رنگ ضد حریق یا رنگ مقاوم در برابر حرارت یکی از انواع پوشش های صنعتی است که پایه آن از رزین سیلیکون و رنگدانه آلومینیومی انتخاب می شود. خواص مقاوم در برابر حرارت رزین سیلیکون همراه با رنگدانه آلومینیومی این نوع رنگ را قادر می سازد تا دمای 650 درجه سانتیگراد و بالاتر (حدود 750 درجه سانتیگراد) را تحمل کند. این پوشش برای عدم محو شدن و حفظ دمای بالا استفاده می شود.

لینک های مفید: نقاشی نمای ساختمان

range-nasoz

رنگ نسوز چیست و در کجا استفاده میشود؟

  • رنگ نسوز یا “رنگ مقاوم در برابر حرارت” برای مقاومت در برابر درجه حرارت بالا طراحی شده است. آنها به گونه ای ساخته شده اند که در معرض دمای شدید شکسته یا فرو نریزند. برخی از رنگ های این گروه می توانند تا دمای 750 درجه سانتیگراد را تحمل کنند و سطح بالاتری را در برابر گرما محافظت کنند. اما “بهترین رنگ ضد حریق” وجود ندارد. همه چیز به محیط و پلت فرم مورد نظر بستگی دارد.
  • رنگ نسوز را می توان در مصارف ساده مانند شومینه های خانگی و حتی سطوح صنعتی مانند دیگ بخار، لوله های با دمای بالا، کوره ها، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، صنایع مختلف نفت و مخازن دمایی و … استفاده کرد. رنگ نسوز در هر لایه با ضخامت تقریبی 20 تا 30 میکرون اجرا می شود و در سطوح بزرگ با متراژ زیاد سمپاش و تفنگ توصیه می شود. به دلیل ضخامت لایه خشک نهایی پایین این پوشش، مقاومت مکانیکی کمی از خود نشان می دهد. رنگ ضد حریق برای استفاده در موتورها، اگزوز، باربیکیو، اجاق گاز، شومینه، دیگ بخار، رادیاتور، دودکش و سایر مناطقی که در معرض دمای بالا هستند مناسب است.

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

رنگ های نسوز در برابر چند درجه مقاوم اند ؟

این رنگ ها از یک رزین یک جزئی بر پایه سیلیکون تشکیل شده اند که در آن پودر آلومینیوم مقاومت حرارتی را افزایش می دهد. این رنگ ها دمای 200 تا 600 درجه سانتیگراد (بسته به نوع رنگ) را تحمل می کنند. هر چه میزان آلومینیوم در این رنگ ها بیشتر باشد رنگ آن ها به نقره ای نزدیکتر می شود اما رنگ هایی با آلومینیوم کمتر تنوع بیشتری خواهند داشت.

رنگهای اتیل سیلیکات از دو جزء تشکیل شده است. البته در گذشته سه جزء بود. این رنگ ها همچنین از رزین های مخصوص برای مقاومت در برابر دمای بالا استفاده می کنند. مقاومت حرارتی در این دسته از رنگ ها تا 400 درجه سانتیگراد می رسد اما تفاوت این نوع رنگ ها با رنگ های سیلیکونی به دلیل استفاده از پودر روی است که باعث افزایش مقاومت به خوردگی پوشش نهایی می شود. رنگ های اتیل سیلیکات چگالی بالایی دارند و برای تکمیل واکنش های شیمیایی به مقداری رطوبت در محیط در طول فرایند پخت نیاز دارند. برای فرآیند پخت این پوشش ها، رطوبت نسبی 60 تا 70 درصد به طور کلی توصیه می شود.

روش اجرای رنگ نسوز

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

بهتر است ابتدا یک لایه نازک از آن بمالید و بعد از حذف هوا لایه بعدی را بمالید. سطح زیرین باید عاری از هرگونه آلودگی، روغن و غیره باشد تا چسبندگی مناسب حاصل شود. رنگ باید قبل از استفاده به طور یکنواخت مخلوط شود. پس از آن کمی رقیق کننده به آن اضافه می کنند تا رقیق شود. اگر سطح کم است بهتر است از برس و اگر سطح آن زیاد است از سمپاش استفاده کنید. برای اعمال رنگ مقاوم در برابر حرارت، دمای محیط باید بین 10 تا 50 درجه سانتیگراد باشد. همچنین لازم به ذکر است که این رنگ ها گاهی حساسیت زا هستند و در صورت تماس با پوست باید شسته شوند.

برند های تولید کننده رنگ نسوز

برای اطلاع از برند های تولید کننده رنگ های نسوز می توانید به سایت های نمایندگی این محصولات در اینترنت مراجعه کنید. رنگ های نسوزمعمولاً کاربردهای متنوعی دارند که در صنعت استفاده فراوانی دارند. برند های الوان – هاویلوکس – ریبال شیمی – جوتن و … از جمله برند های تولید کننده رنگ نسوز هستند .