عمر رنگ اکریلیک و به طور کلی سایر رنگ‌های نقاشی ساختمان پس از اجرای آن‌ها بر روی سطوح، به موارد بسیاری بستگی دارد که شامل نوع رنگ، برند رنگ مورد نظر، سطح اجرای کار و نحوه‌ی نگهداری از رنگ پس از اجرا است. البته نحوه‌ی اجرای کار و شرایط نگهداری هر کدام از رنگ‌ها با هم متفاوت است. بنابراین در این مطلب در مورد عمر رنگ اکریلیک، تفاوت میان دوام این رنگ در برندهای ایرانی و خارجی و هم‌چنین عوامل موثر در افزایش ماندگاری آن توضیحاتی به شما ارائه خواهیم داد.

آیا عمر رنگ‌های اکریلیک ایرانی و خارجی با هم متفاوت است؟

به طور کلی همان‌گونه که گفتیم یکی از عوامل موثر در میزان دوام و عمر رنگ اکریلیک برند تولیدکننده‌ی آن است. ولی ایرانی بودن یا خارجی بودن برند همیشه نمی‌تواند عامل قابل اتکایی برای انتخاب باشد. بلکه لازم است برای تصمیم‌گیری درست و افزایش دوام رنگ اکریلیک مورد استفاده برای رنگ‌آمیزی سطح مورد نظرتان کیفیت و جنس برندهای تولیدکننده را بدون در نظر گرفتن سایر موارد در نظر گرفته و با هم مقایسه کنید.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

عوامل موثر در میزان عمر رنگ‌ اکریلیک کدامند؟

همان‌گونه که گفتیم، عوامل بسیاری در دوام رنگ اکریلیک اجرا شده بر روی سطوح تاثیرگذار هستند که عبارتند از نوع رنگ مورد نظر، اصول اجرای رنگ بر روی سطوح شامل زیرسازی و نسبت حلال‌های مورد استفاده، برند رنگ مورد نظر و نگهداری از رنگ اجرا شده. یکی از مهم‌ترین این موارد نحوه‌ی اجرای رنگ است که بستگی زیادی به جنس سطح مورد نظر دارد. بنابراین در ادامه در مورد روش مناسب اجرای رنگ اکریلیک بر روی سطوح مختلف توضیحاتی به شما ارائه می‌دهیم.

اجرای مناسب رنگ اکریلیک روی دیوار چگونه است؟

مراحل و نحوه‌ی اجرای مناسب رنگ اکریلیک روی دیوار به جنس دیوار نیز بستگی دارد. ولی به طور کلی مراحل شامل روغن کاری سطح مورد نظر (با استفاده از یک نوع روغن بر پایه آب)، سمباده زدن، بتونه، از بین بردن گرد و غبارهای موجود، آستر زدن روی سطح و در نهایت اجرای رنگ اکریلیک در چند مرحله می‌باشد.

اجرای مناسب رنگ اکریلیک روی سطوح فلزی چگونه است؟

در مورد سطوح فلزی برای اجرای با کیفیت رنگ اکریلیک، لازم است در مرحله‌ی اول سطح مورد نظر با رنگ ضد زنگ پوشانده شود. این کار از طریق افزایش مقاومت در برابر رطوبت، به افزایش ماندگاری رنگ کمک می‌کند.

اجرای مناسب رنگ اکریلیک روی سطوح سیمانی چگونه است؟

در مورد سطوح سیمانی باید پس از گذشت چند روز و خشک شدن کامل، سطح را تمیز کرده و پس از قرار دادن لایه آستر، رنگ اکریلیک را روی آن اجرا نمایید.

 

لینک های مفید:
رنگ سحر

 

اجرای مناسب رنگ اکریلیک روی سطح کاغذدیواری چگونه است؟

برای اجرای رنگ اکریلیک بر روی کاغذدیواری و بدون جدا کردن آن از سطح دیوار، باید ابتدا به چسباندن قسمت‌های جداشده از کاغذدیواری بر روی سطح زیرین اقدام کنید. سپس روغن‌کاری نموده و رنگ اکریلیک را بر روی سطح اجرا نمایید.

اجرای مناسب رنگ اکریلیک روی سطح رنگ روغن چگونه است؟

به منظور اجرای با کیفیت رنگ اکریلیک بر روی رنگ روغن، ابتدا لازم است با سمباده رنگ روغن را از بین ببرید. سپس باید پر کردن ناهمواری‌ها با بتونه انجام شود. در نهایت نوبت به پاک کردن گرد و غبار و آستر زدن (آستر بر پایه‌ی آب) است و سپس نوبت به اجرای رنگ پرایمین یا پرایمر میرسد و در نهایت اجرای رنگ اکریلیک انجام می‌شود.

در این مطلب در مورد عمر رنگ اکریلیک و عوامل موثر بر آن توضیحاتی به شما ارائه دادیم. به طور کلی میزان دوام رنگ اکریلیک در نمای داخلی ساختمان حدود هفت سال است که البته وابستگی زیادی به عواملی دارد که در موردشان توضیح دادیم.