یکی از دلایلی که موجب شده برخی افراد استفاده از رنگ های ساختمانی را به نصب کاغذ دیواری ترجیح دهند مراحل زمانبر کندن کاغذ دیواری از دیوار است که می توان گفت کار سختی است و احتمالاً نیاز به کمک گرفتن از استادکاران را خواهید داشت.ما در این مقاله راهکاری ساده برای کندن کاغذ دیواری ها به شما آموزش می دهیم تا خود بتوانید کاغذ دیواری کهنه و قدیمی خود را از دیوار کنده و آن را با کاغذ دیواری جدید و یا رنگ آمیزی سطح تعویض کنید.

کاغذ دیواری ها به طور کلی از به دو دسته تقسیم می شوند کاغذ دیواری های قابل شستشو و کاغذ دیواری های غیر قابل شستشو ،دانستن این مسئله که کاغذ دیواری شما جزء کدام دسته است به شما کمک خواهد کرد تا راه حلی مناسب اتخاذ کنید. اما بدانید که نوع چسب استفاده شده برای چسباندن کاغذ دیواری نیز مهم بوده و می تواند کار شما را سخت کند.

 

لینک های مفید:
نقاشی ساختمان

 

کاغذ دیواری های قابل شستشو پوششی ضد آب به نام وینیل دارند که اجازه نمی دهد آب از آن عبور کرده و به سطح برسد تا چسب زیرکار را سست کرده و کاغذ دیواری از دیوار کنده شود.پس چه کنیم تا این دسته از کاغذ دیواری ها از دیوار کنده شوند و ما از شر منظره ای زشت از کاغذ دیواری های پاره و قدیمی خلاص شویم.

اگر قصد رنگ آمیزی سطح را دارید می توانید کار را به استادکار نقاش ساختمان بسپارید تا در مدت زمان کمتر و دقت بیشتر کاغذ دیواری را با کمترین آسیب به سطح،کنده و با زیرسازی مناسب، دیوار را رنگ آمیزی کنند اما اگر خود می خواهید کاغذ دیواری را از دیوار بکنید ما را همراهی کنید.

کندن کاغذ دیواری

مراحل کندن کاغذ دیواری از سطح

  • پوشاندن کف قبل از کندن کاغذ دیواری
  • پاشیدن آب جوش یا بخار آب یا حلال های شیمیایی با کمک آبپاش به قسمتی از سطح
  • کندن کاغذ دیواری بعد از حدود 10 دقیقه پس از خیس خوردن کاغذ دیواری

1- پوشاندن کف

محافظت از کف قبل از کندن کاغذ دیواری مهم است تا کف دچار آسیب نشود بخصوص اگر سطح کف از پارکت باشد مطمئناٌ آسیب خواهد دید پس قبل از هر کاری روی کف مشما یا سفره ای بزرگ پهن کرده و کناره های آن را با چسب های کاغذی به قسمت بالایی قرنیض ها بچسبانید به طوری که محلول مورد استفاده شما به پشت قرنیض ها نیز نفوذ نکند.با اطمینان از پوشش کامل کف کار کندن کاغذ دیواری را شروع کنید.

2- تشخیص نوع کاغذ دیواری

گفتیم که اگر کاغذ دیواری شما وینیل دار باشد اجازه نخواهد داد آب یا بخار آب و یا محلول شیمیایی مورد استفاده شما برای کندن کاغذ دیواری به زیر کاغذ دیواری نفوذ کند پس به قسمتی از کاغذ دیواری آب جوش را که در کار کندن کاغذ دیواری الویت دارد بپاشید و مدت زمان کوتاهی حدود 10 دقیقه اجازه دهید تا سطح خیس بخورد در صورت نیاز زمان را کمتر کنید تا آب پاشیده شده کاملاٌ سرد نشود سپس از گوشه کار شروع به کندن کاغذ دیواری کنید .

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

نکته : می توانید برای راحتی بیشتر در کار مقدار مایع نرم کننده به آب جوش و یا به دستگاه بخارشو اضافه کنید تا با وارد شدن نرم کننده به سطح زیرین کاغذ دیواری در مدت زمان کوتاه تری بتوانید کاغذ را از دیوار جدا کنید.

استفاده از کاردک در کندن کاغذ دیواری کمک ساز خواهد بود تا از کناره های کاغذ دیواری با دقت کاغذ دیواری خیس خورده را بکنید اگر کاغذ دیواری به راحتی از دیوار کنده شد کار آسان خواهد بود و می توانید به همین روش تمام کاغذدیواری را قسمت قسمت آب پاشی کرده و بعد از زمان حدود 10 دقیقه از دیوار بکنید اما اگر کاغذ دیواری کنده نشد مشخص می شود که کاغذ دیواری شما ضد آب بوده و اجازه نمی دهد آب از آن عبور کند.حال چه کنیم؟

حال باید با کمک وسیله ای نسبتاٌ تیز شروع به خراشیدن سطح کاغذ دیواری کنید به طوری که به دیوار آسیب نرسد اما کاغذ دیواری به طور کامل خراشیده شود تا بعد از پاشش آب جوش به سطح کاغذ دیواری به کمک این شیارها آب به زیر کاغذ دیواری نفوذ کرده و چسب را سست کند.با این کار شما می توانید مانند مرحله قبل پس از حدود 10 دقیقه شروع به کندن کاغذ دیواری کنید.

استفاده از آب در کندن کاغذ دیواری : اکثر چسب هایی که در زیر کاغذ دیواری ها کار شده اند با آب چسبندگی خود را از دست و می توان کاغذ دیواری را از دیوار کند اگر آب جوش باشد سرعت کار را بسیار افزایش خواهد داد. استفاده آب پاش شاید برای پاشیدن آب خسته کننده و زمان بر باشد در صورت زیاد بودن سطحی که می خواهید کاغذ دیواری آن را جدا کنید می توانید از غلطک ها استفاده کرد و آب را مانند روش رنگ آمیزی در تمام سطح اجرا کرده و کاغذ دیواری را به خوبی خیس کنید.

استفاده از بخار آب جوش در کندن کاغذ دیواری : بخار شو ها می توانند وسیله ای بسیار کاربردی در کندن کاغذ دیواری ها باشند پس بعد از خراشیدن کاغذ دیواری ها می توانید از دستگاه های بخار شود استفاده کرده و روی سطح بکشید تا بخار به زیر کاغذ دیواری نفوذ کند و بتوانید کاغذ دیواری را از دیوار جدا کنید.

استفاده از حلال های شیمیایی در کندن کاغذ دیواری : اگر آب جوش و بخار آب در کندن کاغذ دیواری کمکی به شما نکرد مشخص می شود که چسب استفاده شده برای چسباندن کاغذ دیواری از انواع مقاوم در برابر آب است پس باید از محلول های شیمیایی مخصوص استفاده کنید و این محلول را با غلطک روی سطح اجرا کرده و سپس کاغذ دیواری را از دیوار جدا کنید.

3- کندن کاغذ دیواری

در این مرحله شما دیگر می دانید که جنس کاغذ دیواری و نوع چسب کاغذ دیواری چگونه است پس می توانید با توجه به مطالب گفته شده در بالا پس از خیساندن کاغذ دیواری و در صورت نیاز خراشیدن و خیساندن آن ،حال نوبت آن رسیده تا با کمک یک کاردک از گوشه ها شروع کرد و با دقت کاغذ دیواری را از دیوار جدا کنید.

 

جمع بندی پایانی :

دقت کنید که اگر کاغذ دیواری شما از جنس وینیل بود و یا چسب مقاوم داشت با وسیله ای مناسب که قابل تهیه از فروشگاه های ابزار فروشی است شیارهای زیادی روی کاغذ دیواری ایجاد کنید تا آب جوش و یا در صورت نیاز محلول های شیمیایی به راحتی از کاغذ دیواری عبور کرده و چسب زیرکار را سست کرده و چسبندگی آن را از بین ببرد تا بتوانید بدون وارد کردن آسیب چندانی به دیوار ،کاغذ دیواری را جدا کنید.