نقاشی ساختمان از بالاترین سطح استفاده در پوشش و زیباسازی منازل ،مکان های اداری و تجاری و نمای ساختمان ها دارد و مشتریان انتظار دارند نقاشی ساختمانشان در کنار زیبایی از کیفیت و دوام بالایی نیز برخوردار باشد تا هزینه ای که برای رنگ آمیزی پرداخته اند بی فایده نباشد.

چه کنیم تا بهترین نقاشی ساختمان را داشته باشیم ؟ این سؤال اکثر مشتریان است که می خواهند در مقابل هزینه ای که پرداخت می کنند نقاشی ساختمانی بی نقص داشته باشند در ادامه به بررسی نکاتی که موجب بالا رفتن کیفیت رنگ آمیزی در کنار زیبایی آن خواهد شد می پردازیم.

 

لینک های مفید:
فروش رنگ روغنی

 

نکات مورد توجه در اجرای نقاشی ساختمان با کیفیت

  • انتخاب رنگ مناسب
  • اجرای زیرسازی مطابق با رنگ انتخابی
  • توجه به شرایط آب و هوایی
  • اجرای تمامی مراحل رنگ آمیزی با دقت
  • اجرای نقاشی ساختمان توسط استادکار خبره

انتخاب رنگ با کیفیت برای نقاشی ساختمان

  1. شناخت کلی رنگ ها
  2. توجه به روانشناسی رنگ ها
  3. انتخاب بهترین برند رنگ های ساختمانی

شناخت کلی رنگ ها

امروزه انواع بی شماری از رنگ ها تولید و وارد بازار شده اند که در دو دسته کلی شناخته می شوند یک دسته رنگ های معمولی که شامل رنگ هایی هستند که صاف و یکدست بوده و قابلیت اجرا با غلطک ،قلمو و پیستوله را دارند .دسته دوم از رنگ ها رنگ های بافت دار هستند که گستردگی زیادی داشته و می توان این رنگ ها را با لیسه های مخصوص و یا پیستوله اجرا کرد.

رنگ های معمولی بیش از رنگ های بافت دار در نقاشی ساختمان استفاده می شوند از جمله رنگ اکریلیک ،رنگ پلاستیک و رنگ روغنی ،علت استفاده بیشتر از این رنگ ها را می توان در چند نکته خلاصه کرد:

 

لینک های مفید:
خرید رنگ

 

اول اینکه اجرای رنگ های معمولی ساده تر از رنگ های بافت دار است و همچنین اگر قصد تعویض رنگ را داشته باشید این کار به سادگی صورت می پذیرد و اگر رنگ قبلی رنگی روشن باشد و یا مطابق با رنگ جدید باشد، نیاز به زیر سازی خاصی نخواهد بود.اما اگر رنگ دیوار شما از رنگ های بافت دار باشد باید در ابتدا هزینه ای برای کندن پوشش بافت دار از سطح دیوار کنید که با این کار زیرسازی دیوار به شدت آسیب می بیند چون این رنگ ها باید برای مثال با آب فراوان و یا آتش از دیوار تراشیده شوند.پس از تراشیدن رنگ در ادامه باید هزینه ای برای زیرسازی پرداخت کنید تا آسیب های سطح برطرف شود که در برخی موارد باید هزینه گچکاری نیز به آن اضافه شود و سپس رنگ آمیزی اجرا شود.

دومین دلیل را می توان سلیقه ای دانست ،اکثر افراد رنگ های ساده تر را بیشتر می پسندند و از رنگ های جیغ زود خسته می شوند و تعویض رنگ نیز برایشان دردسر ساز خواهد بود .و همچنین چون اکثر افراد پوشش های بافت دار را به خاطر رنگ های متنوع و خاصشان دوست دارند ممکن است بعد ها از مطابقت نداشتن رنگ لوازم با رنگ پوشش دیوار خسته شده و حس بی نظمی در محیط القاء شود.

سوم اینکه ،رنگ های معمولی در صورت آسیب دیدن به راحتی ترمیم می شوند اما رنگ های بافت دار یا امکان ترمیم ندارند و یا به سختی می توان این رنگ ها را ترمیم کرد .برای مثال پوشش بلکا از پوشش های بسیار پرطرفدار در میان رنگ های بافت دار است اما اگر فراموش کنید که مقدری از الیاف بلکا را برای موارد ضروری ذخیره کنید و پوشش بلکا آسیب ببیند به امکان خیلی زیاد دیگر نمی توانید نمونه کاملاً مشابه با رنگ بلکای مورد نظرتان را بیابید و بی شک باید هزینه هنگفتی را متحمل شوید و بلکا را از دیوار کنده و رنگ آمیزی مجدد انجام دهید.

به طور کلی استفاده از رنگ های بلکا سلیقه ای بوده و این پوشش ها نیز امروزه در نقاشی ساختمان به طور گسترده در حال اجرا هستند.

 

روانشناسی رنگ ها

استفاده از رنگ سفید ،طوسی ، استخوانی و آبی از رایج ترین رنگ های مورد استفاده در رنگ آمیزی ساختمان ها هستند که امروزه با برخی رنگ های تند نیز همراه شده اند. اگر ترکیب بندی رنگ ها به درستی انتخاب نشود ممکن است محیطی خسته کننده و آزار دهنده برای افراد ایجاد شود به خصوص که روحیات فردی هر شخصی در نوع حسی که رنگ ها بر او خواهند داشت متفاوت خوآراهد بود.

در رنگ آمیزی ساختمان انتخاب جنس رنگ مهم است اما استادکار به سادگی می تواند شما را راهنمایی کند در صورتی که انتخاب تن رنگ چون مستقیماٌ به روحیات و شخصیت هر فرد بستگی دارد؛ شاید رنگ پیشنهادی استادکار باب میل شما نباشد و خیلی زود از آن خسته شوید پس باید در رابطه با رنگ ها و روانشناسی آنها اطلاعات لازم را کسب کرده و با توجه به سلایق و روحیات خود،تن رنگ باب میلتان را انتخاب کنید.

رنگ ها به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند که هر گروه تأثیری خاص بر روحیات افراد دارد .

رنگ های خنثی : این رنگ ها به فراوانی در نقاشی ساختمان استفاده می شوند و از جمله ملایم ترین رنگ ها هستند که بیشترین حس آرامش را القاء کرده و فضای منظم و خلوت را ایجاد می کنند.رنگ سفید از مهم ترین رنگ های خنثی است که با تمامی رنگ ها ست شده و لوازم شما به هر رنگ و سبکی باشد با این رنگ هماهنگ شده و حس تکرار زدگی را در افراد القاء نمی کند به همین دلیل استفاده از این رنگ از دیرباز مورد توجه بوده و هنوز هم بخصوص برای محیط های کوچک و کم نور استفاده می شوند.

رنگ های گرم : این دسته از رنگ ها در گذشته در نقاشی ساختمان استفاده نمی شدند چون بسیار پرانرژی هستند و برای هر محیطی مناسب نیستند اما امروزه از این رنگ ها به طور محدود و با احتیاط در رنگ آمیزی ساختمان استفاده می شود.رنگ قرمز ،نارنجی ،زرد از اصلی ترین رنگ های گرم هستند که موجب افزایش انرژی ،اشتها ، صمیمیت ،شادی و … می شوند اما این رنگ های جذاب در افراد عصبی و حساس تأثیراتی عکس خواهند داشت به همین دلیل بهتر است از این رنگ ها در برخی قسمت های منزل مانند اتاق پذیرایی یا راهپله در ترکیب با رنگ های سرد،استفاده شود.

رنگ های سرد : سومین دسته از رنگ ها ،رنگ های سرد هستند که بیش از رنگ های گرم در نقاشی ساختمان از دیرباز مورد استفاده قرار می گرفتند .رنگ آبی و سبز از پراستفاده ترین رنگ های سرد هستند که در تن رنگ ملایم تر یا سیر تر مورد استفاده قرار می گیرند این رنگ ها برای افراد با روحیه حساس و خشن مناسب بوده و موجب القاء حس آرامش ، سرما ، کم اشتهایی و … می باشند .از رنگ های سرد در اتاق خواب می توان با خیالی آسوده استفاده کرد تا محیطی آرامش بخش برای خواب داشته باشید و همچنین استفاده از این رنگ ها در کنار رنگ های تند و گرم ،محیطی شیک و لاکچری ایجاد می کند.

انتخاب بهترین برند رنگ های ساختمانی

امروزه برند های فراوانی از رنگ های ساختمانی در بازار موجود هستند اما استفاده از رنگ های با برند شناخته شده همچنان مورد توجه است مانند برند هادی ،سحر ، ارژنگ ،لوکس و برخی دیگر از برند ها .سؤال مهم در این رابطه این است که آیا واقعاً فقط این برند ها که از قیمت بالاترین نسبت به دیگر برند ها برخوردارند از کیفیت مناسبی برخوردارند ؟ در جواب به این سؤال باید گفت که این برند ها فقط بیشتر شناخته شده هستند ولی از نظر کیفیت با برخی از برند هایی که کمتر شناخته شده اند تفاوتی ندارند اما تشخیص این موضوع برای افراد بی تجربه امکان پذیر نیست و برای شناخت رنگ های باکیفیت باید از راهنمایی های استادکاران خبره استفاده شود.

برای داشتن باکیفیت ترین رنگ ها در نقاشی ساختمان نکته قابل توجه دیگر انتخاب رنگ مناسب و مخصوص برای هر قسمتی از ساختمان است تا بیشترین کارکرد و مزایا را از رنگی که مد نظر داشته اید، برسید.

سخن آخر در رابطه با رنگ باکیفیت

بعد از تمامی نکات گفته شده در بالا اگر شما تن رنگ و جنس مناسب رنگ را انتخاب کرده باشید و رنگ آمیزی توسط فردی خبره و با تجربه انجام شده باشد و هیچگونه نقصی در زیرسازی و مراحل رنگ آمیزی وجود نداشته باشد باید در ادامه تا خشک شدن کامل رنگ مراقبت کاملی انجام دهید تا چیزی با سطح برخورد نکند و پس از آن هم مراقبت کنید تا رطوبت در دیوار نفوذ نکنید اگر این موارد را رعایت کنید رنگ آمیزی سطح می تواند تا چندین سال کیفیت خود را حفظ کند و شاید یک تا دو درجه رنگ تیره شود اما همچنان زیبایی خود را حفظ خواهد کرد.