نقاشی ساختمان از پرطرفدار ترین دیوار پوش ها برای تزیین دکوراسیون محسوب می شود و تقریباً اکثر ما علاقه مند به استفاده از نقاشی ساختمان هستیم پس لازم است بدانیم یک نقاشی ساختمان بی عیب و نقص طی چه مراحلی اجرا می شود تا با اطلاعات کامل ،رنگ آمیزی ساختمانمان را به دست استادکاری خبره بسپاریم.

در اجرای رنگ آمیزی ساختمان ابتدا باید زیرسازی به طور کامل اجرا شود تا رنگ آمیزی نهایی ،کیفیت ممتازی داشته باشد .اما اینکه به چه میزان زیرسازی نیاز است و یا چه نوع زیرسازی اجرا شود به جنس رنگ نهایی بستگی دارد و نوع جنس رنگ نیز اول باید طبق شرایط محیطی و آب و هوایی و سپس بسته به کارکرد مکانی که قصد رنگ آمیزی آن را دارید انتخاب شود.

صحیح هر مرحله از رنگ آمیزی به این معنی نیست که اگر مرحلی به درستی اجرا نشود، مراحل بعدی قابل اجرا نیست بلکه فقط موجب می شود که رنگ آمیزی نهایی شما کیفیت مورد نظرتان را نداشته باشد به همین دلیل باید تمامی مراحل زیرسازی و انتخاب مناسب ترین رنگ،باید به درستی اجرا شود.

اصول رنگ آمیزی ساختمان

برای رنگ آمیزی سطوح باید به نوع سطوح توجه شود برای مثال، زیرسازی سطوح گچی با بتنی یا رنگ شده متفاوت است و باید هر یک با روشی مخصوص زیر سازی شود تا رنگ امیزی نهایی صاف و یکدست شده و ترک نخورد .

اگر سطحی که قصد رنگ آمیزی آن را دارید گچی است باید اول روی گچ روغنکاری شود در غیر این صورت بعد از پایان کار،رنگ پوسته پوسته شده و زیبایی خود را کاملاً از دست می دهد.لزوم روغنکاری روی سطح گچی علاوه بر ایجاد چسبندگی روی گچ، اجازه نمی دهد رنگ به قولی توسط گچ خورده شود و همچنین گردوغبار روی گچ را از بین می برد و بر کیفیت کار نهایی می افزاید.

مراحل رنگ آمیزی سطوح گچی

در ابتدای کار باید گردوغبار از سطح پاک شده و ترک ها باز شوند سپس روغنکاری به طور کامل روی سطح انجام شود .با پایان روغنکاری نوبت به دست اول بتونه کاری می رسد .در رنگآمیزی روی گچ انجام تمامی مراحل زیر سازی الزامی است تا سطح کاملاٌ صاف و یکدست شود و تمامی ترک ها و موجهای سطح از بین برود البته اگر موج در گچکاری عمیق باشد فقط با نقاشی ساختمان امکان ترمیم وجود نخواهد داشت.

با انجام دو مرحله بتونه کاری باید سمباده کاری و سپس استر اول اجرا شود با اجرای آستر اول ،لکه گیری انجام می شود.در این مرحله انجام سمباده کاری به صورت دقیق الزامی است .حال نوبت به آستر دوم و سپس رنگ رویه می رسد البته قابل ذکر است که در صورت صلاحدید استادکار ممکن است هر یک از این مراحل در نوبت های بیشتری اجرا شوند.

 

لینک های مفید:
فروش رنگ پلاستیک

 

رنگ آمیزی روی سطوح رنگ شده

رنگ آمیزی روی سطوح رنگ شده می تواند کاری بسیار راحت تر باشد البته به شرطی که رنگ قبلی از دسته رنگ های بافت دار نبوده و نیاز به کندن رنگ از دیوار نباشد.وقتی سطح رنگ شده باشد با رفع ترک ها و آسیب های احتمالی دیوار کار رنگ آمیزی شروع می شود بدین ترتیب که ابتدا ترک های سطح باز شده و کار بتونه کاری اجرا می شود ،لکه گیری و ترمیم ترک ها در این مرحله مهم است حال نوبت به سمباده کاری می رسد تا سطح صاف و یکدست شود .اجرای استر اول و سپس لکه گیری دقیق در این مرحله اجرا می شود و با انجام لکه گیری کامل ،آستر دوم نیز اجرا می شود و نوبت به اجرای رنگ رویه می رسد .قابل ذکر است برای انجام هر مرحله باید از خشک شدن مرحله زیر سازی قبلی اطمینان حاصل شود تا کیفیت کار پایین نیامده و با پایان کار،رنگ پوسته پوسته نشده و ترک نخورد.

رنگ آمیزی روی سطوح بتنی

در هنگام رنگ آمیزی روی بتن باید بدانید که سطح را نمی توان صاف و یکدست کرد و فقط باید ترک ها و آسیب های احتمالی رفع شده و سطح کاملاً از آلودگی ها و گردوغبار پاک شود تا رنگ آمیزی پوشش خوبی یافته و مقاومت بالایی داشته باشند.

 

لینک های مفید:
فروش رنگ روغنی

 

انتخاب مناسب ترین رنگ

انتخاب مناسب ترین رنگ نیز جزء مراحل رنگ آمیزی محسوب می شود زیرا که اگر کیفیت در کنار زیبایی نباشد دیگر جذابیتی نخواهد داشت از این رو اول در انتخاب جنس رنگ با استادکار مشورت کرده و برای هر قسمت از ساختمان جنس رنگ خاص خود را انتخاب کنید و سپس برای داشتن دکوراتیوی زیبا و بی نقص به روانشناسی رنگ ها توجه کرده و بخصوص اگر قصد دارید از چندین تن رنگ در دکوراتیو خود استفاده کنید با داشتن اطلاعات کافی از ترکیب مناسب رنگ های گرم و سرد و خنثی بهره ببرید .

مختصری در رابطه با روانشناسی رنگ ها در نقاشی ساختمان

رنگ های گرم : رنگ های قرمز ، نارنجی ، زرد از جمله رنگ های گرم هستند که استفاده از آنها به طور کلی موجب ایجاد انرژی مثبت ، صمیمیت ،افزایش تمرکز و اشتها می شود به همین دلیل استفاده از رنگ های گرم در اتاق پذیرایی و اتاق کار و همچنین اتاق کودکان برای افزایش تمرکز کودکان می تواند انتخابی مناسب باشد.

رنگ های سرد : رنگ های آبی و بنفش و سبز و … از جمله رنگ های سرد محسوب می شوند این رنگ ها ایجاد حس آرامش ،خواب راحت و کاهش اشتها و … را می توانند به همراه داشته باشند از این رو از این رنگ ها در اتاق خواب و نشیمن بیشتر استفاده می شود و البته از ترکیب رگ های سرد و گرم برای زیباتر شدن دکوراتیو اتاق پذیرایی و آشپزخانه نیز می توان استفاده کرد.

رنگ های خنثی : رنگ های سفید و کرم و … به طور کلی این رنگ ها حس خاصی القاء نکرده و برای افرادی که زود دچار تکرار زدگی می شوند و قصد ندارند برای مدت طولانی منزل خود را رنگ آمیزی کنند بسیار مناسب است و نظم و جلوه ی زیبایی به دکوراتیو می بخشد و موجب می شوند زیبایی و رنگ های لوازم و مبلمان منزل بیشتر به چشم بیایند.