یکی از مشکلاتی که در زمان اجرای نقاشی ساختمان با انواع رنگ‌ها از جمله رنگ اکریلیک پیش می‌آید، ریختن ناخواسته‌ی رنگ بر روی سطوح یا لباس و غیره است. با توجه به این‌که اکریلیک از جمله رنگ‌های ساختمانی است که قابلیت خشک شدن سریع دارد، در این مطلب قصد داریم به پاسخ این پرسش بپردازیم که چگونه رنگ اکریلیک خشک شده را پاک کنیم.

 

لینک های مفید:
فروش رنگ اکریلیک

 

رنگ اکریلیک چه ساختاری دارد؟

پیش از پاسخ به پرسش چگونه رنگ اکریلیک خشک شده را پاک کنیم، لازم است با ساختار رنگ اکریلیک آشنا شویم تا به درک بهتری از فرایند پاک کردن آن برسیم. مهم‌ترین ویژگی که در پاک کردن اکریلیک برای ما اهمیت دارد، این است که رنگ اکریلیک بر پایه آب است و در واقع این رنگ حلال در آب می‌باشد. بنابراین در بسیاری موارد می‌توان اکریلیک خشک شده را با آب گرم پاک کرد. البته چون پاسخ به سوال چگونه رنگ اکریلیک خشک شده را پاک کنیم، وابستگی زیادی به سطحی که رنگ بر روی آن خشک شده دارد. در ادامه روش‌های پاک کردن اکریلیک خشک شده را به تفکیک جنس سطوح با هم بررسی خواهیم کرد.

پاک کردن رنگ اکریلیک

چگونه رنگ اکریلیک خشک شده را از روی قلم‌مو پاک کنیم؟

برای این کار ابتدا باید با استفاده از جریان آب گرم، رنگ اضافی را از روی قلم‌مو و یا غلطک پاک کنیم. سپس به مدت 30 ثانیه آن را در یک ظرف حاوی آب گرم و نرم کننده‌ی مخصوص پارچه قرار دهیم. چون نرم کننده در حل شدن رنگ در آب و پاک شدن راحت‌تر رنگ اکریلیک تاثیر زیادی دارد و با این حال هیچ‌گونه آسیبی به ابزار ما وارد نمی‌کند.

سپس قلم‌مو یا غلطک را به صورتی تکان دهید که رنگ اکریلیک از بافت آن‌ها جدا شود. در مرحله‌ی بعد ابزار را در محلول جدید حاوی آب و نرم کننده قرار داده و پس از یک ساعت آن را تکان دهید تا رنگ باقی مانده جدا شود. در نهایت ابزار خود را زیر جریان آب بگیرید تا کاملا از رنگ تمیز شود.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

چگونه رنگ اکریلیک خشک شده را از روی پوست پاک کنیم؟

همان‌گونه که گفتیم رنگ‌های اکریلیک حلال در آب هستند. بنابراین بهترین روش به منظور پاک کردن آن‌ها از روی پوست دست و بدن، شستن با آب گرم و صابون است. برای تاثیر بیشتر می‌توانید به مدت چند دقیقه دستان خود را در آب گرم قرار دهید تا رنگ شل شده و راحت‌تر از روی پوست جدا شود.

چگونه رنگ اکریلیک خشک شده را از روی لباس پاک کنیم؟

در گام اول لازم است با استفاده از یک کاردک، بخش قابل لمس رنگ اکریلیک خشک شده را از روی پارچه بردارید. در گام بعدی باید پارچه را زیر جریان آب گرم قرار دهید تا کاملا خیس شود. سپس قسمت رنگی پارچه را برای خروج رنگ از بافت آن بشویید. به عنوان مرحله‌ی بعدی پارچه را در ظرف حاوی آب گرم و مایع ظرفشویی قرار دهید و از یک اسفنج آغشته به مایع ظرفشویی برای سست کردن رنگ استفاده کنید.

برای تاثیر بیشتر می‌توانید اسفنج را روی لکه فشار دهید تا رنگ را به خود جذب کرده و از بافت پارچه جدا کند. در نهایت اگر موفق به پاک کردن رنگ از روی پارچه نشدید، از یک پنبه‌ی آغشته به استون برای جذب رنگ و جدا کردن آن از بافت پارچه استفاده کنید. البته پیش از انجام این روش باید از آسیب ندیدن پارچه در برابر استون مطمئن شوید و پس از اجرای آن نیز برای پاک کردن استون از روی پارچه، آن را با آب و صابون شستشو دهید.

هدف این مطلب ارائه‌ی پاسخ کامل به پرسش چگونه رنگ اکریلیک خشک شده را پاک کنیم بود تا بتوانیم دستورالعمل‌های کاربردی را در اجرای راهکارهای موجود به شما ارائه دهیم. البته همان‌طور که گفتیم، روش مناسب برای این منظور بستگی زیادی به جنس سطحی دارد که به دنبال پاک کردن رنگ اکریلیک از روی آن هستیم. هم‌چنین می‌توانید به منظور پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی از روش‌هایی مانند پوشیدن دستکش و لباس کار و استفاده از روکش برای سطوح درگیر استفاده کنید.