یکی از پوشش هایی که توانست جایگزین دلچسبی برای کاغذ دیواری ها باشد پوشش های بلکا بود این پوشش های جذاب طرح و رنگی فوق العاده به سطح دیوار داده و قابل اجرا در دیوارها و سقف منازل و مکان های اداری و تجاری می باشند و استفاده کردن از آنها در تک دیوار اصلی یک اتاق و یا در سقف می تواند دکوراتیوی بسیار زیبا ایجاد کند.

کندن بلکا

 

اما بلکا چیست؟ و چگونه اجرا می شود؟

بلک پوششی سلولزی است که در دو نوع بلکا ابریشمی و بلکا معمولی موجود است و به روشی بسیار ساده با مقداری آب ترکیب شده و روی سطح دیوار با ماله در ضخامتی یک تا دو میلی اجرا می شود در استفاده از این رنگ نیاز به زیرسازی نبوده و اگر رنگ زیرین از رنگ های آب گریز مانند رنگ های روغنی یا کاشی باشد باید با کمی دقت بیشتر کار شود تا بلکا روی دیوار جاری نشده و به خوبی به سطح بچسبد.

چگونه بلکا را از دیوار بکنیم؟

بله بلکا بسیار پوشش جذابی است اما باید بدانید که اگر قصد تعویض رنگ دیوار را داشته باشید البته اگر نخواهید که بار دیگر از پوشش های بلکا استفاده کنید چون در این صورت می توانید بلکای جدید را روی بلکا قدیمی به راحتی کار  کنید، باید الیاف بلکا را از دیوار بکنید که کاری نسبتاٌ راحت خواهد بود و جای نگرانی نیست.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

از آنجایی که الیاف بلکا حاوی چسب حلال در آب بوده و با مخلوط شدن در آب آماده اجرا می شوند با همین روش نیز می توان آن را از دیوار جدا کرد که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

کندن بلکا با کمک آب

اسپری آب : کندن بلکا با خیس کردن آن روشی راحت است و شما می توانید سطح دیوار را با اسپری آب کاملاٌ خیس کنید و مدت زمان حدود 10 دقیقه فرصت دهید تا آب در الیاف بلکا نفوذ کرده و چسب آن سست شود سپس به کمک لیسه یا کاردک با دقت بلکا را از سطح دیوار جدا کنید.

غلطک خیس : استفاده از یک غلطک نیز کارساز خواهد بود بدین صورت که غلطک را در ظرف آب فرو کرده و سپس روی سطح بلکا بکشید و فرصتی 10 دقیقه ای بدهید تا بلکا کاملاٌ خیس شود سپس با لیسه یا کاردک الیاف بلکا را از روی سطح جدا کنید.

بخارشو : برای کندن بلکا اگر محیط کمی گرم باشد کار کندن سریع تر انجام می شود پس اگر سطح مورد نظر کوچک است به راحتی می توانید ماشین بخارشو را با کمی مایع شوینده بروی سطح بکشید تا با سرعت بیشتر و بدون آسیب به سطح زیرکار بلکا را از دیوار جدا کنید.

روش کندن بلکا

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

نکات مهم در کندن بلکا

  • برای سهولت در کار کندن بلکا می توانید از اسپری آب داغ استفاده کنید که سرعت کار را به شدت افزایش داده و کار را راحت تر خواهد کرد.
  • استفاده از مایع نرم کننده همراه با آب به نرم شدن سریع تر الیاف بلکا برای کندن کمک خواهد کرد.
  • اگر کار  کندن را در زمستان انجام می دهید کمی محیط را گرم کنید .
  • ممکن است بلکای شما به علت نوع جنس چسب در برابر آب مقاومت نشان دهد که جای نگرانی نیست و با آب داغ و یا استفاده از بخارشو مشکل حل خواهد شد.
  • در موارد بسیار نادر  شاید نیاز  به سوزاندن بلکا از روی سطح باشد که در این صورت کار را به استادکار بسپارید و خود از اجرای این روش صرفه نظر کنید چون ممکن است به سطح زیرین و سلامت خود آسیب جدی برسانید.
  • اگر قصد دارید بلکای جدیدی روی بلکای قدیمی اجرا کنید از کندن آن  صرفه نظر کرده و بدون نگرانی روی الیاف قبلی بلکای جدید را اجرا کنید.
  • اگر به علت آسیب دیدن بلکا قصد تغویض رنگ را دارید قبل از اقدام به کندن بدانید که بلکا قابل ترمیم است و فقط کافیست از نوع بلکایی که استفاده کردید خریداری کرده و آسیب های وارده را ترمیم کنید.

نقاشی ساختمان

سخن پایانی :

استفاده از بلکا جذاب بوده و دکوراسیونی متفاوت برایتان خواهد ساخت اما امکان آسیب دیدن آن وجود دارد پس اگر می خواهید در آینده مجبور به کندن بلکا نشوید می توانید مقداری از الیاف بلکای مورد استفاده خود اضافه تهیه و نگه داری کنید تا در صورت آسیب به راحتی آن را ترمیم کنید.

کندن بلکا اگر با دقت و رعایت نکات اجرا شود آسیبی به زیرسازی سطح نخواهد زد اما در برخی موارد در هنگام اجرای بلکا برای اینکه بلکا شره نکرده و به خوبی به دیوار بچسبد باید کارهایی روی سطح انجام داد که موجب خواهد شد بعد از کندن بلکا به زیرسازی دیوار نیز آسیب برسد.