برای افزایش ماندگاری و زیبایی رنگ اولین قدم زیرسازی است. فونداسیون بر روی دیوار خام یا رنگ شده ساخته می شود و روش کار بسته به عوامل مختلفی متفاوت است. در واقع هنگام رنگ آمیزی ساختمان، زیرسازی دیوار و سایر قسمت ها را برای رنگ اصلی آماده می کند که در جذب بهتر رنگ توسط دیوار تأثیر می گذارد. برای ساخت فونداسیون ابتدا متخصص نوع دیوار و وضعیت آن را بررسی می کند. زیرا بسته به شرایط و جنس دیوار، نیاز به رنگ نهایی، مواد اولیه و پایه متفاوت خواهد بود.

 

مراحل زیر سازی در نقاشی ساختمان

با درک اهمیت فونداسیون در رنگ آمیزی ساختمان، در این قسمت روند انجام کار را به طور کلی توضیح می دهیم . فونداسیون به گونه ای است که ابتدا باید تمامی عیوب دیوار مانند ترک ها، برجستگی ها، سوراخ ها و مشکلات مشابه را برطرف کنید تا در نهایت سطح صافی برای رنگ زدن داشته باشید. از طرفی برای انجام صحیح مراحل زیرسازی باید نوع سطح و نوع رنگ نهایی را بشناسید تا بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

مراحل زیر سازی شامل چندین مرحله است که شامل موارد زیر می شود:

 

  • تمیزکاری سطح
  • روغن کاری سطح (به جنس دیوار بستگی دارد.)
  • بتونه کاری
  • کشیدن سمباده
  • آسترکشی
  • سمباده کشی دوم
  • نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان

ترمیم دیوار نم دار

تمیز کاری سطح

اولین قدم در زیرساخت آماده سازی سطح است. برای این کار می توانید سطح را با آب گرم و صابون با اسفنج یا پارچه تمیز کنید. البته اگر سطح آن بسیار چسبنده است و کثیفی بیشتری دارد، توصیه می کنیم از محلول تری فسفات سدیم استفاده کنید. مراقب باشید، دیوارهای نوساز و گچ کاری شده نیازی به تمیز کردن ندارند. اما دیوارهایی که قرار است دوباره رنگ شوند باید سطح خود را از انواع کثیفی ها و آلودگی ها پاک کنند.

روغن کاری سطح

روغن کاری فقط برای دیوارهای نوساز و گچ کاری شده باید انجام شود. برای روانکاری دیوارهای گچ کاری شده از روغن یا آستر استفاده می شود. اگر قرار است مستقیماً روی دیوار گچ کاری شده رنگ آمیزی کنید، رنگ به خوبی به دیوار نمی چسبد و به دلیل اینکه گچ باعث خوردگی رنگ دیوار می شود، حتی میزان رنگ مصرفی نیز افزایش می یابد. با روغن کاری دیوار، رنگ مقاومت بیشتری نسبت به لایه های زیرین نشان می دهد. در واقع با توجه به این جزئیات به اهمیت زیرساخت در رنگ آمیزی ساختمان پی خواهید برد.

بتونه کاری

پس از استفاده از پرایمر یا روغن اجازه دهید سطح کار کاملا خشک شود. سپس به بتونه کاری ادامه دهید. بتونه ماده ای خمیر مانند است که مقاومت سطحی عایق را افزایش داده و سطحی صاف و صیقلی برای اعمال رنگ ایجاد می کند. در واقع با کمک بتونه هر نوع درز و ترک، سوراخ و برآمدگی را درست می کنید و پس از آن سطح صاف و یکدستی تشکیل می شود. مراقب باشید که ترک ها و درزها را با یک تیغ یا چاقوی بتونه با بقیه دیوار ردیف کنید تا هنگام انجام این مرحله بتواند تمام قطعات را پر کند.در اجرای بتونه به آسیب دیدگی دیوار و عیوب آن توجه کنید زیرا اگر مشکل فقط در یک قسمت دیوار باشد بهتر است همان قسمت را بتونه کاری کنید. انتخاب بتونه روغن و بتونه پلاستیک بستگی به رنگ نهایی کار دارد و باید با کاردک روی تمام سطح پخش شود. معمولا بتونه کاری توسط نقاشان قابل انجام است اما بتونه آماده نیز در بازار موجود است.

 

لینک های مفید:
رنگ نیپون

 

سمباده کشیدن

بعد از زدن بتونه، 12 تا 24 ساعت صبر کنید تا بتونه کاملا خشک شود و بتوانید سطح را با سمباده صاف کنید. در پایان این مرحله نباید اثری از برآمدگی و ناهمواری دیوار وجود داشته باشد و هر گونه مشکل باید با سمباده برطرف شود. برای اطمینان از اینکه این کار را به درستی انجام می دهید، می توانید پس از استفاده از سنباده، سطح دیوار را با دست لمس کرده و هر گونه مشکل را برطرف کنید. پس از آن با دستمال مرطوب تمام گرد و غبار باقیمانده پس از سمباده زدن را پاک کنید تا بتوانید به مرحله بعدی رنگ آمیزی ساختمان بروید.

کشیدن استر

در این مرحله باید سطح دیوار را با رنگ، غلطک و قلم مو مناسب رنگ آمیزی کرد که به آن روکش اولیه می گویند. غلظت رنگ استفاده شده برای این مرحله بسیار کم است، بنابراین سطح کار به سرعت خشک می شود. این مرحله اهمیت زیرانداز را در رنگ آمیزی ساختمان ها نشان می دهد، زیرا هنگام استفاده از زیرانداز مناسب، زیبایی نهایی کار تضمین می شود.

کشیدن سمباده دوم

پس از 12-24 ساعت از لحظه پرایمینگ، بقیه سطح باید کاملا خشک شود. در نتیجه بار دوم سطح را با سمباده نرم آسیاب می کنیم. در واقع زمانی که رنگ در مرحله آستر کاری به دیوار زده می شود، شاهد عیوب و ایرادات سطحی بیشتری خواهید بود و سنباده کاری مجدد باعث رفع عیوب موجود می شود. پس از انجام این مرحله، سطح مورد نظر برای رنگ آمیزی آماده می شود. البته گاهی حتی باید سه بار دیوار را رنگ کنید.