اگر تا به حال نسبت به رنگ‌آمیزی ساختمانتان اقدام کرده باشید یا از متخصصان و نقاشان حرفه‌ای برای انجام این کار کمک گرفته باشید، می‌دانید که انواع رنگ‌های متفاوتی برای اجرای نقاشی ساختمان وجود دارد. بسیاری از شما به دنبال این هستید که بدانید رنگ اکریلیک لاتکس چیست؟

در این مطلب علاوه بر پاسخ به پرسش رنگ اکریلیک لاتکس چیست، به بررسی ساختار این دو نوع رنگ به صورت جداگانه و شباهت‌های آن‌ها نیز می‌پردازیم. در پایان نیز ویژگی‌های رنگ اکریلیک لاتکس را با هم مرور کرده و در مورد نحوه‌ی اجرای توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

 

لینک های مفید:
فروش رنگ اکریلیک

 

رنگ لاتکس چیست؟

لاتکس نام کلیه‌ی پلیمرهای ایجاد شده از پلیمریزاسیون امولسیون است. از این ماده در ساخت رنگ‌های ساختمانی استفاده می‌شود که در این صورت به رنگ لاتکس معروف است. هم‌چنین در تولید چسب‌های چوبی، رنگ کاغذ، مواد افزودنی برای سیمان و بتن و غیره نیز کاربرد دارد.

اجرای رنگ اکریلیک روی رنگ روغنی

رنگ اکریلیک ساختمان چیست؟

رنگ اکریلیک در واقع نوعی از رنگدانه‌های معلق در محلول پلیمری اکریلیک است که از مواد شیمیایی ساخته شده است. از ویژگی‌های آن می‌توان به خشک شدن سریع، مقاومت در برابر سایش و ترک‌خوردگی و ماندگاری بالا اشاره کرد.

رنگ اکریلیک و رنگ لاتکس چه شباهت‌هایی دارند؟

همان‌گونه که در پاسخ به رنگ اکریلیک لاتکس چیست اشاره کردیم، رنگ اکریلیک و لاتکس تا حدودی با هم شباهت دارند چون هر دو از رزین اکریلیک ساخته می‌شوند و در واقع شباهت اصلی این دو رنگ در استفاده از مواد شیمیایی در ترکیب ساختشان است.

رنگ اکریلیک لاتکس چیست ؟

رنگ اکریلیک لاتکس از رزین‌های اکریلیک بر پایه آب در انواع مات، نیمه مات و براق ساخته شده است. این نوع رنگ به منظور رنگ‌آمیزی تمامی سطوح شامل سطوح گچی، سیمانی و حتی آجری، آردواز و چوبی در داخل و خارج ساختمان کاربرد دارد.

این نوع رنگ به دلیل مزایایی که دارد، بسیار پرکاربرد است. از جمله ویژگی‌های این رنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– پوشش عالی سطوح

– قابلیت شستشوی مناسب

– مقاومت در برابر اشعه UV خورشید

– بدون بو

– راحتی اجرای رنگ آمیزی

– خشک شدن سریع

– قابلیت حل شدن و رقیق شدن با آب

– دوستدار محیط زیست

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

نحوه‌ی استفاده از رنگ اکریلیک لاتکس چگونه است؟

به منظور رنگ آمیزی سطوح مورد نظر با استفاده از رنگ اکریلیک لاتکس لازم است پس از شستشوی سطح و پاک کردن گرد و غباری از روی آن، مدتی صبر کنید تا سطح کاملا خشک شود و سپس اقدام به اجرای رنگ آمیزی نمایید.

برای رقیق کردن رنگ باید از آب به عنوان حلال و رقیق کننده استفاده کنید. میزان آب لازم به دمای محیط، نوع ابزار مورد استفاده و سطح مورد نظر بستگی دارد. ولی به طور کلی لازم است میزان آب اضافه شده به رنگ در صورت استفاده از قلم‌مو برابر با ۲۰-۱۵ درصد، در صورت استفاده از پیستوله ۲۵-۲۰ درصد و در صورت کاربرد غلتک ۱۵-۱۰ درصد باشد.

هدف از ارائه‌ی این مطلب پاسخ کامل و دقیق به پرسش رنگ اکریلیک لاتکس چیست بود. به همین دلیل ویژگی‌های این رنگ را با هم بررسی کردیم تا در زمان انتخاب رنگ برای رنگ‌آمیزی ساختمان خود، اطلاعات کافی برای گرفتن تصمیم مناسب و درست را داشته باشید.