب ،30% رنگ های ثانویه و 10% رنگ های فرعی ترکیب رنگ ها را در دکوراسیون تشکیل می دهند برای توضیح بیشتر باید گفت دیوارها و کف بیشترین قسمت دکوراسیون را در بر می گیرند پس 60% رنگ دکوراسیون مربوط به این قسمت ها است و 30% مربوط به اثاثه ها مانند مبلمان و 10% مابقی رنگ ها در دکوراسیون مربوط به تابلوها و لوازم تزئینی مانند مجسمه ها و گلدان ها می باشد.

چگونه رنگ ها بر مساحت محیط تأثیر می گذارند؟

شاید در ابتدا این سؤال برای افرادی که این مسئله را خود تجربه نکرده اند مسخره به نظر بیاید اما واقعیت این است که روشن یا تیره بودن رنگ کاملاٌ به حس ما در رابطه با مساحت محیط مرطبت است بدین صورت که اگر یک اتاق کوچک را با رنگ تیره رنگ آمیزی کرده باشند ما در آن نه تنها احساس آرامش نخواهیم کرد بلکه حس خفقان و کمبود نور،محیط اتاق را بیش از پیش برایمان کوچک به نمایش خواهد گذاشت در صورتی که اگر همان اتاق به رنگ روشن باشد انعکاس نور محیط را روشن تر کرده پس با حس بزرگتر بودن اتاق حس بهتری خواهیم داشت.

 

چگونگی انتخاب رنگ زمینه

همان طور که در بالا گفتیم دیوار ها و کف 60% دکوراسیون شما را شامل می شوند پس رنگ زمینه شما باید در رابطه با این دو سطح باشد. حال اینکه چه رنگ هایی برای رنگ آمیزی این محیط ها مناسب است؟ باید گفت چون این سطوح بیشتری مساحت دکوراسیون شما را شامل می شوند پس در انتخاب رنگ آنها باید دقت بیشتری به خرج داده و از رنگ های خیلی تند استفاده نکنید چون تمام دکوراسیون شما را تحت تأثیر قرار داده و خودنمای بیش از حد آنها زیبایی و جلوه ی لوزام شیک شما را از بین خواهند برد و انتخاب رنگ دیگر قسمت ها را برای شما بسیار سخت و محدود خواهند کرد.استفاده از رنگ های ملایم و خنثی برای دیوارها و کف مناسب تر بوده و به شما این امکان را می دهند تا از هر رنگی که مد نظرتان است در قسمت های دیگر دکوراسیون خود بدون محدودیت بهره ببرید و نگرانی از بابت ناهماهنگی ترکیب رنگ در دکوراتیو نداشته باشید.

ترکیب رنگ در دکوراسیون

رنگ های مناسب برای رنگ آمیزی اتاق پذیرایی

اتاق پذیرایی باید همیشه محیطی شاد ، پرانرژی و صمیمی باشد تا میهمانان از حضور در آن احساس خوبی داشته و از پذیرایی لذت ببرند به همین دلیل باید در انتخاب رنگ برای پذیرایی این نکات را مد نظر قرار داده و از رنگ های گرم برای انرژی بخشی ، صمیمیت در محیط ، اشتها آور بودن و همچنین القاء حس شادی استفاده کرد که البته می توان به مقدار کمی از رنگ های خنثی و یا سرد نیز برای آرامش بخشی به محیط بهره برده و همین طور در شیک تر شدن محیط نیز تأثیر گذار بود.

رنگ های مناسب برای رنگ آمیزی اتاق خواب

در انتخاب رنگ ها برای اتاق خواب باید در اولین قدم دقت کنید که اتاق خواب باید محیطی ارامش بخش برای استراحت و خواب باشد و فرد را از افکار آشفته دور کند،بله روانشناسی رنگ ها ثابت کرده که رنگ های سرد و خنثی می توانند در آرامش مغز و دور کردن افکار منفی مؤثر باشند پس بهتر است در هنگام رنگ آمیزی اتاق خواب در کنار سلایق به این نکته نیز توجه کرده و رنگ های ملایم و سرد را در صورت تمایل در کنار رنگ های خنثی به کار برده و محیطی مناسب برای خواب و استراحت فراهم آورید.

در مورد انتخاب رنگ برای اتاق خواب سن و جنسیت نیز اهمیت دارد برای مثال دختر خانم ها رنگ های صورتی ملایم و آقا پسر ها رنگ های آبی روشن را بیشتر برای اتاق خواب خود می پسندند.

ترکیب مناسب ترین رنگ ها در دکوراسیون خانه

شاید اولین قدم در انتخاب رنگ دکوراسیون سلایق و روحیات افراد باشد اما باید بدانید هر ترکیب رنگی که باب میل شماست نمی تواند انتخابی درست باشد و ممکن است حس بی نظمی و ناهماهنگی محیط آرامش ذهنی و عاطفی شما را تحت تأثیر قرار دهد پس قبل از هر انتخابی به راهنمایی های ما در رابطه با ترکیب رنگ ها دقت فرمایید.

رنگ سفید در دکوراسیون خانه

رنگ سفید از بهترین رنگ ها در دکوراسیون محسوب می شود چون این رنگ انتخاب دیگر رنگ ها را برای ما نامحدود کرده و قادر است با هر رنگی ست شده و در صورت استفاده در دیوار ها و کف شما می توانید از هر نوع رنگی در مبلمان و لوازم تزیئنی با خیالی راحت استفاده کنید بدون اینکه ناهماهنگی در محیط ایجاد شود.

 

ترکیب رنگ در کوراسیون خانه

رنگ کرم قهوه ای در دکوراسیون خانه

یکی از ترکیب رنگ های محبوب در دکوراسیون خانه ها استفاده از رنگ های کرم و قهوه ای است اما برای شاد شدن محیط در کنار زیبایی این رنگ ها بهتر است از کمی رنگ های گرم و شاد نیز بهره ببرید.رنگ طلایی نیز از رنگ های جذاب برای ترکیب با رنگ کرم قهوه ای است که می تواند محیطی شیک ایجاد کند.

استفاده از رنگ های کرم و قهوه ای در کنار رنگ های سرد نیز می تواند جلوه ی زیبایی داشته باشد چون رنگ قهوه ای جزو رنگ های گرم بوده و در ترکیب با رنگ های سرد می تواند محیطی فوق العاده ایجاد کند.

ترکیب رنگ در دکوراسیون خانه

رنگ زرد در دکوراسیون خانه

رنگ زرد از رنگ های مناسب برای استفاده در دکوراسیون خانه است و موجب شیک شدن محیط خواهد شد این رنگ گرم با اکثر رنگ ها ست شده و می تواند محیطی گرم و صمیمی باب میل شما ایجاد کند.

با وجودی که رنگ زرد رنگ شیک و جذابی است اما استفاده زیاد از این رنگ در دکوراسیون تأثیری عکس داشته و زیبایی محیط را کاهش خواهد داد و موجب القاء حس خستگی و استرس در افراد خواهد شد.اما استفاده محدود از این رنگ در کنار دیگر رنگ ها مناسب خواهد بود.

ترکیب رنگ زرد در دکوراسیون خانه

رنگ صورتی و سبز در دکوراسیون خانه

با اینکه اکثر افراد فکر می کنند رنگ صورتی رنگی دخترانه است اما این طور نبوده و شما می توانید از ترکیب رنگ صورتی در کنار دیگر رنگ ها طراحی بی نظیر داشته باشید و محیط شاد و آرامش بخشی در ترکیب رنگ صورتی با رنگ سبز ایجاد کنید.

رنگ آبی در دکوراسیون خانه

رنگ آبی از جمله رنگ های پرطرفدار و محبوب در بین افراد هستند و در ترکیب با برخی رنگ ها می توانند دکوراسیونی بی نظیر ایجاد کنند.این رنگ جزو رنگ های سرد بوده و در ترکیب با رنگ های گرم می تواند محیطی آرامش بخش و شاد ایجاد کند.استفاده از رنگ آبی در کنار رنگ سبز و سفید و مقداری رنگ گرم در مبلمان و وسایل تزیئنی می توانند محیطی شیک و جذاب ایجاد کنند.

  • رنگ آبی و نارنجی در کنار وسایل چوبی و طیف‌های مختلف رنگ قهوه‌ای بسیار چشم‌نواز و متناسب خواهند بود.
  • اگر به دنبال آرامش هستید ترکیب رنگ آبی و سبز همراه اندکی سفید فضایی فوق‌العاده آرام و به دور از هیجان برای شما ایجاد خواهد کرد که پس از یک روز پرمشغله و پرتنش به بازیابی قوای شما کمک شایانی خواهد کرد.
  • به دلیل سردی ذاتی رنگ‌های آبی، سفید و سبز، ترکیب آن­ها با یکدیگر نوعی حس ذهنی خنکی را القا می‌کند و برای مناطق گرمسیری و در فصل تابستان بسیار مناسب است.­
  • اگر می‌خواهید اندکی گرما به محیط ببخشید استفاده از رنگ سرخ ­آبی، زرد یا نارنجی برای وسایل فرعی مانند کوسن، مجسمه، گلدان و یا پرده به این هدف کمک زیادی می‌کند.

رنگ های خنثی در دکوراسیون خانه

استفاده از رنگ های خنثی در دکوراسیون خانه به تنهایی محیطی بی روح ایجاد می کنند در صورتی که استفاده از رنگ های خنثی در کنار رنگ های گرم یا سرد می توانند دکوراتیوی فوق العاده ایجاد کنند.رنگ های سفید  در کنار رنگ نقره ای یا طلایی نیز می تواند جذاب باشد.