در اجرای رنگ‌آمیزی ساختمان برای انواع رنگ‌ها و سطوح، لازم است در فرایند کار از رقیق‌کننده و حلال استفاده کرد. رقیق‌کننده‌ها با کاهش غلظت رنگ موجب کیفیت بهتر رنگ روی سطوح می‌شوند. یکی از انواع رنگ‌هایی که باید از رقیق‌کننده برای آن استفاده کرد رنگ پلاستیک است. در این مطلب قصد داریم در مورد انواع حلال‌های رنگ پلاستیک، نسبت ترکیب رنگ پلاستیک با آب و اجرای رنگ پلاستیک توضیحاتی به شما ارائه دهیم.

 

لینک های مفید:
فروش رنگ پلاستیک

 

حلال رنگ پلاستیک چیست؟

همان‌گونه که می‌دانید، اصولا رنگ‌ها بدون ترکیب با رقیق کننده و یا حلال‌ قابل اجرا بر روی سطوح نیستند. در واقع رقیق کننده‌ها رنگ را اندکی رقیق و در اصطلاح نازک می‌کنند تا به منظور رنگ‌آمیزی توسط ابزارهایی مانند قلم‌مو و غیره قابل استفاده شود. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که به دلیل متفاوت بودن ترکیبات شیمیایی هر نوع رنگ، رقیق‌ کننده‌ی آن متفاوت است. رنگ پلاستیک چون بر پایه آب ساخته شده است، بنابراین حلال و رقیق کننده‌ی آن، آب است.

انواع رنگ قابل شستشو

نسبت ترکیب رنگ پلاستیک با آب چقدر است؟

به منطور رقیق کردن رنگ پلاستیک لازم است از نسبت ترکیب رنگ پلاستیک با آب به میزان مناسب استفاده کرد. به طور کلی بین 4 تا 6 کیلو آب برای هر 10 کیلو رنگ پلاستیک لازم است. به دلیل بالا بودن غلظت رنگ پلاستیک معمولا به حدود دو ساعت زمان برای رقیق شدن کامل نیاز است.

مراحل اجرای رنگ پلاستیک چگونه است؟

مراحل اجرای انواع مختلف رنگ ساختمانی نیز با توجه به نوع رنگ دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر است. در ادامه مراحل اجرای رنگ پلاستیک را با هم مرور می‌کنیم.
ابتدا لازم است به بررسی سطح مورد نظر برای رنگ آمیزی بپردازید. در بررسی سطح، به جنس و ویژگی‌های آن توجه کنید. برای مثال اگر قبلا رنگ آمیزی شده باشد، نیازی به آستر ندارد. بنابراین لازم است بتونه کاری بر روی آن انجام شود. ولی در صورتی که قبلا رنگ نشده و گچی باشد، ابتدا لازم است یک دست رنگ به عنوان آستر اجرا کنید و سپس نوبت به مرحله‌ی بتونه کاری می‌رسد.بنابراین پیش از شروع اجرای رنگ پلاستیک لازم است نسبت به صاف کردن سطح مورد نظر با کاردک یا سمباده اقدام نمایید. در مرحله‌ی بعد با استفاده از گچ زیر کار را به خوبی پوشانده و روغن بزنید. در این مرحله پس از خشک شدن رنگ به بتونه کاری نیاز است.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

پس از خشک شدن بتونه، مجددا به سمباده‌کشی اقدام کنید تا از هموار بودن سطح کار مطمئن شوید. برای آسترکشی استفاده از رنگ مخصوص آسترکشی یا رنگ اصلی مورد نظرتان ضروری است. در نهایت از بین ابزارهای معمول برای رنگ‌آمیزی شامل قلم‌مو، غلتک و پیستوله، بهتر است از قلم‌مو برای اجرای رنگ پلاستیک استفاده کنید. چون علاوه بر سرعت و راحتی بیشتر، موجب افزایش کیفیت کار خواهد شد. در نهایت از مناسب بودن نسبت ترکیب رنگ پلاستیک با آب اطمینان حاصل کرده و به اجرای آن اقدام نمایید.

در این مطلب در مورد رنگ پلاستیک و روش اجرای آن صحبت کردیم. به علاوه در مورد حلال رنگ پلاستیک و نسبت ترکیب رنگ پلاستیک با آب توضیحاتی به شما ارائه کردیم تا در صورت تمایل به اجرای این رنگ یا نظارت بر فعالیت نقاشان در رنگ‌آمیزی ساختمان خود، به نتیجه‌ی مطلوب و مورد نظر یعنی کیفیت بالا دست یابید.