داشتن دکوراسیون شیک و بی نقص برای اکثر افراد در زندگی های مدرن امروزی اهمیت دارد و باید رنگ هماهنگ با دکوراسیون خانه انتخاب شود .رنگ ها به طور کلی در سه دسته قرار دارند،رنگ های سرد مانند رنگ آبی ،رنگ های گرم مانند رنگ قرمز،رنگ های خنثی مانند رنگ سفید ،برای داشتن دکوراسیون شیک شناخت رنگ ها بسیار اهمیت دارد.

شناخت رنگ ها یکی از علوم روانشناسی محسوب می شود و ثابت شده که رنگ ها می توانند بر روح و روان و خلقیات افراد تأثیری بسزا بگذارند.استفاده از رنگ ها در دکوراسیون خانه ها اگر به درستی و با توجه به روحیات افراد باشد حسی بهتر به افراد بخشیده و محیط برایشان آرامش بخش تر و زیبا تر جلوه خواهد کرد.

برای اینکه رنگ مناسب برای رنگ آمیزی خانه خود را انتخاب کنید نیاز نیست طراح خبره باشید بلکه فقط کافیست در رابطه با روانشناسی رنگ ها اطلاعاتی کسب کرده و بر طبق سبک چیدمان و رنگ لوازمتان رنگی که برایتان آرامش بخش تر و جذاب تر است را انتخاب کنید.ما در ادامه این مقاله سعی خواهیم کرد تا حدودی شما را با روانشناسی رنگ ها آشنا کنیم.

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

مراحل انتخاب رنگ مناسب دکوراسیون

  1. اولین مرحله در انتخاب رنگ مناسب استفاده از چرخه رنگ است با استفاده از چرخه رنگ می توان رنگ ها را شناخت و ترکیب رنگ ها را به خوبی درک کرد.

 

چرخه رنگ

2 – شناخت ویژگی رنگ ها

باید بدانید که هر رنگی برای مثال زرد فقط به یک رنگ خلاصه نمی شود و بسته به میزان ته مایه و خلوص رنگ و همچنین تیره یا روشن بودن رنگ به چندین تن رنگی تقسیم می شود.منظور از خلوص رنگ، میزان رنگ خاکستریست که با رنگ اصلی ترکیب می شود و هر قدر ترکیب رنگ خاکستری بیشتر باشد خلوص رنگ پایین تر خواهد بود.منظور از تیره یا روشن بودن رنگ نیز میزان رنگ سیاه یا سفیدی است که با رنگ ترکیب شده تا رنگ را تیره تر یا روشن تر کند.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

چرخه رنگ

3 – گروه های اصلی و فرعی رنگ ها

  • رنگ های اصلی : ما در طبیعت سه رنگ اصلی قرمز ، آبی و زرد داریم که بدون ترکیب با دیگر رنگ ها وجود دارند.
  • رنگ های فرعی : این دسته از رنگ ها برای تولید نیاز به ترکیب شدن رنگ های اصلی دارند.

بنفش = قرمز + آبی

سبز = زرد + سبز

نارنجی = زرد + قرمز

  • رنگ های ترکیبی : این دسته از رنگ ها شامل شش رنگ هستند که از ترکیب رنگ های اصلی با رنگ های فرعی به دست می آیند.
زرد نارنجی = زرد + نارنجی
قرمز بنفش = قرمز + بنفش
سبز آبی = سبز + آبی
آبی بنفش = آبی + بنفش
قرمز نارنجی = قرمز + نارنجی
زرد سبز = زرد + سبز
قیمت کارگر نقاش ساختمان1401

کدام رنگ برای رنگ آمیزی خانه مناسب است؟

انتخاب رنگ اصلی به نوع شخصیت و روحیات هر فرد بستگی دارد برای شروع می توانید یکی از رنگ های معرفی شده در بالا را انتخاب کنید و با هماهنگ و تیره و روشن کردن رنگ ها به نظمی فوق العاده در دکوراسیون خود برسید .

روانشناسی رنگ ها

رنگ آبی : از رنگ های سرد بوده و محیطی آرامش بخش ایجاد کرده و اشتها را کاهش می دهد و برای افراد تحلیل گر و منطقی و همچنین افراد محتاط مناسب است.

رنگ قرمز : از رنگ های گرم و انرژی زا بوده و القاء کننده محیطی صمیمی و اشتها آور می باشند و برای افراد پرانرژی و  با اراده مناسب است.

رنگ نارنجی : از رنگ های گرم بوده و موجب بالا رفتن قدرت تمرکز می شود و برای افراد شاد و پرانرژی مناسب است.

رنگ سبز : این رنگ از رنگ های سرد بوده و محیطی آرامش بخش و شاد ایجاد می کند و برای افراد منطقی و دلسوز مناسب است.

رنگ بنفش : این رنگ می تواند بسته به تن رنگی در دسته رنگ های گرم یا سرد قرار گیرد و موجب افزایش تمرکز و آرامش دهنده است.

رنگ سیاه : این رنگ برای افراد با اعصاب قوی پیشنهاد می شود و افرادی افسرده و یا زود رنج و حساس بهتراست از این رنگ استفاده نکنند.

رنگ سفید : این رنگ از رنگ های خنثی بوده و بسیار مورد پسند است چون موجب نظم بخشی به دکوراسیون شده و می تواند با هر نوع دکوراسیون و رنگی هماهنگ شود این رنگ برای افرادی که زود دچار تکرار زدگی می شوند بسیار مناسب است.

 

چگونه از رنگ های هماهنگ استفاده کنیم؟

وقتی رنگ اصلی دکوراسیون خود را انتخاب کردید می توانید با اضافه کردن رنگ های خنثی مانند رنگ سفید ، سیاه یا خاکستری به این رنگ های تناژهای متفاوتی از رنگ را ایجاد کرده و هماهنگی بین رنگ ها را ایجاد کنید.

البته قابل ذکر است که در برخی موارد خارج شدن از حیطه ی هماهنگی رنگ ها شاید بد نباشد و با کمی ریسک بتوان محیطی شیکتر و لاکچری ایجاد کرد.
از چه رنگی در چه قسمتی از خانه استفاده شود؟
به طور کلی استفاده از رنگ های گرم مانند رنگ قرمز ، زرد و نارنجی در آپارتمان های کوچک پیشنهاد نمی شود زیرا این رنگ ها محیط را کوچک تر القاء می کنند و تندی رنگ آنها شاید برای برخی خفقان آور باشد از این رو در این آپارتمان ها استفاده از رنگ های خنثی در کنار رنگ های سرد پیشنهاد می شود که هر قدر تناژ ملایم تری داشته باشند بهتر خواهد بود.
اگر اتاق پذیرایی بزرگی دارید دست شما برای انتخاب رنگ باز تر است و در این مورد بهتر است فقط به کوتاهی یا بلندی سقف و همچنین عریض یا طویل بودن اتاق پذیرایی دقت کنید و از ترکیب رنگ های گرم و سرد برای جذاب تر شدن محیط بهره ببرید .
استفاده از یک رنگ در رنگ آمیزی منازل در گذشته بیشتر مورد پسند بود و امروزه نیز در محیط های کوچک این عملکرد بیشتر تأیید می شود اما اکثر افراد ترجیح می دهند از چند رنگ در رنگ آمیزی خانه خود استفاده کرده و محیطی شیک تر و زیباتر خلق کنند.
در رنگ آمیزی اتاق خواب استفاده از رنگ های گرم بخصوص برای بزرگسالان پیشنهاد نمی شود و کودکانی هم که دچار مشکل خواب هستند بهتر است از این دسته رنگ ها در اتاق خوابشان استفاده نشود و جایگزین این رنگ ها می تواند رنگ های سرد و خنثی به صورت تکی یا مکمل یک دیگر انتخاب شوند.
رنگ آمیزی آشپزخانه مسلماٌ با رنگ های گرم می تواند جذاب تر باشد به چند دلیل اول اینکه فردی که قرار است چندین ساعت را در آشپزخانه به کار و آشپزی صرف کند از این رنگ ها انرژی گرفته و با حس شادی که این رنگ ها القاء می کنند در محیطی دوستداشتنی کار کند و دوم اینکه رنگ های گرم اشتها آور بوده و برای این محیط مناسب هستند.
در رنگ آمیزی اتاق کودک بهتر است از رنگ های گرم مانند رنگ نارنجی و زرد استفاده کنید تا تمرکز و یادگیری کودک افزایش یافته و همچنین کودکان کم اشتها ،اشتهایشان تقویت شود.

سخن پایانی 

ما سعی کردیم در این مقاله به زبانی ساده شما را با رنگ ها آشنا کرده و در انتخاب رنگ کمکی هرچند کوچک کرده باشیم شما می توانید در برخی ویسایت ها رونشناسی رنگ ها را کامل تر مطالعه کنید اما اگر فکر می کنید توضیحات بیشتر و تخصصی شما را گیج می کند می توانید با مطالعه همین مقاله انتخابی بی نقص داشته باشید.